Przejdź do treści
Home
  • Oferta
  • Ekonomia, finanse

Transakcje wewnątrzwspólnotowe, eksport, import oraz transakcje trójstronne i łańcuchowe w 2024 r.

Tematem szkolenia jest omówienie bieżących zagadnień  w zakresie obrotu towarowego w ujęcie międzynarodowym i ich konsekwencji w podatku VAT, w szczególności: analiza przypadków na bazie najnowszego orzecznictwa w zakresie praktyki wewnątrzwspólnotowych transakcji towarowych, funkcjonowania mechanizmu składu konsygnacyjnego (i jej modyfikacji w procedurę call-off stock), rozpoznawania transakcji łańcuchowych (szeregowych), przyporządkowania dostawy ruchomej w ramach takich transakcji w oparciu o warunki dostawy (uzanse handlowe INCOTERMS, organizacja transportu), identyfikacji obowiązku rejestracji dla celów VAT, zasad wystawiania faktur oraz raportowania.

Szkolenie na zlecenie

Cele i korzyści

Celem szkolenia jest omówienie konsekwencji na gruncie VAT w odniesieniu do zagadnień w zakresie międzynarodowego obrotu towarowego, które bardzo często są przedmiotem kontrowersji i sporów z organami podatkowymi.

Uczestnicy szkolenia poznają praktyczne aspekty rozliczania podatku VAT, aktualnego orzecznictwa i wyjaśnień. Nabycie praktycznej wiedzy umożliwi uczestnikom rozpoznanie rodzaju planowanej transakcji i jej prawidłowe opodatkowanie, zaraportowanie i udokumentowanie dla celów VAT.

Praktyczne wskazówki pozwolą uczestnikom odpowiednio przygotować warunki transakcji, aby zminimalizować ryzyko podatkowe związane z jej przeprowadzeniem i rozliczeniem, w tym zidentyfikować potencjalne obszary ryzyka związane z obowiązkiem rejestracji dla celów VAT w innych krajach.

 

 

Tematem szkolenia jest omówienie bieżących zagadnień oraz planowanych zmian od 2020 r. w zakresie obrotu towarowego w ujęcie międzynarodowym i ich konsekwencji w podatku VAT, w szczególności:

  • Analiza przypadków na bazie najnowszego orzecznictwa w zakresie praktyki wewnątrzwspólnotowych transakcji towarowych
  • Funkcjonowania mechanizmu składu konsygnacyjnego (i jej modyfikacji w procedurę call-off stock)
  • Rozpoznawania transakcji łańcuchowych (szeregowych)
  • Przyporządkowania dostawy ruchomej w ramach takich transakcji w oparciu o warunki dostawy (uzanse handlowe INCOTERMS, organizacja transportu)
  • Identyfikacji obowiązku rejestracji dla celów VAT
  • Zasad wystawiania faktur oraz raportowania

Program szkolenia

I. ZMIANY PRZEPISÓW PODATKOWYCH

1. Transakcje wewnątrzunijne a SLIM VAT-3 – ZMIANY OD 2023 r.

  • WNT rozpoznawane bez faktury
  • Kurs przeliczeniowy przy zbiorczej fakturze WNT
  • Obowiązek podatkowy w WDT
  • Kolejne doprecyzowania transakcji łańcuchowych
  • Korekta deklaracji OSS i IOSS po wyrejestrowaniu się ze szczególnych procedur

 2. Transakcje wewnątrzunijne i poza UE w ustawie SLIM-VAT-2

  • Zmiana definicji państw unijnych – dostosowanie definicji po Brexit
  • Transakcje łańcuchowe typu WDT
  • Transakcje łańcuchowe typu eksport towarów
  • Rozliczenie faktury korygującej otrzymanej z tytułu importu usług oraz WNT – NOWE uregulowania
  • Zmiany w rozliczaniu uproszczonych zasad importu towarów

3. Zakup i sprzedaż towarów na terenie UE i poza UE

  • Wprowadzenie definicji Tax Free
  • Możliwość rejestrowania się do Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych w celu korzystania z systemu TAX FREE od lipca  2022 r.
  • Treść wniosku
  • Nowa definicja sprzedaży wysyłkowej z terytorium kraju/ na terytorium kraju
  • Transakcje z osobami fizycznymi zagranicznymi – nowe procedury VAT-OSS i VAT- IOSS
  • Zmienione zasady rozliczania usług na zasadzie procedury MOSS
  • Oznaczenia JPK: WSTO_EE i IED – od kiedy stosować i w stosunku do jakich transakcji

4. Funkcjonowanie w praktyce pakietu e-commerce

  • Obliczanie limitu transakcji
  • Świadczenie usług on-line a procedura MOSS
  • Oznaczenia WSTO-EE i IED w JPK składanym od 2022 r.
  • Druki zgłoszeniowe do e-commerce
  • Deklaracja rozliczeniowa
  • Otrzymywane faktury zakupu towarów przy zamówieniach przez internet – problemy praktyczne
  • Przesyłki małej wartości przy zakupach spoza UE – rozliczanie podatku VAT zapłaconego przez płatnika tego podatku (np. DHL, Poczta Polska, itp.)

II. AKTUALNE PROBLEMY

1. Rozporządzenie UE na temat dowodów dostaw towarów w ramach WDT

  • Nowe Rozporządzenie UE na temat dowodów dostaw WDT – podstawa stosowania
  • Dokumenty potwierdzające wywóz towarów
  • Dokumentowanie WDT w przypadku wywozu towaru własnym transportem przez kupującego
    • Dowody potwierdzające wywóz poza granice RP
    • Dokumenty dodatkowe
    • Faktura i specyfikacja
  • Dodatkowe dokumenty potwierdzające wywóz: Polisa ubezpieczeniowa, dokument notarialny, oświadczenie osoby posiadającej magazyn
  • Problemy praktyczne związane ze stosowaniem Dyrektywy

2. Ogólna interpretacja MF z grudnia 2020 r. a rozliczanie WDT

  • Uregulowania Rozporządzenia UE w wyjaśnieniach MF
  • Stosowanie w przykładach dowodów zawartych w Rozporządzeniu UE
  • Zbieg przepisów Ustawy o VAT a Rozporządzenia UE
  • Stanowisko MF w sprawie Rozporządzenia UE a Ustawy o VAT – co stosować?

3. Aktualne problemy i kontrole transakcji wewnątrzwspólnotowych

  • Dowody potwierdzające wywóz
  • Warunki handlowe INCOTERMS a zasady stosowania stawki 0%
  • Ex work, DDP i DDU a wpływ na rozliczenia podatkowe
  • Wywóz towaru przez kupującego – dowody przemieszczenia towaru
  • Sprzedaż do kontrahenta zagranicznego a dostawa do kolejnego podmiotu
  • Pojęcie transakcji fikcyjnej w ramach transakcji wewnątrzwspólnotowych

4. WDT i WNT – inne problemy praktyczne

  • Pojęcie WDT i WNT a sytuacje nietypowe, np. towar poza granicami kraju
  • Rozróżnienie pomiędzy eksportem towarów, WDT i  sprzedażą  wysyłkową
  • Zasady ustalania miejsca opodatkowania dostawy towarów – problemy praktyczne
  • Warunki zastosowania stawki 0% w WDT – obowiązek udowadniania przemieszczania towarów
  • Zasady rozliczenia WDT przy braku wymaganych dokumentów
  • Sprzedaż towarów znajdujących się w magazynie położonym w innym kraju UE
  • Wywóz próbek i prezentów o niewielkiej wartości
  • Sprzedaż towarów z montażem do innego kraju UE
  • Wywóz towaru do innego kraju UE w celu jego dalszego eksportu
  • Podatnik zwolniony podmiotowo a rejestracja jako podatnik VAT UE
  • Nieodpłatna dostawa z innego kraju UE lub na terytorium innego państwa – ZASADY ROZLICZEŃ: darowizny z kraju UE, nieodpłatne otrzymanie towarów z zagranicy
  • Nabycie towarów od osoby fizycznej niebędącej podatnikiem

5. Import i świadczenie usług w 2022 r.– aktualne problemy

  • Przeliczanie wartości w walucie obcej od 2021 r. – NOWE uregulowania SLIM VAT
  • Miejsca świadczenia usług
  • Zasada „Odwrotnego obciążenia” – jak stosować
  • Obowiązek podatkowy w przypadku importu usługi i świadczenia usługi poza granicami kraju
  • Zasady rozliczania importu usług
  • Faktura VAT a świadczenie usług
  • Otrzymanie faktury z opóźnieniem i obowiązek korygowania rozliczeń wstecz
  • Rozliczanie usług, których miejscem świadczenia jest poza terytorium UE
  • Miejsce świadczenia usług w przypadku targów i wystaw i zakupu biletów na targi i wystawy
  • Świadczenie usług na rzecz osób fizycznych niebędących podmiotami gospodarczymi
  • Wykazywanie świadczenia usług w Informacji podsumowującej i deklaracji VAT – 7 – najczęstsze błędy

6. Miejsce dostawy towarów

  • Zasada ogólna rozliczania dostawy towarów
  • Towary wysyłane, transportowane
  • Towary niewysyłane, nietransportowane
  • Dostawa towarów z montażem
  • Dodatkowe usługi związane z dostawą towarów a ich rozliczenia
  • Wywóz towarów przez dany podmiot a funkcjonowanie transakcji trójstronnych i łańcuchowych

7. Zasady ustalania i schematy transakcji trójstronnych i łańcuchowych

  • Dostawa towarów do innego państwa UE a faktura wystawiana dla podmiotu z innego państwa
  • Dostawa towarów do innego państwa a faktura wystawiana na rzecz kontrahenta krajowego
  • Dostawa towarów na terenie danego państwa a faktura wystawiana na rzecz kontrahenta z innego państwa
  • Dostawa towarów poza granice UE a zakup towaru przez kontrahenta z UE
  • Dostawa towarów na teren UE a faktura dla kontrahenta poza UE
  • Dostawa towarów do innego podmiotu (krajowego, UE lub poza UE) a faktura wystawiana na inny podmiot niż podmiot, do którego towar dostarczono

8. Transakcje trójstronne w formie uproszczonej

  • Zasady stosowania: trzy państwa UE i trzy podmioty będące podatnikami podatku VAT
  • Dostawa towarów od pierwszego do ostatniego z kontrahentów – dowody dostaw
  • Rozliczenia przez pierwszego z podmiotów – treść faktury i zasady wykazywania w deklaracji VAT
  • Rozliczenia przez drugiego z podmiotów w zakresie faktury (obowiązkowe jej elementy)
  • Rozpoznawanie WNT przez trzeciego z podmiotów – zasady rozliczeń

9. Eksport i import towarów

  • Dłuższy termin na otrzymanie potwierdzenia wywozu w ramach eksportu towarów – NOWE uregulowania SLIM VAT
  • Najnowsze wyjaśnienie MF dotyczące miejsca pierwszego przeznaczenia
  • Zasady prawa celnego a rozliczanie podatku VAT
  • Kurs przeliczeniowy
  • Błędna faktura zgłoszona do odprawy celnej – skutki podatkowe;
  • Brak wywozu towaru w ramach eksportu towarów
  • Szczególne procedury celne a rozliczanie podatku VAT
  • Przedstawiciel podatkowy i Agencja Celna jako podmioty rozliczające transakcje – ZMIANY
  • Brak wprowadzenia towaru na teren kraju – zasady rozliczeń
  • Problemy praktyczne, w tym przywóz z Chin do Polski lub do innego państwa UE; transakcje w składzie celnym, błędy w rozliczeniach celnych a rozliczanie podatku VAT

10. Dyskusja z Uczestnikami.

Program szkolenia stanowi prawnie chronioną własność intelektualną, a jego przetwarzanie, rozpowszechnianie lub korzystanie z niego bez wiedzy i zgody autora jest zabronione.

Metody szkoleniowe

Wykłady, dyskusja z uczestnikami, odpowiedzi na pytania uczestników.

Adresaci

Szkolenie skierowane jest w szczególności do osób, które zajmują się rozliczaniem transakcji na gruncie VAT, w szczególności osób z działu księgowości, a także osób odpowiedzialnych za całość polityki podatkowej w firmie.

Adresaci szkolenia:

  • Dyrektorzy jednostek
  • Główne księgowe, księgowe
  • Pracownicy działu finansowego
  • Osoby zajmujące się rozliczeniami podatkowymi

Cena i zapisy

Szkolenie na zamówienie

;

Sprawdź, co zyskujesz

Mnóstwo korzyści
First Minute
30 dni wcześniej zarezerwuj miejsce na szkolenie otwarte na prestige-eck.pl, dzięki temu automatycznie otrzymasz rabat: 50zł
Im więcej, tym taniej
Firmy i instytucje wysyłające więcej niż jedną osobę na szkolenie otwarte, mogą liczyć na niższe ceny. Sprawdź promocyjne ceny na naszej stronie.
Voucher
Zrób prezent swojemu klientowi, zaproś dostawcę, partnera biznesowego i budujcie wspólnie swoja przewagę konkurencyjną na prestiżowych szkoleniach.

Certyfikat ukończenia
szkolenia.

Po zakończeniu szkolenia każdy z Uczestników otrzymuje imienny certyfikat potwierdzający nabyte umiejętności zgodnie z wdrożoną procedurą: PN-EN ISO 9001:2015 DEKRA

Odpowiemy na wszystkie Twoje pytania! Podnieś kwalifikacje!

Prosimy o pozostawienie swojego numeru telefonu oraz emaila, a skontaktujemy się niezwłocznie.

    Jeśli wypełniłeś/aś formularz kontaktowy, oznacza to, że jesteś zainteresowany/a naszą ofertą i oczekujesz kontaktu z nami. Zanim przekażesz nam swoje dane osobowe, zapoznaj się z informacjami na temat sposobu ich przetwarzania. Chcielibyśmy przetwarzać Twoje dane, aby móc przekazywać Ci informacje na temat naszych usług.

    Najczęściej zadawane pytania dotyczące szkolenia

    W PRESTIGE Europejskim Centrum Kształcenia znajdziesz praktyczną i specjalistyczną wiedzę!
    Czy jest możliwe uzyskanie dofinansowania ze środków Unii Europejskiej?
    Dofinansowanie