- Oferta
- HR, kadry, sekretariat
PROCES REKRUTACJI. ROZMOWA KWALIFIKACYJNA z kandydatami na pracowników.
Prezentacja najnowocześniejszych technik pozyskiwania pracowników z wewnętrznego i zewnętrznego rynku pracy Przygotowanie praktyczne do profesjonalnego prowadzenia rozmowy rekrutacyjnej na różnorodne stanowiska jako ważnego instrumentu menedżerskiego Wypracowanie programu budowania prestiżowej marki pracodawcy „od wewnątrz”, poprzez działania samych pracowników Możliwość skonstruowania profesjonalnego kwestionariusza do rozmowy kwalifikacyjnej na konkretne stanowiska według realnych potrzeb własnej firmy Podniesienie możliwości konkurowania na rynku i poprawy wyników
Cele i korzyści
- prezentacja najnowocześniejszych technik pozyskiwania pracowników z wewnętrznego i zewnętrznego rynku pracy
- przygotowanie praktyczne do profesjonalnego prowadzenia rozmowy rekrutacyjnej na różnorodne stanowiska jako ważnego instrumentu menedżerskiego
- wypracowanie programu budowania prestiżowej marki pracodawcy „od wewnątrz”, poprzez działania samych pracowników
KORZYŚCI dla Uczestników:
- nabycie umiejętności profesjonalnego przygotowywania i prowadzenia procesów rekrutacji i selekcji
- możliwość skonstruowania profesjonalnego kwestionariusza do rozmowy kwalifikacyjnej na konkretne stanowiska według realnych potrzeb własnej firmy
- uzyskanie umiejętności budowania unikatowego narzędzia budowania marki prestiżowego pracodawcy poprzez praktyczne, codzienne działania samych pracowników
KORZYŚCI dla Firmy:
- firma będzie postrzegana jako prestiżowy pracodawca, dysponujący systemem pozyskiwania pracowników na wyróżniającym się poziomie
- podniesienie możliwości konkurowania na rynku i poprawy wyników
- pracownicy będą pewniejsi siebie w sytuacjach prowadzenia trudnych rozmów rekrutacyjnych
Program szkolenia
1. Zanim pojawią się kandydaci do pracy
- Przygotowanie Firmy do określenia potrzeb personalnych
- polityka personalna firmy, zakres obowiązków, profil poszukiwanego kandydata
- Przygotowanie się menedżera do przeprowadzenia rekrutacji i selekcji kandydatów
- profil społeczny i profil kompetencyjny kandydata
- przygotowywanie profilu kluczowych i pożądanych kompetencji kandydatów – co trzeba zbadać, a czego badać nie warto
- Źródła pozyskiwania pracowników – skanowanie rynku pracy
- sytuacja na rynku pracy (…nie dzwoń…jestem w Irlandii…)
- sposoby dotarcia do kandydata /metody tradycyjne i nowoczesne/
- dobór mediów a profil stanowiska
- zasięg mediów
2. Atrakcyjny pracodawca to znacznie więcej niż atrakcyjne wynagrodzenia
- Czego oczekują dobrzy kandydaci od przyszłej pracy:
- korzyści funkcjonalnych
- wartości ekonomicznej
- korzyści psychologicznych
- Dlaczego pracodawcy, którzy chcą wygrać wyścig o najlepszych pracowników, powinni zadbać o swoją markę?
- Jak rozpoznać różnice pomiędzy dobrym i słabym pracodawcą
3. Pomiędzy obrazem idealnym a realnym firmy – jak zbliżyć się do ideału w roli pracodawcy
- Realny i idealny obraz firmy jako pracodawcy, metody zmniejszania rozbieżności
- Wyjście poza dział marketingu – program codziennego budowania „od środka” pożądanej marki i wizerunku pracodawcy poprzez działania samych pracowników
- Jak markowi pracownicy pomagają budować brand i wizerunek przedsiębiorstwa
- kreowanie przez pracowników własnej marki profesjonalnej jako narzędzie wspierające ZZL
4. AIDA – Attention, Interest, Desire, Action (czyli zastosowanie PR w HRM)
- Przygotowanie informacji dla kandydatów
- ogłoszenie anonimowe, rekrutacyjno-reklamowe, promocyjne i informacyjne
- związek formy z treścią, wymagania, oferta
- Rekrutacja przez internet
- ogłoszenie internetowe, internetowe bazy danych, preselekcja, interview on line, banery, mailing, jobot
- Przyjmowanie zgłoszeń i wstępna selekcja
- zgłoszenia telefoniczne, pisemne oraz bezpośrednie
- czytanie dokumentów dostarczonych przez kandydata pod kątem rozpoznania kryteriów podlegających ocenie /list motywacyjny, życiorys zawodowy/
5. Różne podejścia do selekcji – różne wywiady kwalifikacyjne
- Od chaosu do porządku – po co tworzy się kwestionariusze do rozmowy kwalifikacyjnej
- Rodzaje wywiadów selekcyjnych ze względu na:
- sposób przygotowania rozmowy
- sposób prowadzenia rozmowy
- Typy wywiadów kwalifikacyjnych: wywiad ustrukturalizowany, swobodny, stresujący, panelowy
- Wprowadzenie do psychodiagnozy i techniki rangowania kandydatów
- Sposób zaplanowania przebiegu wywiadu
- plan wywiadu
6. Metody i narzędzia do przygotowywania wywiadu kwalifikacyjnego
- Czego na temat kandydata można dowiedzieć się przez telefon – kiedy i jak posługiwać się telefonem jako narzędziem wspierającym
- Lista przebojów pytań, które padają w trakcie rozmów rekrutacyjnych
- jak uzyskać maksimum informacji unikając banału
- Modele konstruowania rozmowy kwalifikacyjnej:
- model biograficzny
- model oparty na kryteriach
- model analizy sytuacji zawodowej
- model analizy zdarzeń krytycznych
- model opary na sytuacjach
- Kwestionariusz do rozmowy kwalifikacyjnej – ćwiczenia symulacyjne
- błędy popełniane w trakcie rozmowy rekrutacyjnej
7. Rozmowa kwalifikacyjna … a co potem?
- Sposoby na praktyczną weryfikację umiejętności kandydatów: próbki pracy, techniki zaczerpnięte z AC
- Wykorzystanie psychometrycznych technik diagnozy kandydatów
- Czynności dodatkowe po zakończeniu rozmowy kwalifikacyjnej: pozyskiwanie referencji i rekomendacji
8. Wybór i akceptacja kandydata do pracy
- Złożenie propozycji pracy wybranemu kandydatowi
- Podziękowanie pozostałym kandydatom
- udzielenie informacji zwrotnej kandydatom wewnętrznym biorącym udział w procesie rekrutacji
- list z informacją odmowną do kandydatów zewnętrznych
Metody szkoleniowe
Szkolenie prowadzone jest w formie warsztatowej, aktywizującej wszystkich uczestników zajęć w sposób kreatywny (w każdym module dyskusje grupowe, ćwiczenia indywidualne i grupowe)
Uczestnicy nauczą się praktycznych umiejętności pozwalających na przeprowadzenie profesjonalnego procesu naboru pracowników.
Przykładowe metody szkoleniowe:
- Symulacje i odgrywanie ról
- Praktyczne ćwiczenia warsztatowe
- Studia przypadków z praktyki firmy i rynku
- Metody autorskie: ćwiczenia, formularze robocze, indywidualne Karty Zmian
Adresaci
Warsztaty przeznaczone są przede wszystkim dla osób, które prowadzą procesy doboru pracowników i potrzebują usystematyzowania posiadanej wiedzy, w tym wsparcia merytorycznego przy konstruowaniu profesjonalnych kwestionariuszy do rozmowy kwalifikacyjnej.
W szkoleniu mogą również uczestniczyć osoby, które posiadają wiedzę merytoryczną i będą prowadzić procesy rekrutacji i selekcji w przyszłości, oraz chcą zweryfikować posiadane informacje z praktyką.
Cena i zapisy
Szkolenie na zamówienie