- Oferta
- Szkolenia dla JST
Obsługa trudnego Klienta w Urzędzie – profesjonalne warsztaty rozwoju dla Pracowników Administracji (JST, ZUS, NFZ i inne)
Szkolenie Obsługa trudnego Klienta w Urzędzie to profesjonalne warsztaty zapewniające praktyczne narzędzia i umiejętności, które pomogą uczestnikom lepiej radzić sobie w kontaktach z klientami w różnych sytuacjach.
Cele i korzyści
- Budowanie efektywnego systemu komunikacji
- Świadomość własnego stylu komunikowania się z innymi
- Sytuacje trudne i konflikty
- Modelowanie odpowiednich zachowań w sytuacjach trudnych – podstawy budowania postawy asertywnej
- Praca nad modelowaniem zachowań klienta: „rozbrajanie” wybuchów emocjonalnych, obniżanie poziomu napięcia, efektywne kierowanie rozmową w sytuacjach trudnych
- Efektywne radzenie sobie ze stresem w kontakcie z trudnym klientem
Program szkolenia
1. Otwarcie
- Elementy integracji grupy
- Oczekiwania uczestników wobec szkolenia
- Oczekiwane postawy i zachowania w trakcie szkolenia – kontrakt szkoleniowy
- Ćwiczenia z elementami autoprezentacji
2. Wprowadzenie do zagadnień komunikowania się
- proces komunikacji i jego etapy
- znaczenie komunikacji werbalnej i niewerbalnej
- techniki i narzędzia skutecznego porozumiewania się
- ćwiczenia mające na uwadze aspekty związane z komunikacją z trudnym klientem
3. Zasady skutecznej komunikacji, jako element zasadniczy w efektywnych kontaktach z klientem
- błędy w komunikacji
- bariery komunikacyjne
- etapy tworzenia kontaktu interpersonalnego
- komunikacja bezpośrednia a komunikacja telefoniczna
- analiza własnego stylu komunikacji – jak widzą mnie klienci z którymi rozmawiam? Jak mogę zmienić mój sposób rozmowy by była zrozumiały dla klienta?
4. Efektywne prowadzenie rozmów z klientami
- kształtowanie własnego wizerunku w roli nadawcy i odbiorcy komunikatu
- czynniki wpływające na jakość kontaktów zawodowych pomiędzy pracownikami, a klientami
- aktywne słuchanie jako narzędzie skutecznej komunikacji- ćwiczenia praktyczne
- Czy Klient mówiąc A myśli A, B, czy C? – jak rozumieć potrzeby klienta i odkrywać ukryte znaczenia jego wypowiedzi
- czynniki zakłócające słuchanie i rozumienie wypowiedzi
- sztuka zadawania pytań
- psychologiczne mechanizmy i techniki wywierania wpływu- analiza osobistego stylu wywierania wpływu na innych
- różnice w doborze stylu komunikacji i doborze technik komunikacji efektywnej w spotkaniu osobistym i rozmowie telefoniczne
5. Trudne sytuacje w obsłudze trudnego klienta
- Rozpoznanie indywidualnych postaw w sytuacjach konfliktowych.
- Metody efektywnego rozwiązywania konfliktów.
- Pomoc w sytuacjach beznadziejnych – proponowanie alternatyw odpowiadających potrzebom niezadowolonych klientów.
- „Stanowczo, bez lęku” – podstawowe zasady kształtujące asertywną postawę i komunikację.
- Świadome zarządzanie własnymi emocjami na poziomie sygnałów fizycznych i emocjonalnych.
6. Co to znaczy szanować ciebie i siebie – co się stanie jak wyrazimy zgodę lub odmówimy
- umiejętność odmawiania i przyjmowania odmowy
- umiejętność argumentowania
- obrona przed manipulacją
- przyjmowanie ocen negatywnych i pozytywnych, reagowanie na formy krytyki
- udzielanie konstruktywnej informacji zwrotnej
7. Psychologia klienta – jak zrozumieć motywacje i problemy klientów?
- Metody odkrywania motywów zachowań klienta (4 efektywne techniki).
- Zrozumieć i uszanować świat klienta (postawy, wartości, przekonania i jego tok rozumowania).
- Oferowanie pomocy w rozwiązywaniu problemów klienta.
- Pozytywne emocje klienta – jak do nich dotrzeć i je podtrzymać?
- Negatywne emocje klienta – jak je zrozumieć i neutralizować?
- Zarządzanie informacją od klientów i proponowanie optymalnych rozwiązań.
8. W zgodzie z sobą i w dobrych stosunkach z innymi – koncepcja zachowań asertywnych
- pojęcie asertywności
- twoje własne prawa
- kiedy decydujesz się być asertywnym
- typy zachowań: zachowania agresywne, uległe, asertywne
- budowanie komunikatów „ja” jako podstawa asertywnego wyrażania opinii, sądów i emocji
- dlaczego boimy się powiedzieć „nie” – co nas powstrzymuje
- samoocena wypływająca z asertywnego traktowania samego siebie
- konstrukcja mapy asertywności własnej
9. Trudne sytuacje w pracy z klientami NFZ
- Jakość usług w obsłudze klienta.
- Co wolno klientom w NFZ
- Do czego jest zobowiązany pracownik NFZ.
- Czy można odmówić obsługi klienta…
- Jak skutecznie obsłużyć klienta i uniknąć konfliktu
- Utrzymanie dobrego wrażenia i zadowolenia mieszkańców
10. Rozmawiać zawsze kontrolując przebieg rozmowy – praca z klientem w oparciu o analizę transakcyjną
- Koncepcja analizy transakcyjnej
- Rozumienie i rozpoznawanie 3 stanów u siebie i klienta
- Transakcje komplementarne czyli jak rozmawiać by klient słuchał, uznał iż to ważne i nie zapominał
- Transakcje ukryte i skrzyżowanie – bomba z krótkim lontem – jak ją rozbroić?
- Kierownica w moich rękach – prowadzenie rozmowy w sposób który pozwala zawsze dostosować sposób rozmowy do klienta, tak by przejąć kontrolę nad jej przebiegiem
11. Stres w obsłudze klienta – część 1
- Podstawowe wiadomości na temat stresu i czynników wywołujących stres– podstawy wiedzy psychologicznej
- Reakcje na stres i zmiany w zachowaniu
- Najważniejsze „punkty zapalne” obszary mogące powodować stres
11a. Stres w obsłudze klienta – część 2
- Stawianie barier obronnych w sytuacjach trudnych w relacji z kontrolowanym (krzyczy problemie a nie o mnie i do mnie a nie na mnie)
- Psychologiczne mechanizmy obronne w sytuacjach trudnych
- Budowanie świadomości emocji własnych i w zespole
- Diagnoza własnej podatności na stres oraz dotychczasowych sposobów radzenia sobie z sytuacjami trudnymi
12. Praktyczne sposoby obniżania poziomu stresu
- Praktyczne ćwiczenia technik relaksacyjnych : wizualizacja, szybkie techniki obniżania napięcia
- Techniki oswajania stresu:
- technika masek, technika pokerowa (stosowane w służbach specjalnych np. w Mosadzie)
- oddzielanie stresu od widocznych reakcji fizjologicznych
- pokerowa twarz gdy w środku emocje kipią
- trenowanie nowo nabytych umiejętności
Metody szkoleniowe
Szkolenie zostało starannie opracowane w interaktywny sposób, umożliwiając aktywne zaangażowanie uczestników. Udział uczestników sięga ponad 80% czasu. Każda sesja przebiega według podobnej dynamiki, opartej o metodologię opracowaną z uwzględnieniem cyklu Kolba: ćwiczenie otwierające na nowe nawyki (budujące świadomość), mini wykład o technikach (wiedza), ćwiczenie nowych taktyk i technik (umiejętność). Po zamknięciu każdej sesji uczestnicy otrzymują materiały pomocnicze dotyczące omówionej sesji.
Materiał praktyczny jest podsumowywany mini wykładami dającymi teoretyczne podstawy oraz wyjaśniającymi podstawowe mechanizmy psychologiczne, których uczestnicy doświadczają w trakcie pracy na sali szkoleniowej.
Prowadzący
Cena i zapisy
Szkolenie na zamówienie