- Oferta
- HR, kadry, sekretariat
Międzykulturowość w komunikacji
W opinii Forbsa – umiejętność współpracy w środowisku wielokulturowym jest tak cenna, że może przesądzić o sukcesie lub porażce organizacji.
Cele i korzyści
- Zwiększenie międzykulturowych kompetencji niezbędnych do efektywnego komunikowania się i skutecznej pracy w środowisku wielokulturowym
- Zrozumienie roli kultury i jej wpływu na funkcjonowanie, komunikowanie się pracowników i partnerów pochodzących z różnych kręgów kulturowych, w tym:
- Jak kierować zespołem pracowników w środowisku wielokulturowym?
- Co w praktyce oznacza podejście do czasu i terminów?
- Jaka jest preferowana forma komunikacji?
- Jak zbudować długoterminową relację?
- Jak uniknąć błędów, co jest źródłem konfliktów i napięć?
- Jakie są najbardziej efektywne sposoby współpracy?
Program szkolenia
1. Wprowadzenie do komunikacji międzykulturowej
- Czym jest komunikacja międzykulturowa i jakie ma znaczenie?
- Typy kultur
– Kultury wysokiego i niskiego kontekstu
– Kultury kolektywne i indywidualistyczne
– Kultury ceremonialne i nieceremonialna
– Kultury propartnerskie i protransakcyjne
– Kultury polichroniczne i monochroniczne
– Kultury sekwencyjne i synchroniczne
2. Bariery w komunikacji międzykulturowej i sposoby na ich przezwyciężanie
- Bariery semantyczne (sposób komunikacji, tematy „drażliwe”, symbole, błędne odczytywanie komunikacji niewerbalnej)
- Bariery psychologiczne (stereotypy, uprzedzenia, etnocentryzm, wybiórcze postrzeganie, filtrowanie, tzw. ”niebezpieczeństwo pojedynczej historii”)
- Bariery fizyczne i środowiskowe
3. Istota szoku kulturowego
- Co to jest szok kulturowy i jakie są jego przyczyny?
- Jakie są symptomy szoku kulturowego?
- Etapy szoku kulturowego
- Sposoby przezwyciężania
4. Charakterystyka poszczególnych kultur
- Zarys dziejów
- Sytuacja polityczna i prawna
- Sytuacja gospodarcza
- Najważniejsze problemy życia społecznego
- Kultura
5. Etykieta w relacjach z partnerami z danego państwa/państw i najważniejsze ceremonie
- Powitania i pożegnania
- Przedstawianie partnerów biznesowych
- Przedstawianie siebie
- Wręczanie wizytówek
- Organizacja przyjęć
- Spożywanie posiłków, wręczanie prezentów
- Tytułowanie
6. Komunikacja w środowisku multikulturowym
- Komunikacja werbalna – ustna i pisemna, w tym: styl komunikacji, „drażliwe tematy”, wartości, symbolika, jak: obrazy, kolory, liczby
- Komunikacja niewerbalna (w tym: ekspresja i mimika twarzy, mowa ciała i gesty zakazane, proksemika, parajęzyk, haptyka, strój w biznesie)
- E-komunikacja
7. Negocjacje w środowisku międzynarodowym
- Style negocjacji
- Typy negocjatorów
- Wybrane techniki i metody negocjacji
- Zespół negocjacyjny
9. Podsumowanie szkolenia
- Najlepsze praktyki
- Wnioski i rekomendacje
Metody szkoleniowe
- Krótki wykład
- Gry interaktywne
- Dyskusja
- Symulacje
- Quizy
Adresaci
Zapraszamy wszystkich, którzy pracują lub współpracują w wielokulturowym zespole, czy też nim zarządzają (w tym wirtualnym zespołem).
Kto warto, aby poznał i zrozumiał perspektywy osób pochodzących z różnych kultur i sprawniej porozumiewał się i zarządzał?
- Menadżerowie
- Międzykulturowy zespół
- Specjaliści współpracujący z obcokrajowcami/zagranicznymi partnerami
Cena i zapisy
Szkolenie na zamówienie