- Oferta
- I pomoc , BHP
Szkolenie dla Społecznych Inspektorów Pracy
Społeczna Inspekcja Pracy jest „służbą społeczną” pełniona przez pracowników mająca na celu zapewnienie przez pracodawców bezpiecznych i higienicznych warunków pracy oraz ochronę uprawnień pracowniczych określonych w przepisach prawa pracy. Ta „służba społeczna” ma reprezentować interesy wszystkich pracowników w zakładzie pracy bez względu na ich przynależność związkową.
Do rozpoczęcia pozostało:
39 dniCele i korzyści
Społeczna inspekcja pracy jest „służbą społeczną” pełniona przez pracowników mająca na celu zapewnienie przez pracodawców bezpiecznych i higienicznych warunków pracy oraz ochronę uprawnień pracowniczych określonych w przepisach prawa pracy. Ta „służba społeczna” ma reprezentować interesy wszystkich pracowników w zakładzie pracy bez względu na ich przynależność związkową.
Społeczni inspektorzy pracy realizując zadania określone w ustawie o sip, winni skupiać swoje oddziaływanie:
- w zakresie bezpieczeństwa pracy– na eliminowaniu zagrożeń, które są przyczyną wypadków i chorób zawodowych, przestrzeganiu wymogów technologicznych, wyposażeniu maszyn i urządzeń w osłony i urządzenia zabezpieczające, wyposażeniu pracowników w sprawny sprzęt ochrony osobistych, przestrzeganiu przez pracowników przepisów i zasad bezpieczeństwa pracy
- w zakresie higieny pracy– na zapewnieniu pracownikom norm higienicznych w szczególności dotyczących substancji szkodliwych, zapyleniu, hałasu, wibracji, mikroklimatu i oświetlenia oraz zapewnienia pracownikom odpowiednich pomieszczeń higieniczno- sanitarnych
- w zakresie prawnej ochrony pracy– na kontroli przestrzegania przepisów dotyczących ochrony pracy kobiet i młodocianych, świadczeń pieniężnych z tytuły wypadków przy pracy i chorób zawodowych
Społeczna Inspekcja Pracy pełni rolę reprezentującą interesy wszystkich pracowników w miejscach zatrudnienia, działając pod zarządem zakładowych organizacji związkowych. Jej powołanie wynika z troski o poprawę standardów bezpieczeństwa i higieny pracy oraz zapewnienie związkom zawodowym odpowiednich warunków do skutecznej kontroli przestrzegania przepisów prawa pracy.
Włączenie instytucji społecznego nadzoru nad warunkami pracy obok organów Państwowej Inspekcji Pracy oraz Państwowej Inspekcji Sanitarnej, jako kluczowy element prawa pracy, umacnia pozycję społecznych inspektorów pracy w negocjacjach z pracodawcami.
Obowiązek skierowania na szkolenie Społecznego Inspektora Pracy oraz pokrycie jego kosztów spoczywa na pracodawcy.
Program szkolenia
- Omówienie zadań społecznej inspekcji pracy zgodnie z art. 4 ustawy o SIP
2. Organizacja i struktura społecznego nadzoru nad warunkami pracy
W zależności od struktury organizacyjnej zakładu społeczną inspekcję pracy tworzą:
- Zakładowy społeczny inspektor pracy – dla całego zakładu pracy
- Oddziałowi (wydziałowi) społeczni inspektorzy pracy – dla poszczególnych oddziałów w zakładzie pracy
- Grupowi społeczni inspektorzy pracy – dla komórek organizacyjnych oddziałów (wydziałów)
3. Uprawnienia i zasady postępowania społecznego inspektora pracy
SIP ma wiele uprawnień o różnym charakterze prawnym, do których można zaliczyć m.in.:
- Prawo informowania pracodawcy o faktach nieprzestrzegania przepisów bhp i prawa pracy
- Prawo występowania o natychmiastowe usunięcie bezpośrednich zagrożeń dla zdrowia i życia pracowników
- Prawo wydawania zaleceń, w tym w szczególności zaleceń wstrzymania pracy danego urządzenia technicznego
- Prawo zwracania uwagi pracownikom w przypadku naruszenia obowiązujących przepisów i zasad bhp
- Udział w zespołach powypadkowych
4. Planowanie pracy społecznego inspektora pracy
Właściwa organizacja pracy społecznego inspektora pracy warunkowana jest szeregiem różnorodnych czynników. Uzależniona jest między innymi od branży, wielkości zakładu, charakteru produkcji, warunków pracy załogi, a także umiejętności działania samego społecznego inspektora pracy. Dlatego też podstawą jego działania powinien być opracowany plan pracy i zatwierdzony przez zakładowe organizacje związkowe.
5. Wydawanie zaleceń i uwag przez społecznego inspektora pracy
- zakładowy sip na podstawie ustaleń własnych, wydziałowego bądź grupowego sip ma prawo wydać pracodawcy zalecenie usunięcia w określonym terminie stwierdzonych uchybień i zagrożeń wypadkowych
- ćwiczenia – wpisywanie uwag, zaleceń do zakładowej książki kontroli
- omówienie nieprawidłowości w wydawanych zaleceniach sip
- pracodawca (kierownik zakładu pracy) ma obowiązek wykonania zalecenia zakładowego sip, bądź w przypadku, kiedy uzna je za nieuzasadnione może, nieść sprzeciw do właściwego inspektora Państwowej Inspekcji Pracy
6. Obowiązki zakładu pracy (pracodawcy) wobec społecznej inspekcji pracy
- Zgodnie z art. 14 ust. 1 i 2 Ustawy o SIP pracodawca jest zobowiązany zapewnić społecznym inspektorom pracy odpowiednie warunki realizacji ich zadań
- Obowiązki w tym zakresie możemy podzielić na dwie grupy
- obowiązek realizacji wniosków, wystąpień i zaleceń społecznych inspektorów pracy
- zapewnienie sip warunków do realizacji ich zadań
7. Ochrona prawna społecznych inspektorów pracy oraz odpowiedzialność za naruszenie przepisów o sip
8. Współdziałanie społecznego inspektora pracy z PIP i związkami zawodowymi
Wspólnym dążeniem związków zawodowych i Państwowej Inspekcji Pracy jest zwiększenie skuteczności działań podejmowanych w zakresie ochrony pracy oraz podnoszenie efektywności społecznej kontroli warunków pracy.
Miejsce
WIRTUALNA SALA SZKOLENIOWAE—szkolenie synchroniczne, czyli szkolenie online w czasie rzeczywistym umożliwia szybko i skutecznie przeszkolić pracowników.
Szkolenie na odległość, to efektywna nauka, która pozwala zaoszczędzić czas i pieniądze.
Przedstawiamy niezbędne informacje dotyczące organizacji oraz technicznych aspektów szkolenia:
1. Platforma szkoleniowa:
- Zajęcia są prowadzone za pośrednictwem platformy internetowej Zoom, która umożliwia komunikację w czasie rzeczywistym pomiędzy wykładowcą a uczestnikami.
2. Zaproszenie:
- Przed szkoleniem uczestnicy otrzymają zaproszenie na e-maila wskazanego w karcie zgłoszeniowej, wraz z linkiem oraz kodem dostępu do wirtualnej sali szkoleniowej.
- Prosimy, aby podane w karcie zgłoszeniowej numery telefonów oraz adresy e-mail były aktualne na wypadek ewentualnych problemów technicznych.
3. Materiały szkoleniowe:
- Materiały szkoleniowe zostaną przesłane każdemu uczestnikowi w formacie PDF na podany adres e-mail.
4. Otrzymanie certyfikatu lub zaświadczenie MEN
- Szkolenie zdalne jest tak samo honorowane, jak szkolenie stacjonarne i każdy uczestnik, który zdobył nowe umiejętności i podniósł swoją konkurencyjność na rynku pracy, otrzymuje certyfikat w formie papierowej lub elektronicznej.
5. Prawa autorskie:
- PRESTIGE Europejskie Centrum Kształcenia i trenerzy nie wyrażają zgody na żadną formę utrwalania, powielania, udostępniania lub nagrywania przebiegu szkolenia oraz materiałów szkoleniowych.
- Treść szkolenia i materiały szkoleniowe są chronione prawami autorskimi.
6. Informacja dotycząca programu:
- Wykładowca, ekspert, praktyk zastrzega sobie prawo do modyfikacji programu szkolenia wyłącznie w celu zapewnienia większych korzyści uczestnikom.
7. Liczba miejsc jest ograniczona:
- Chcemy zapewnić uczestnikom możliwość interakcji, oraz gwarancję indywidualnego feedbacku.
8. Korzyści:
Szkolenia online organizowane przez nas to synonim nowoczesności, wygody i pełnowartościowej edukacji na najwyższym poziomie. Uczestnicy łączą się z dowolnego miejsca na świecie – wystarczy dostęp do internetu i wygodne urządzenie (komputer, tablet lub telefon) oraz słuchawki lub głośniki, aby w pełni zanurzyć się w atmosferze profesjonalnego szkolenia.
Wirtualny pokój konferencyjny, prowadzony przez doświadczonego trenera „na żywo”, to platforma do interaktywnego uczestnictwa w zajęciach, gdzie każde pytanie, prezentacja czy ankieta pojawia się na ekranie w czasie rzeczywistym. Dzięki aktywnej roli trenera uczestnicy są nieustannie angażowani w dyskusje i ćwiczenia, co pozwala na skuteczne przyswajanie materiału.
Po zakończeniu szkolenia, każdy uczestnik otrzymuje certyfikat potwierdzający zdobyte umiejętności – sygnowany przez PRESTIGE Europejskie Centrum Kształcenia
Z nami edukacja staje się przyjemnością, a rozwój zawodowy – inwestycją, która przynosi wymierne efekty.
Cena i zapisy
590,00 zł brutto od osoby, CENA PROMOCYJNA: 550,00 zł brutto przysługuje każdej kolejnej osobie zgłoszonej przez tę samą firmę/instytucję.
Podana wyżej cena zawiera:
- udział w szkoleniu online
- dostęp do platformy Zoom w czasie rzeczywistym
- przeprowadzenie szkolenia przez cenionego trenera
- autorskie materiały szkoleniowe
- certyfikat o podwyższeniu kwalifikacji zawodowych
Szkolenie odbędzie się na platformie Zoom, dlatego będziesz potrzebować komputera z dostępem do internetu i działającą kamerą, a także słuchawek lub systemu audio w laptopie.
JAK WYGLĄDA UDZIAŁ W SZKOLENIU ONLINE?
Krok I
Rejestrujesz się na platformie Zoom.
Link otrzymasz wcześniej, wraz z e-mailowym potwierdzeniem realizacji szkolenia.
Krok II
W dniu szkolenia logujesz się do platformy i przechodzisz do „poczekalni”.
Link do wirtualnego pokoju otrzymasz na podanego emaila po akceptacji rejestracji.
Krok III
Uczestniczysz w szkoleniu.
Krok IV
Możesz zadawać pytania na czacie w trakcie szkolenia.
Dyskusja i ćwiczenia to część szkolenia.
Szkolenie on-line będzie prowadzone interaktywnie, tj. metodą aktywnej komunikacji prowadzącego z grupą.
Dodatkowe informacje o terminie
Szkolenie w formie samokształcenia kierowanego.