- Oferta
- HR, kadry, sekretariat
ZARZĄDZANIE ZMIANĄ w działach HR – jak skutecznie pokierować zmianami organizacyjnymi w trudnych czasach. Najnowsze trendy i sprawdzone metody.
Celem szkolenia jest poznanie i lepsze zrozumienie mechanizmów rządzących procesem wdrażania zmian organizacyjnych w firmie, jak również nauczenie radzenia sobie z obiekcjami i oporem współpracowników wobec zmiany mało korzystnej dla pracowników ale koniecznej dla firmy.
Cele i korzyści
- Poznanie i lepsze zrozumienie mechanizmów rządzących procesem wdrażania zmian organizacyjnych
- Rozwinięcie umiejętności proaktywnego, efektywnego działania w zmiennym, trudnym otoczeniu biznesowym
- Poznanie konkretnych narzędzi przygotowywania i zarządzania zmianą
- Nauczenie się radzenia sobie z obiekcjami i oporem współpracowników wobec zmiany mało korzystnej dla pracowników ale koniecznej dla firmy
- Wypracowanie nowych postaw i zachowań, adekwatnych do zmieniającej się sytuacji i wymagań firmy
Nie jest trudno uzyskiwać dobre rezultaty, gdy wokół wszystko kwitnie, a ludzie pełni są optymizmu.
Prawdziwy egzamin nadchodzi, gdy firma musi funkcjonować w sytuacji stagnacji, rosnących wymagań i niepewności. Szczególnie boleśnie odczuwamy to w tzw. trudnych czasach recesji. Niemal każda organizacja podkreśla wówczas znaczenie takich cech – jak „efektywność”, „orientacja biznesowa” czy „nastawienie na działanie”.
Problem polega jednak na tym, że łatwiej jest ogłosić potrzebę wykazywania się tymi kompetencjami, niż je posiąść. Z drugiej strony istnieje też pułapka polegająca na wdrażaniu przeróżnych systemów mających na celu zmianę zachowań i postaw kadry menedżerskiej, koniecznych aby firma mogła przetrwać na rynku.
Natomiast według ekspertów od przywództwa aż 70% wszystkich inicjatyw zmiany nie udaje się.
Podstawową przyczyną porażek przy wdrażaniu nowych rozwiązań w wielu organizacjach jest, wg badań, brak systematycznego zarządzania zmianą, a zwłaszcza jej „ludzkim” aspektem.
Dlatego coraz częściej poszukiwane są możliwości rozwoju kompetencji w zakresie kierowania firmą w okresie transformacji, gdyż, jak pokazuje praktyka rynkowa, kompetencje te stały się jednym z kluczowych elementów przewagi konkurencyjnej.
Przedsiębiorstwo ma wybór: albo świadomie kierować procesami, które i tak są nieuchronne, albo pozwolić, by zmiany działy same, unosząc firmę w nieznanym kierunku.
Program szkolenia
Moduł 1
Zmiany są nieuniknione – rodzaje i metody przeprowadzania oraz wykorzystywania zmian organizacyjnych
- Najnowsze trendy w zarządzaniu i możliwe źródła zmian w przedsiębiorstwach – wprowadzenie do problematyki zmian we współczesnym biznesie
- Fakty i mity związane z transformacją przedsiębiorstw – na czym polega zarządzanie zmianą
- Cena i skutki zaprzepaszczonych zmian – jak utrzymywanie status quo może wpłynąć na losy firmy i pracowników, np. utratę przewagi konkurencyjnej, malejący udział w rynku, stracone potencjalne zyski, pogłębianie luki kompetencyjnej pracowników
Moduł 2
Planowanie i przygotowywanie zmian w organizacji
- Firmowe „dzisiaj” a firma marzeń pracowników – porównanie realnego i idealnego obrazu przedsiębiorstwa
- Kiedy wprowadzać zmiany – sposoby identyfikowania przesłanek warunkujących konieczność przeprowadzenia transformacji w firmie
- Jakie zmiany są niezbędne w firmie – diagnoza obecnej sytuacji przedsiębiorstwa i zakresu pożądanych zmian w zakresie zarządzania
- Etapy procesu wprowadzania zmian w organizacji – ogólny model procesu zmiany
- Analiza potencjalnych źródeł ryzyka dla realizacji procesu zmiany, zjawisko bezpiecznych iluzji i ich ograniczanie.
Moduł 3
Jak skutecznie rozmawiać o zmianach ze współpracownikami i podwładnymi – techniki komunikacji i perswazji na potrzeby menedżerów w okresie transformacji
- Przygotowanie pakietu komunikacyjnego menedżera: pełny plan komunikacji, zasadnicze elementy komunikatów, dobór kanałów i form komunikacji
- Przeciwdziałanie barierom w komunikacji oraz zapewnianie jej dwukierunkowości w zespole
- Unikanie destrukcyjnego wpływu malkontentów i oponentów – techniki perswazji, reagowania na obiekcje współpracowników oraz sondowania przyczyn ich zastrzeżeń do nowych rozwiązań
- Dlaczego firmy obawiają się otwartości informacyjnej i pozwalają na powstanie efektu plotki
Moduł 4
Funkcjonowanie zespołów pracowniczych w okresie wdrażania zmian – zarządzanie reakcjami na zmianę
- Dynamika zmiany i sposoby jej wykorzystywania
- Krzywa wydajności zespołu i ludzi w trakcie wdrażania procesu – zjawisko przejściowego pogorszenia wyników
- Reakcje różnych grup pracowników i ich uwarunkowania
- Diagnoza predyspozycji indywidualnych pracowników do pracy w sytuacji zmiany
- Typy nieskutecznych uczestników zmian – osoby o naturalnej tendencji do przeciwstawiania się nowemu
- Unikanie zjawiska „gaszenia agenta” – jak nie pozwolić na wygaszenie pozytywnych postaw pod wpływem presji grupy
Moduł 5
Od lęku do akceptacji – proces zmian oczami pracowników
- Poszukiwanie indywidualnych i organizacyjnych „kotwic” i „wioseł”
- „Rów zmiany”- trudności w zerwaniu z bezpieczną stabilizacją i przejściem ku nowym możliwościom zawodowym
- Pomiędzy szokiem, miesiącem miodowym a satysfakcją – etapy psychologiczne, przez które muszą przejść pracownicy
- Dlaczego pracownicy się opierają i jak pokonać opór własny oraz zespołu.
Moduł 6
Sposoby wypracowywania w zespole zachowań i postaw gwarantujących pracownikom sukces w zmieniającej się sytuacji zawodowej
- Koło troski oraz koło wpływu – sposoby reagowania na sytuacje, na które mamy i nie mamy wpływu
- Badanie potrzeb pracowników i poszukiwanie adekwatnych narzędzi motywacji w nowej sytuacji firmy – przekładanie zmian zawodowych na pozytywne zmiany osobiste
- Sposoby modyfikowania zachowań i postaw pracowników, aby zapewnić powodzenie zarówno dla samego procesu, jak i jego uczestników
Metody szkoleniowe
Szkolenie prowadzone jest w formie warsztatowo-ćwiczeniowej, wzbogaconej symulacjami najistotniejszych sytuacji, z którymi spotykają się lub mogą się spotkać uczestnicy w codziennej praktyce.
Dodatkowo każdy z uczestników będzie miał możliwość przygotowania narzędzi, które będzie mógł wykorzystać we własnej firmie. Uczestnicy otrzymają również bogaty materiał dodatkowy do pracy własnej min. zawierający przykłady wdrażania zmian w różnego typu organizacjach.
Przykładowe metody szkoleniowe:
- Studia przypadków z praktyki firmy i rynku
- Symulacje i gry zespołowe
- Dyskusje moderowane
- Działania w grupach zadaniowych
- Kwestionariusz diagnostyczny
- Autorskie: ćwiczenia z wykorzystaniem metod symulacyjnych
Cena i zapisy
Szkolenie na zamówienie