Cele i korzyści
- Wyjaśnić istotę międzynarodowego zarządzania i zarządzania międzykulturowego
- Wyjaśnić czym jest komunikacja międzykulturowa i jakie ma znaczenie w nawiązywaniu i utrzymywaniu relacji. Zapoznać z wymiarami i typami kultur świata
- Wskazać największe bariery w komunikacji międzykulturowej oraz sposoby ich przezwyciężania. Wskazać szanse i zagrożenia
- Omówić kulturę organizacyjną w środowisku wielokulturowym
- Wyjaśnić w jaki sposób komunikują się przedstawiciele innych kultur, jak wygląda e-komunikacja
- Wyjaśnić do motywuje pracowników, wywodzących się z różnych rejonów świata
- Wyjaśnić jak należy rozwiązywać konflikty między przedstawicielami innych kultur
- Wyjaśnić jak tworzą się struktury formalne i nieformalne z uwzględnienie różnic międzykulturowych
- Planowanie, wdrażanie strategii i wykorzystywanie wiedzy z uwzględnieniem różnic międzykulturowych
- Omówić relacje między oddziałem/ami a centralą, znajdującymi się w różnych państwach
- Zarządzanie zasobami ludzkimi w środowisku międzykulturowym
- Etyka i odpowiedzialność biznesu z uwzględnieniem różnic międzykulturowych
Efekty rozwojowe – Po ukończeniu uczestnik:
- Wie czym jest międzynarodowe zarządzanie a zarządzanie międzykulturowe, a także komunikacja międzykulturowa, i rozumie jej znaczenie
- Potrafi identyfikować i przezwyciężać bariery w komunikacji międzykulturowej. Wie czym jest szok kulturowy i jak go przezwyciężyć
- Dysponuje podstawową wiedzą na temat komunikacji międzykulturowej z danego państwa/państw, rozumie najważniejsze wartości i zasady rządzące daną kulturą/kulturami. Potrafi minimalizować ryzyko nieporozumienia, wie w jaki sposób budować i utrzymywać relacje z partnerami danego państwa/państw
- Wie jak powinna wyglądać kultura organizacyjna, uwzględniająca różnice międzykulturowe
- Wie jak motywować pracowników pochodzących z różnych kultur i tworzyć odpowiednie systemy motywacyjne
- Wie, jak rozwiązywać konflikty między przedstawicielami różnych kultur
- Rozumie, jak tworzą się struktury formalne i nieformalne
- Wie, jak zarządzać wielokulturowym personelem
- Wie, jak tworzyć i wdrażać strategie oraz wykorzystywać wiedzę w środowisku międzykulturowym
- Wie, jak przygotować się i prowadzić spotkania biznesowe na poziomie międzykulturowym
- Rozumie czym dla przedstawicieli różnych kultur jest etyka i odpowiedzialność biznesu
Przed kliku laty magazyn Forbes zapytał 1000 największych amerykańskich firm o największe bariery w prowadzeniu biznesu na światowym rynku.
Za jedną z najpoważniejszych uznano różnice międzykulturowe.
Jak zarządzać organizacją, w której pracują przedstawiciele różnych kultur?
Jak się sprawnie komunikować, rozwiązywać konflikty czy motywować pracowników z innych regionów świata?
W jaki sposób wykorzystać potencjał wielokulturowy, by odnieść sukces?
Program szkolenia
1. Wprowadzenie – Istota zarządzania międzynarodowego a międzykulturowego
- Czynniki wpływające na podejmowanie decyzji
- Wykorzystywanie czynników kulturowych
- Zmiany w kulturze
- Wnioski dla menedżera
2. Komunikacja międzykulturowa
- Istota kultury oraz komunikacji międzykulturowej. Unaocznienie na czym polegają różnice w myśleniu i postrzeganiu świata pomiędzy ludźmi wynikające z różnic kulturowych.
- Typy kultur:
- Kultura wysokiego i niskiego kontekstu
- Kolektywizm a indywidualizm
- Kultura ceremonialna a nieceremonialna
- Kultur propartnerska a protransakcyjna
- Kultura polichroniczna a monochroniczna
- Kultura wschodnia a zachodnia
3. Bariery komunikacyjne:
- Bariery semantyczne (w tym m.in. : sposób komunikacji, tematy „drażliwe”, symbole, błędne odczytywanie komunikacji niewerbalnej)
- Bariery psychologiczne (w tym.m.in. stereotypy, uprzedzenia, etnocentryzm, wybiórcze postrzeganie, filtrowanie, tzw.”niebezpieczeństwo pojedynczej historii”)
- Bariery fizyczne i środowiskowe
4. Szok kulturowy:
- Istota
- Etapy
- Sposoby przezwyciężania
5. Kultura organizacyjna i komunikacja w środowisku międzykulturowym
- Definicja i analiza kultur organizacyjnych
- Czynniki wywołujące zmiany kulturowe
- Kultura organizacyjna z kultura narodowa
- Właściwa komunikacja międzykulturowa (Komunikacja werbalna – ustna i pisemna, w tym: styl komunikacji, „drażliwe tematy”, wartości, symbolika, jak: obrazy, kolory, liczby; komunikacja niewerbalna (w tym: ekspresja i mimika twarzy, mowa ciała i gesty zakazane, proksemika, parajęzyk, haptyka, strój w biznesie)
- Struktury formalne i nieformalne
6. Motywacja
- Potrzeby pracowników w różnych kulturach
- Jak kultura wpływa na potrzeby
- Tworzenie systemów motywacyjnych
7. Rozwiązywanie konfliktów
- Kultura a konflikt
- Rozwiązywanie konfliktów
- Menedżer a konflikt
8. Zarządzanie zasobami ludzkimi
- Koncepcja HRM
- Rekrutacja
- Ocena wyników pracy
- Szkolenia
- Retencja pracowników
9. Planowanie, wdrażanie strategii oraz wykorzystywanie wiedzy w środowisku międzynarodowym
- Planowanie strategii
- Równoważenie zasobów i pozycji
- Wpływ czynników kulturowych
- Wdrażanie strategii
- Identyfikacja i wykorzystywanie zasobów wiedzy
- Potencjał organizacyjny i przewaga konkurencyjna
10. Etyka i odpowiedzialność biznesu
- Etyka na przestrzeni czasu i kultur
- Etyka marki
- Społeczna odpowiedzialność biznesu
Program szkolenia stanowi prawnie chronioną własność intelektualną, a jego przetwarzanie, rozpowszechnianie lub korzystanie z niego bez wiedzy i zgody autora jest zabronione.
Adresaci
Warsztaty szkoleniowe są adresowane przede wszystkim do:
- właścicieli i kadry zarządzającej przedsiębiorstw produkcyjnych i handlowych, prowadzących biznesy na rynkach zagranicznych
- specjalistów ds. marketingu
- specjalistów ds. sprzedaży
- managerów i specjalistów ds. eksportu/importu, finansistów, prawników i innych osób odpowiedzialnych na kontakty międzynarodowe
- przedstawicieli sektora samorządowego, instytucji publicznych oraz izb i organizacji gospodarczych, współpracujący z partnerami zagranicznymi