- Oferta
- HR, kadry, sekretariat
ZARZĄDZANIE SZKOLENIAMI – od analizy potrzeb do oceny efektywności
Optymalizacja kosztów programów doskonalenia zawodowego – precyzyjna diagnoza potrzeb szkoleniowych oraz możliwość kontroli ich efektywności, skuteczne wdrażanie zmian, poprawa efektywności zarządzania ludźmi, wyższa wydajność i zadowolenie personelu. nauczymy Cię badać i analizować potrzeby szkoleniowe firmy poznasz zasady planowania i budżetowania szkoleń w przedsiębiorstwie przećwiczysz zasady doboru i weryfikacji zleceniobiorców szkoleń nauczyś się dokonywać precyzyjnej ewaluacji szkoleń otrzymasz procedurę szkoleniową oraz procedurę tworzenia grup trenerów wewnętrznych jako materiał dodatkowy
Cele i korzyści
- Dostarczenie podstawowej wiedzy i praktycznych narzędzi niezbędnych do opracowania strategii szkoleniowej
- Wzmocnienie kompetencji w zakresie świadomego kreowania polityki szkoleniowej i budowania przewagi konkurencyjnej firmy
- Udoskonalenie umiejętności profesjonalnego zarządzania procesami szkoleniowymi
- Poszerzenie wiedzy dotyczącej rozwoju i kształcenia pracowników
- Poznanie narzędzi zwiększających skuteczność zarządzania szkoleniami
- Dostarczenie wiedzy i praktycznych narzędzi niezbędnych do posługiwania się systemami zarządzania wiedzą w oparciu o technikę badania potrzeb z uwzględnieniem realnych możliwości firmy
- Rozwój kompetencji działu szkoleń
KORZYŚCI dla Uczestników:
- Umiejętność badania i analizowania potrzeb szkoleniowych firmy
- Poznanie zasad planowania i budżetowania szkoleń w przedsiębiorstwie
- Przećwiczenie zasad doboru i weryfikacji zleceniobiorców szkoleń
- Umiejętność dokonywania precyzyjnej ewaluacji szkoleń
- Poznanie procedury tworzenia grup trenerów wewnętrznych pod kątem potrzeb i możliwości własnej firmy
KORZYŚCI dla Firmy:
- Optymalizacja kosztów programów doskonalenia zawodowego – precyzyjna diagnoza potrzeb szkoleniowych oraz możliwość kontroli ich efektywności
- Zyskanie narzędzi do oceny skuteczności polityki szkoleniowej
- Ograniczenie, optymalizacja kosztów programów rozwojowych
- Poprawa efektywności zarządzania ludźmi
- Ukierunkowanie pracowników na podniesienie jakości usług dla klienta wewnętrznego i zewnętrznego, a w efekcie – wzmocnienie ich satysfakcji
- Skuteczne wdrażanie zmian
- Budowanie kultury organizacyjnej o dużym wskaźniku inteligencji emocjonalnej, kultury ciągłego podwyższania kwalifikacji przez pracowników
- Wyższa wydajność i zadowolenie personelu
Jak organizować szkolenia, które przynoszą efekty?
Efektywne warsztaty „Zarządzanie szkoleniami” dają konkretne wskazówki w jaki sposób można sprawić, aby szkolenia stanowiły zyskowną inwestycję.
W czasie warsztatów uczestnicy poznają narzędzia wspomagające główne etapy organizacji szkoleń. Zgodnie z cyklem szkoleniowym zaczynamy od rozpoznawania potrzeb szkoleniowych i poprzez planowanie, budżetowanie, projektowanie oraz organizację szkolenia dochodzimy do oceny jego efektywności.
Rolą systemu szkoleniowego w firmie powinien być proces kształtowania potencjału intelektualnego firmy, czyli ciągłego podnoszenia kwalifikacji i umiejętności kadry pracowniczej wszystkich szczebli. Działania w tym obszarze mają głównie na celu dokształcanie zatrudnionych pracowników i dopasowywanie ich kompetencji do przyjętych standardów stanowiskowych czy funkcjonalnych.
Drugą bezpośrednią funkcją systemu szkoleniowego jest rola ułatwiania i realizowania wprowadzanych w firmie zmian. Działania w tym obszarze – to, m.in., asocjacja nowo zatrudnionych pracowników, przekwalifikowanie pracowników realokowanych, a także dostarczanie nowej wiedzy i umiejętności koniecznych do utrzymania konkurencyjności w szybko zmieniającym się środowisku gospodarczo-politycznym (wdrażanie nowych technologii, systemów, wprowadzanie nowych produktów itp.).
Trzecim obszarem, na który pośrednio wpływa system szkoleń, jest kwestia kultury organizacyjnej. Szkolenia kadry menedżerskiej wpływają na styl zarządzania, a sam fakt inwestowania w rozwój pracowników pozytywnie oddziaływuje na ich motywację i zaangażowanie. System szkoleń powinien uwzględniać też programy integrowania personelu, propagowania wspólnych korzystnych dla firmy postaw i wartości.
Program szkolenia
1. Czym jest zarządzanie szkoleniami?
- Szkolenia a strategia firmy, utrzymanie i rozwój kompetencji
- Plan strategiczny przedsiębiorstwa – analiza organizacji
- Analiza kluczowych obszarów przedsiębiorstwa – jak zbudować przewagę konkurencyjną firmy
- Analiza sytuacji kadrowej przedsiębiorstwa
- Model kształtowania strategii szkolenia i rozwoju
- Umiejscowienie funkcji szkolenia w przedsiębiorstwie – rola strategiczna szkoleń
- Projektowanie działu szkoleń
- Zadania działu szkoleń
- Kompetencje menedżera ds. szkoleń – funkcja szkoleniowa na miarę współczesnych wyzwań
- Kultura organizacji a zarządzanie szkoleniami
2. Identyfikacja i analiza potrzeb szkoleniowych
- Błędy popełniane w procesie analizy potrzeb szkoleniowych
- Poziomy identyfikacji potrzeb szkoleniowych (sfery badania)
- Techniki pozwalające ocenić potrzeby w zakresie rozwoju organizacji
- Techniki pozwalające ocenić potrzeby w zakresie rozwoju zawodowego
- Techniki pozwalające ocenić potrzeby indywidualne w zakresie rozwoju pracowników
- Najczęściej wykorzystywane „narzędzia” analizy potrzeb
- Zaprojektowanie kwestionariusza ankiety do analizy potrzeb szkoleniowych
- Przygotowanie kwestionariusza do wywiadu indywidualnego
- Opracowanie scenariusza do wywiadów grupowych
3. Planowanie i budżetowanie szkoleń
- Opracowanie prognozowanego planu i budżetu szkoleń
- Na podstawie przeprowadzonej analizy tworzenie rocznego planu szkoleń dla całej firmy – szkolenia kluczowe
- Na podstawie przeprowadzonej analizy tworzenie rocznego planu szkoleń dla poszczególnych działów
- Zasady konstruowania budżetu szkoleń, wykaz kosztów
- Planowanie szkoleń, a dobór partnerów szkoleniowych
- Zatwierdzenie budżetu szkoleń
4. Realizacja projektów szkoleniowych
- Dobór partnerów szkoleniowych (szanse i zagrożenia)
- Źródła poszukiwań firm szkoleniowych
- Typ partnera szkoleniowego (zalety, wady)
- Procedura doboru partnera szkoleniowego
- Szkolenia i ich rodzaje
- Harmonogram szkoleń
- Realizacja szkoleń
- Raport po szkoleniu – podsumowanie, wnioski dla trenera, menedżera szkoleń oraz firmy
5. Ocena i ewaluacja szkoleń
- Ocena efektywności szkoleń wg modelu Kirkpatrick’a
- Zaprojektowanie narzędzi oceny efektywności szkoleń na czterech poziomach
- Model ROI Philipsa
- Problemy wiążące się z oceną efektywności szkoleń
- Ocena efektywności pracy trenerów – przedstawienie i omówienie narzędzia
- Błędy w ocenianiu
6. Procedury szkoleniowe i korzyści z ich stosowania
- Procedura zarządzania szkoleniami – omówienie dokumentu wzorcowego wraz z narzędziami
- Procedura tworzenia grup trenerów wewnętrznych
Większość z omawianych składowych elementów szkolenia przyswajana jest przez uczestników poprzez wykonywanie praktycznych ćwiczeń i zadań.
To, co wyróżnia tę metodologię szkolenia spośród innych, to ciągłe utrzymywanie na wysokim poziomie uwagi i zaangażowania uczestników. Dodatkową zaletą jest analiza dotychczasowych form zachowań i przećwiczenie nowych, z możliwością otrzymania informacji zwrotnej od prowadzącego warsztaty.
Metody szkoleniowe
Studia przypadków z praktyki firmy i rynku
- Dyskusje moderowane
- Działania w grupach zadaniowych
- Kwestionariusz diagnostyczny
- Autorskie ćwiczenia z wykorzystaniem metod symulacyjnych
Większość z omawianych składowych elementów modułu przyswajana jest przez uczestników poprzez wykonywanie praktycznych ćwiczeń i zadań. Warsztat prowadzony jest aktywnymi metodami angażującymi wszystkich uczestników. Składa się z ćwiczeń oraz analizy i symulacji realnych zdarzeń, z jakimi mogą spotykać się uczestnicy szkolenia w trakcie pracy. Forma zajęć daje możliwość zdobycia wiedzy, doskonalenia umiejętności oraz umożliwia wdrożenie zdobytej wiedzy w organizacji.
Adresaci
- Specjaliści i liderzy Działów HR, szczególnie osoby odpowiedzialne za planowanie i organizowanie szkoleń
- Specjaliści i eksperci wewnętrzni odpowiedzialnych za rozwój kadry
- Osoby odpowiedzialne za różne aspekty polityki szkoleniowej w firmie lub instytucji
- Kadra zarządzająca
Cena i zapisy
Szkolenie na zamówienie