- Oferta
- Szkolenia dla JST
INWENTARYZACJA ROCZNA W JEDNOSTKACH BUDŻETOWYCH z uwzględnieniem specyfiki rozliczeń budżetowych –wszystkie zagadnienia na przykładach praktycznych
Cele i korzyści
Program szkolenia
1.Przygotowanie się do inwentaryzacji – czyli jak się zabrać do inwentaryzacji
- ustalenie harmonogramu inwentaryzacji, tj.: ustalenie terminów spisowych dla każdego z inwentaryzowanych składników majątku, terminów ustalenia stanów poszczególnych aktywów i pasywów oraz przekazania arkuszy spisowych, ustalenie różnic inwentaryzacyjnych, ich rozliczenie i zatwierdzenie
- wydanie zarządzenia wewnętrznego o przeprowadzeniu inwentaryzacji – zarządzenie takie wydaje kierownik jednostki, najczęściej na wniosek głównego księgowego, który na mocy ustawy o finansach publicznych również odpowiada za gospodarkę finansową w jednostce
- przygotowanie niezbędnych druków, dokumentów, materiałów pomocniczych
- powiadomienie osób materialnie odpowiedzialnych o terminie rozpoczęcia inwentaryzacji
- dokonanie podziału pracy wśród członków komisji
- przeszkolenie osób przeprowadzających inwentaryzację
2.Wymogi prawne inwentaryzacji
3.Odpowiedzialność osób przeprowadzających inwentaryzację – odpowiedzialność kierownika jednostki, głównego księgowego, biura rachunkowego, pracownika wykonującego inwentaryzację.
4.Czynności techniczne do inwentaryzacji
- wydanie zespołom spisowym arkuszy spisowych
- przeprowadzenie rzetelnie i zgodnie z harmonogramem spisów z natury
- dokonywanie na bieżąco wyceny spisywanych składników majątkowych
- sprawdzenie, podliczenie i podpisanie arkuszy spisowych, rachunkowe zestawienie wyników inwentaryzacji,
- pobieranie oświadczenia od osób materialnie odpowiedzialnych o braku uwag i zastrzeżeń co do sposobu przeprowadzenia spisu z natury
- wysłanie do banków i kontrahentów specyfikacji sald ulokowanych tam środków pieniężnych oraz rozrachunków (z wyjątkiem należności spornych i wątpliwych oraz rozrachunków publiczno-prawnych i z pracownikami, a także z innymi osobami nieprowadzącymi ksiąg). Należy pamiętać, że zgodnie z przepisami wszelkie potwierdzenia salda jednostka powinna uzyskać w formie pisemnej. Nie jest dopuszczalna zasada tzw. „milczącego akceptu” . Jeśli kontrahent nie przekaże potwierdzenia pisemnie, dopuszczalną formą jest również informacja przekazana faksem czy telefonicznie – należy jednak sporządzić odpowiednie dokumenty, np. protokół lub notatkę służbową z przeprowadzonej rozmowy telefonicznej
- dokonanie – w odniesieniu do składników aktywów i pasywów nieobjętych inwentaryzacją w drodze spisów z natury lub uzgodnień sald – weryfikacji sald, która ma na celu stwierdzenie, czy rzeczywiście posiadane dokumenty potwierdzają istnienie określonego salda oraz czy jest ono realne i prawidłowo wycenione,
- zakończenie inwentaryzacji właściwej wraz z opracowaniem materiałów dotyczących przygotowania i przebiegu inwentaryzacji, zabezpieczenia inwentaryzowanych składników i pomieszczeń oraz ich stanu jakościowego,
- sporządzenie przez zespół spisowy sprawozdania i złożenia go przewodniczącemu komisji inwentaryzacyjnej
5.Usługi i systemy inwentaryzacyjne dostępne na rynku
6.Inwentaryzacja środków trwałych
7.Rodzaje inwentaryzacji
8.Najlepsze terminy inwentaryzacji
9.Etapy i harmonogram inwentaryzacji.
10.Organizacja i zasady inwentaryzacji
11.Kluczowe zasady prowadzenia inwentaryzacji.
12.Metody prowadzania inwentaryzacji.
13.Zadania inwentaryzacji
14.Spis z natury – opis podstawowej techniki przeprowadzania inwentaryzacji.
- Przygotowanie towarów do przeprowadzenia spisu.
- Prowadzenie i dokumentacja spisu z natury
- Techniki zliczania spisywanych dóbr
- Omówienie najczęstszych błędów
- Czynności po zakończeniu spisu z natury
15.Zastosowanie kodów kreskowych w inwentaryzacji
16.RFID – Skrócenie czasu i uproszczenie inwentaryzacji
- Wykonanie inwentaryzacji bez wyłączenia punktu sprzedaży
- Przeprowadzanie inwentaryzacji wyrywkowych
- Eliminację błędów
17.Księgowe ujęcie różnic inwentaryzacyjnych i ich rozliczenie – przykłady podstawowe zrozumiałe nie tylko dla pracownika księgowości
18.Zasady odpowiedzialności materialnej pracowników.
19.Prowadzenie dokumentacji procesu inwentaryzacji.
20.Działania pokontrolne.
21.Czynności poinwentaryzacyjne wiążą się najczęściej z poprawą gospodarności, doborem właściwych osób na stanowiska związane z odpowiedzialnością materialną, adekwatnością oznaczeń i sposobów magazynowania, zagospodarowaniem zbędnych składników majątku i dotyczą zagadnień:
- bezpieczeństwa i zgodności z przepisami przechowywania środków pieniężnych, papierów wartościowych, znaków skarbowych
- magazynowania, składowania towarów i materiałów
- oznakowania składników majątku jednostki w indeksy, numery inwentarzowe
- gospodarowania majątkiem powierzonym przez osoby materialnie odpowiedzialne,
- zabezpieczenia majątku przed kradzieżą, pożarem
- przestrzegania przepisów sanitarnych, bezpieczeństwa przeciwpożarowego
22.Dokumentacja inwentaryzacyjna
- plan inwentaryzacji (harmonogram)
- zarządzenie kierownika jednostki w sprawie przeprowadzenia spisu z natury
- arkusze spisowe
- oświadczenia wstępne oraz oświadczenia po zakończonym spisie z natury osób materialnie odpowiedzialnych
- sprawozdanie opisowe z przebiegu spisu z natury
- zestawienie różnic inwentaryzacyjnych
- protokół rozliczenia wyników inwentaryzacji
- potwierdzenia sald należności
- protokół z przeprowadzonej weryfikacji
23.Przykładowe inwentaryzacje
Cena i zapisy
Szkolenie na zamówienie