- Oferta
- Prawo pracy
Prawo pracy 2025/2026 – kompleksowe przygotowanie do nadchodzących zmian i kontroli PIP
Podczas szkolenia omówimy wszystkie planowane regulacje – od zasad zaliczania umów cywilnoprawnych do stażu pracy, przez nowe obowiązki wynikające z Dyrektywy o jawności wynagrodzeń, po wymogi dotyczące warunków pracy i kontroli PIP. Szkolenie prowadzi były Inspektor Pracy, który przedstawi praktyczne wskazówki i sprawdzone rozwiązania, pomagające uniknąć błędów i przygotować organizację na nadchodzące zmiany.
Do rozpoczęcia pozostało:
3 dniCele i korzyści
Celem szkolenia jest omówienie wprowadzonych i planowanych na 2026 rok zmian w Prawie Pracy, w szczególności dotyczących:
- możliwości przekształcania umów cywilnoprawnych w umowy o pracę przez PIP, w tym nowych uprawnień inspektorów
- zmian w zakresie mobbingu, w tym nowych definicji oraz obowiązków pracodawcy
- nowych zasad ustalania stażu pracy, powiększanego o umowy cywilnoprawne i działalność gospodarczą
- zmian w sposobie wyliczania wynagrodzenia minimalnego oraz skutków dla umów o pracę i systemów wynagradzania
- uściślenia zasad prowadzenia dokumentacji pracowniczej, w tym dokumentacji elektronicznej
- wprowadzenia nowych regulacji dotyczących zakazu palenia papierosów, e-papierosów i wyrobów nowatorskich na terenie zakładu pracy
- przygotowania organizacji do wdrożenia Dyrektywy o jawności wynagrodzeń, zapobiegającej dyskryminacji płacowej
- zapewnienia ochrony pracowników podczas wysokich temperatur, w tym zmian organizacyjnych i BHP
- zmian w funkcjonowaniu i zakresie kontroli PIP, obejmujących nowe procedury, uprawnienia i obszary nadzoru
Na szkoleniu zostaną przedstawione praktyczne rozwiązania w zakresie stosowania nowych uregulowań i najlepszych praktyk wskazywane przez byłego Inspektora Pracy.
W 2026 roku pracodawców czekają nowe obowiązki dotyczące umów cywilnoprawnych, mobbingu i dyskryminacji, jawności wynagrodzeń, dokumentacji pracowniczej, zasad wynagradzania, a także organizacji pracy. Jednocześnie rozszerzone uprawnienia kontrolne PIP oraz możliwość przekształcania umów cywilnoprawnych w umowy o pracę w drodze decyzji administracyjnej wymaga od organizacji pełnej gotowości operacyjnej, prawnej i dokumentacyjnej.
Szkolenie zostało stworzone z myślą o pracodawcach, kadrze HR, działach prawnych, menedżerach oraz osobach odpowiedzialnych za zgodność i dokumentację pracowniczą. Na szkoleniu zostaną omówione wszystkie najważniejsze zmiany, ich praktyczne konsekwencje oraz narzędzia, które pozwolą uniknąć ryzyk finansowych, reputacyjnych i prawnych.
Uczestnicy otrzymają gotowe wskazówki, dobre praktyki oraz zestaw rozwiązań, które można natychmiast wdrożyć w organizacji.
Program szkolenia
1. Nowo planowane uprawnienia PIP w zakresie możliwości przekształcania umów cywilnoprawnych na umowy o pracę
- Nowe uprawnienia inspektorów pracy do przekształcania w drodze decyzji administracyjnej umowy zlecenia na umowę o pracę
- Prawa i obowiązki stron przy zawieraniu umów cywilnoprawnych w kontekście zapisów w Kodeksie Pracy
- Najważniejsze elementy treści umowy zlecenia i umowy o dzieło świadczące o usłudze, a nie wykonywaniu stosunku pracy
- W przypadku wydania decyzji przez organ PIP – obowiązki pracodawcy przy przekształcaniu umowy cywilnoprawnej w umowę o pracę
- Szkolenia bhp i badania medycyny pracy, a umowy cywilnoprawne
- Umowy cywilnoprawne z własnymi pracownikami lub innymi osobami współpracującymi
2. Nowe definicje przepisów o mobbingu i dyskryminacji
- Nowa definicja mobbingu w Kodeksie pracy
- Procedury antymobbingowe
- Zmiany dla pracodawców po zmianie przepisów o mobbingu i dyskryminacji
- Odszkodowania dla pracowników w przypadku stwierdzenia mobbingu lub dyskryminacji
- Ewentualność dochodzenia roszczeń od mobbera
- Zmiany w dokumentacji pracowniczej oraz regulaminach w związku z planowanymi zmianami
- Przeciwdziałanie mobbingowi, dyskryminacji, nierównemu traktowaniu w zatrudnieniu, molestowaniu w miejscu pracy – dobre praktyki
- Funkcjonowanie Komisji Antymobbingowej lub innych organów rozstrzygających zgłoszenia pracownicze
3. Zaliczanie do stażu pracy z wykonywania umów zleceń i działalności gospodarczej
- Zakres konsekwencji dłuższych okresów zatrudnienia wynikających z kwalifikacji umów cywilnoprawnych oraz czasu prowadzenia jednoosobowych działalności gospodarczych do stażu pracy
- Kwalifikowanie do stażu pracy wykonywania jednoosobowej działalności gospodarczej – wymagania i dokumentowanie
- Umowy cywilnoprawne – zaliczanie tych umów do stażu pracy – wymagania i dokumentowanie
- Jednoosobowe działalności gospodarcze oraz umowy cywilnoprawne z zagranicy – możliwości pracodawcy
- Wprowadzenie zmian w dokumentacji pracowniczej oraz regulaminach wewnętrznych
- Zaliczanie do stażu umów cywilnoprawnych z własnymi pracownikami
- Staż pracy po zmianach w jednostkach publicznych i prywatnych
- Okres i zakres roszczeń pracowniczych
- Czas przechowywania dokumentacji z umów cywilnoprawnych i obowiązek przedkładania kopii tej dokumentacji na wniosek byłego zleceniobiorcy
- Okres na dostarczenie dokumentacji uzupełniającej staż
4. Minimalne wynagrodzenie za pracę – nowe zasady naliczania
- Wynagrodzenie minimalne równe wynagrodzeniu zasadniczemu – skutki prawne takich zmian
- Zmiany w treści umów o pracę dla nowych i dotychczasowych pracowników,
- Konieczność wpisywania konkretnych kwot w umowę o pracę,
- Rozliczanie innych dodatków do wynagrodzenia po zmianach
- Planowane podniesienie kar za naruszenie przepisów prawa pracy
5. Palenie na terenie zakładu pracy – zmiana przepisów o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych.
- Zmiana w definicji papierosów elektronicznych i jej wpływ na zakaz palenia w miejscu pracy
- Pracodawca lub przedsiębiorca – możliwości zakazywania palenia papierosów, papierosów elektronicznych, nowatorskich wyrobów tytoniowych na terenie zakładu pracy
- Pracownicy i współpracownicy – palarnie na terenie zakładu pracy
- Zakaz palenia – zakres zastosowania – pomieszczenia pracy lub teren całego zakładu pracy
- Czas pracy pracowników palących – możliwość niezaliczenia takiej aktywności do czasu pracy
6. Dokumentacja pracownicza – składanie wniosków w wersji papierowej lub elektronicznej
- Podpisywanie dokumentacji w wersji cyfrowej (podpis elektroniczny) i elektronicznej (maile, itd.)
- Uporządkowanie obiegu dokumentacji pracowniczej w firmie – wnioski papierowe, elektroniczne, podpisane cyfrowo, maile, smsy itd.
- Zmiany w regulaminach i innych ustaleniach wewnętrznych w zakresie dokumentacji pracowniczej
- Ochrona danych osobowych w korespondencji z pracownikami
- Skuteczność dowodowa przesyłek z adresów i systemów prywatnych w postępowaniach wewnętrznych i sprawach sądowych
- Możliwości pracodawców nazywania określonej formy obiegu informacji
7. Nowe obowiązki pracodawców – Dyrektywa o jawności wynagrodzeń
- Dyskryminacja w zatrudnianiu – już obowiązujące rozwiązania
- Wprowadzone zmiany w zakresie jawności wynagrodzeń w procesie rekrutacji
- Zmiany jakie będą musiały zostać wprowadzone w Polsce
- Informowanie pracowników o nowych uprawnieniach
- Konieczność wprowadzenia zmian w dokumentacji pracowniczej i regulaminach wewnętrznych
- Zakres informacji, o jakim pracownik musi być poinformowany oraz zakres, o który może zapytać
- Brak konieczności informowania o wynagrodzeniach innych pracowników, konieczność informowania o wynagrodzeniach w poszczególnych grupach pracowniczych
- Możliwości zabezpieczania się pracodawców przed ujawnianiem oferowanych wynagrodzeń konkurencji
- Raportowanie w zakresie ewentualnej dyskryminacji
- Przygotowanie organizacji do właściwego wartościowania stanowisk pracy w zakładzie
- Obowiązki pracodawcy w przypadku stwierdzenia dyskryminacji
8. Planowana zmiana przepisów dotyczących maksymalnych temperatur w miejscu pracy i przy pracy na otwartej przestrzeni
- Wprowadzenie maksymalnych limitów temperatury na stanowiskach pracy w pomieszczeniach pracy i na zewnątrz
- Rozwiązania dotyczące klimatyzacji na stanowiskach pracy
- Możliwości zmian organizacyjnych, aby polepszyć warunki wykonywania pracy, np. zmiana godzin pracy, przerwy w pracy
9. Kontrole PIP – nowy wymiar kontroli
- Możliwość lepszego przygotowania do kontroli – dane z różnych systemów elektronicznych
- Kontrola legalności zatrudnienia pracowników z Polski i cudzoziemców – zmiany w zatrudnianiu cudzoziemców
- Weryfikacja zawieranych umów cywilnoprawnych – co Inspektor może, a czego nie może
- Co i w jakim zakresie organy PIP mogą sprawdzać w przypadku mobbingu
- Kontrola PIP w zakresie wykonywania przez pracodawców i przedsiębiorców obowiązków w zakresie funkcjonowania Pracowniczych Planów Kapitałowych na chwilę obecną oraz po planowanych zmianach
- Uprawnienia Inspektora PIP w zakresie zgłoszeń, procedur i ochrony sygnalistów
- Kontrole agencji pracy tymczasowej – nowe obowiązki agencji zatrudnienia
- Weryfikacja faktycznego świadczenia outsourcingu pracowniczego przez firmy usługowe oraz kontrole firm na rzecz których świadczony jest outsourcing
Metody szkoleniowe
Wykład prowadzony na podstawie prezentacji z przykładami zastosowań praktycznych z możliwością zadawania pytań.
Adresaci
Pracodawcy, szefowie firmy, osoby zarządzające, pracownicy działów kadr i płac.
Miejsce
WIRTUALNA SALA SZKOLENIOWAE—szkolenie synchroniczne, czyli szkolenie online w czasie rzeczywistym umożliwia szybko i skutecznie przeszkolić pracowników.
Szkolenie na odległość, to efektywna nauka, która pozwala zaoszczędzić czas i pieniądze.
Przedstawiamy niezbędne informacje dotyczące organizacji oraz technicznych aspektów szkolenia:
1. Platforma szkoleniowa:
- Zajęcia są prowadzone za pośrednictwem platformy internetowej Zoom, która umożliwia komunikację w czasie rzeczywistym pomiędzy wykładowcą a uczestnikami.
2. Zaproszenie:
- Przed szkoleniem uczestnicy otrzymają zaproszenie na e-maila wskazanego w karcie zgłoszeniowej, wraz z linkiem oraz kodem dostępu do wirtualnej sali szkoleniowej.
- Prosimy, aby podane w karcie zgłoszeniowej numery telefonów oraz adresy e-mail były aktualne na wypadek ewentualnych problemów technicznych.
3. Materiały szkoleniowe:
- Każdy uczestnik otrzyma materiały dydaktyczne w formacie PDF na podany adres e-mail.
4. Otrzymanie certyfikatu lub zaświadczenie MEN
- Szkolenie zdalne jest tak samo honorowane, jak szkolenie stacjonarne i każdy uczestnik, który zdobył nowe umiejętności i podniósł swoją konkurencyjność na rynku pracy, otrzymuje certyfikat w formie papierowej lub elektronicznej.
5. Prawa autorskie:
- PRESTIGE Europejskie Centrum Kształcenia i trenerzy nie wyrażają zgody na żadną formę utrwalania, powielania, udostępniania lub nagrywania przebiegu szkolenia oraz materiałów szkoleniowych.
- Treść szkolenia i materiały szkoleniowe są chronione prawami autorskimi.
6. Informacja dotycząca programu:
- Wykładowca, ekspert, praktyk zastrzega sobie prawo do modyfikacji programu szkolenia wyłącznie w celu zapewnienia większych korzyści uczestnikom.
7. Liczba miejsc jest ograniczona:
- Chcemy zapewnić uczestnikom możliwość interakcji, oraz gwarancję indywidualnego feedbacku.
8. Korzyści:
Szkolenia online organizowane przez nas to synonim nowoczesności, wygody i pełnowartościowej edukacji na najwyższym poziomie. Uczestnicy łączą się z dowolnego miejsca na świecie – wystarczy dostęp do internetu i wygodne urządzenie (komputer, tablet lub telefon) oraz słuchawki lub głośniki, aby w pełni zanurzyć się w atmosferze profesjonalnego szkolenia.
Wirtualny pokój konferencyjny, prowadzony przez doświadczonego trenera „na żywo”, to platforma do interaktywnego uczestnictwa w zajęciach, gdzie każde pytanie, prezentacja czy ankieta pojawia się na ekranie w czasie rzeczywistym. Dzięki aktywnej roli trenera uczestnicy są nieustannie angażowani w dyskusje i ćwiczenia, co pozwala na skuteczne przyswajanie materiału.
Po zakończeniu szkolenia, każdy uczestnik otrzymuje certyfikat potwierdzający zdobyte umiejętności – sygnowany przez PRESTIGE Europejskie Centrum Kształcenia
Z nami edukacja staje się przyjemnością, a rozwój zawodowy – inwestycją, która przynosi wymierne efekty.
Cena i zapisy
790,00 zł brutto od osoby, CENA PROMOCYJNA: 690,00 zł brutto przysługuje każdej kolejnej osobie zgłoszonej przez tę samą firmę/instytucję.
Podana wyżej cena zawiera:
- udział w szkoleniu online
- dostęp do platformy e-learningowej w czasie rzeczywistym
- przeprowadzenie szkolenia przez cenionego trenera
- autorskie materiały szkoleniowe w wersji elektronicznej
- certyfikat o podwyższeniu kwalifikacji zawodowych PDF lub w wersji papierowej
Jeśli pojawiają się problemy z użytkowaniem programów organizator PRESTIGE ECK jest dostępny i służy pomocą.
Szkolenie online będzie prowadzone interaktywnie, tj. metodą aktywnego uczestnictwa słuchaczy w zajęciach.