Przejdź do treści
Home
  • Oferta
  • Szkolenia dla JST

INWENTARYZACJA ROCZNA W JEDNOSTKACH BUDŻETOWYCH z uwzględnieniem specyfiki rozliczeń budżetowych –wszystkie zagadnienia na przykładach praktycznych

Kategorie:
Szkolenie na zlecenie

Cele i korzyści

Program szkolenia

1.Przygotowanie się do inwentaryzacji – czyli jak się zabrać do inwentaryzacji

  • ustalenie harmonogramu inwentaryzacji, tj.: ustalenie terminów spisowych dla każdego z inwentaryzowanych składników majątku, terminów ustalenia stanów poszczególnych aktywów i pasywów oraz przekazania arkuszy spisowych, ustalenie różnic inwentaryzacyjnych, ich rozliczenie i zatwierdzenie
  • wydanie zarządzenia wewnętrznego o przeprowadzeniu inwentaryzacji – zarządzenie takie wydaje kierownik jednostki, najczęściej na wniosek głównego księgowego, który na mocy ustawy o finansach publicznych również odpowiada za gospodarkę finansową w jednostce
  • przygotowanie niezbędnych druków, dokumentów, materiałów pomocniczych
  • powiadomienie osób materialnie odpowiedzialnych o terminie rozpoczęcia inwentaryzacji
  • dokonanie podziału pracy wśród członków komisji
  • przeszkolenie osób przeprowadzających inwentaryzację

2.Wymogi prawne inwentaryzacji
3.Odpowiedzialność osób przeprowadzających inwentaryzację – odpowiedzialność kierownika jednostki, głównego księgowego, biura rachunkowego, pracownika wykonującego inwentaryzację.
4.Czynności techniczne do inwentaryzacji

  • wydanie zespołom spisowym arkuszy spisowych
  • przeprowadzenie rzetelnie i zgodnie z harmonogramem spisów z natury
  • dokonywanie na bieżąco wyceny spisywanych składników majątkowych
  • sprawdzenie, podliczenie i podpisanie arkuszy spisowych, rachunkowe zestawienie wyników inwentaryzacji,
  • pobieranie oświadczenia od osób materialnie odpowiedzialnych o braku uwag i zastrzeżeń co do sposobu przeprowadzenia spisu z natury
  • wysłanie do banków i kontrahentów specyfikacji sald ulokowanych tam środków pieniężnych oraz rozrachunków (z wyjątkiem należności spornych i wątpliwych oraz rozrachunków publiczno-prawnych i z pracownikami, a także z innymi osobami nieprowadzącymi ksiąg). Należy pamiętać, że zgodnie z przepisami wszelkie potwierdzenia salda jednostka powinna uzyskać w formie pisemnej. Nie jest dopuszczalna zasada tzw. „milczącego akceptu” . Jeśli kontrahent nie przekaże potwierdzenia pisemnie, dopuszczalną formą jest również informacja przekazana faksem czy telefonicznie – należy jednak sporządzić odpowiednie dokumenty, np. protokół lub notatkę służbową z przeprowadzonej rozmowy telefonicznej
  • dokonanie – w odniesieniu do składników aktywów i pasywów nieobjętych inwentaryzacją w drodze spisów z natury lub uzgodnień sald – weryfikacji sald, która ma na celu stwierdzenie, czy rzeczywiście posiadane dokumenty potwierdzają istnienie określonego salda oraz czy jest ono realne i prawidłowo wycenione,
  • zakończenie inwentaryzacji właściwej wraz z opracowaniem materiałów dotyczących przygotowania i przebiegu inwentaryzacji, zabezpieczenia inwentaryzowanych składników i pomieszczeń oraz ich stanu jakościowego,
  • sporządzenie przez zespół spisowy sprawozdania i złożenia go przewodniczącemu komisji inwentaryzacyjnej

5.Usługi i systemy inwentaryzacyjne dostępne na rynku
6.Inwentaryzacja środków trwałych
7.Rodzaje inwentaryzacji
8.Najlepsze terminy inwentaryzacji
9.Etapy i harmonogram inwentaryzacji.
10.Organizacja i zasady inwentaryzacji
11.Kluczowe zasady prowadzenia inwentaryzacji.
12.Metody prowadzania inwentaryzacji.
13.Zadania inwentaryzacji
14.Spis z natury – opis podstawowej techniki przeprowadzania inwentaryzacji.

  • Przygotowanie towarów do przeprowadzenia spisu.
  • Prowadzenie i dokumentacja spisu z natury
  • Techniki zliczania spisywanych dóbr
  • Omówienie najczęstszych błędów
  • Czynności po zakończeniu spisu z natury

15.Zastosowanie kodów kreskowych w inwentaryzacji
16.RFID – Skrócenie czasu i uproszczenie inwentaryzacji

  • Wykonanie inwentaryzacji bez wyłączenia punktu sprzedaży
  • Przeprowadzanie inwentaryzacji wyrywkowych
  • Eliminację błędów

17.Księgowe ujęcie różnic inwentaryzacyjnych i ich rozliczenie – przykłady podstawowe zrozumiałe nie tylko dla pracownika księgowości
18.Zasady odpowiedzialności materialnej pracowników.
19.Prowadzenie dokumentacji procesu inwentaryzacji.
20.Działania pokontrolne.
21.Czynności poinwentaryzacyjne wiążą się najczęściej z poprawą gospodarności, doborem właściwych osób na stanowiska związane z odpowiedzialnością materialną, adekwatnością oznaczeń i sposobów magazynowania, zagospodarowaniem zbędnych składników majątku i dotyczą zagadnień:

  • bezpieczeństwa i zgodności z przepisami przechowywania środków pieniężnych, papierów wartościowych, znaków skarbowych
  • magazynowania, składowania towarów i materiałów
  • oznakowania składników majątku jednostki w indeksy, numery inwentarzowe
  • gospodarowania majątkiem powierzonym przez osoby materialnie odpowiedzialne,
  • zabezpieczenia majątku przed kradzieżą, pożarem
  • przestrzegania przepisów sanitarnych, bezpieczeństwa przeciwpożarowego

22.Dokumentacja inwentaryzacyjna

  • plan inwentaryzacji (harmonogram)
  • zarządzenie kierownika jednostki w sprawie przeprowadzenia spisu z natury
  • arkusze spisowe
  • oświadczenia wstępne oraz oświadczenia po zakończonym spisie z natury osób materialnie odpowiedzialnych
  • sprawozdanie opisowe z przebiegu spisu z natury
  • zestawienie różnic inwentaryzacyjnych
  • protokół rozliczenia wyników inwentaryzacji
  • potwierdzenia sald należności
  • protokół z przeprowadzonej weryfikacji

23.Przykładowe inwentaryzacje

Cena i zapisy

Szkolenie na zamówienie

;

Sprawdź, co zyskujesz

Mnóstwo korzyści
First Minute
30 dni wcześniej zarezerwuj miejsce na szkolenie otwarte na prestige-eck.pl, dzięki temu automatycznie otrzymasz rabat: 50zł
Im więcej, tym taniej
Firmy i instytucje wysyłające więcej niż jedną osobę na szkolenie otwarte, mogą liczyć na niższe ceny. Sprawdź promocyjne ceny na naszej stronie.
Voucher
Nasze szkolenia to informacje z pierwszej ręki, Podane w rzetelny i praktyczny sposób, gotowa do wdrożenia w pracy.

Certyfikat ukończenia
szkolenia.

Po zakończeniu szkolenia każdy z Uczestników otrzymuje imienny certyfikat potwierdzający nabyte umiejętności zgodnie z wdrożoną procedurą: PN-EN ISO 9001:2015 DEKRA

Odpowiemy na wszystkie Twoje pytania! Podnieś kwalifikacje!

Prosimy o pozostawienie swojego numeru telefonu oraz emaila, a skontaktujemy się niezwłocznie.

    Jeśli wypełniłeś/aś formularz kontaktowy, oznacza to, że jesteś zainteresowany/a naszą ofertą i oczekujesz kontaktu z nami. Zanim przekażesz nam swoje dane osobowe, zapoznaj się z informacjami na temat sposobu ich przetwarzania. Chcielibyśmy przetwarzać Twoje dane, aby móc przekazywać Ci informacje na temat naszych usług.

    Najczęściej zadawane pytania dotyczące szkolenia

    W PRESTIGE Europejskim Centrum Kształcenia znajdziesz praktyczną i specjalistyczną wiedzę!
    Czy jest możliwe uzyskanie dofinansowania ze środków Unii Europejskiej?
    Dofinansowanie