- Oferta
- HR, kadry, sekretariat
ETYKIETA I SAVOIR VIVRE w biznesie i życiu z uwzględnieniem różnic międzykulturowych – zajęcia warsztatowe
Menedżer powinien być dżentelmenem w każdej sytuacji, zarówno w życiu zawodowym, jak i prywatnym. Sukces w biznesie zależy nie tylko od trafnych decyzji i zdolności negocjacyjnych, starannie wypracowanego wizerunku, umiejętności przekonywania czy współpracy z partnerami z całego świata, ale także nienagannych manier. O sukcesie organizacji decyduje też tzw. „pierwsze wrażenie”, dlatego tak ważne jest zadbanie o znajomość etykiety i savoir- vivre przez pracowników różnych szczebli. Im wyższe stanowisko – tym większe wymagania w zakresie znajomości etykiety i savoir- vivre
Cele i korzyści
- Wyjaśnić czym jest etykieta, ceremoniał oraz protokół dyplomatyczny i jaka jest ich rola
- Wskazać zasady etykiety, protokołu dyplomatycznego, ceremoniału oraz savoire vivre, a także sposoby ich wykorzystania w życiu zawodowym i prywatnym
- Omówić uznane sposoby i formy komunikacji, w tym zasady tytułowania oraz korzystania z wizytówek
- Wyjaśnić zasady organizacji przyjęć różnego typu
- Zaprezentować zasady właściwego zachowania przy stole
- Omówić zasady elegancji w ubiorze oraz typy strojów
- Omówić zasady savoir vivre w życiu codziennym, w tym między innymi: powitania, pozdrowienia, wręczanie prezentów i kwiatów, wychodzenie i pożegnania, sytuacje niezręczne, hierarchia miejsc w samochodzie
- Przedstawienie najważniejszych różnic międzykulturowych w etykiecie, protokole, ceremoniale, dobrym wychowaniu, a także sposobach prowadzenia biznesu, rozmów i negocjacji
Po ukończeniu uczestnik:
- Wie czym jest etykieta, ceremoniał oraz protokół dyplomatyczny i rozumie ich znaczenie
- Zna zasady etykiety, ceremoniału, protokołu oraz savoir vivre
- Wie w jaki sposób należy się elegancko komunikować. Zna zasady i formy pisania listów, korzystania z telefonu, stosowania tytulatury w korespondencji i rozmowie, wie jak powinna wyglądać wizytówka i jak należy ją wręczać
- Zna typy strojów i zasady ich doboru
- Wie w jaki sposób należy organizować różnego rodzaju przyjęcia, w tym między innymi: w jaki sposób na nie zapraszać, o czym rozmawiać, jak usadzać gości, jak dobierać menu, jak zachowywać się przy stole
- Potrafi elegancko się witać i żegnać (zachowując przy tym odpowiednią kolejność), wie kiedy i jak należy wręczać prezenty praz kwiaty, a także czego nie wypada sprezentować. Potrafi odpowiedni radzić sobie w sytuacjach niezręcznych, wie jak usadzać gości w samochodzie
- Wie, jak przygotować się i prowadzić spotkania biznesowe na poziomie międzykulturowym
- Potrafi zrozumieć i radzić siebie z odmiennością wynikającą z różnic pomiędzy kulturami
Menedżer powinien być dżentelmenem w każdej sytuacji, zarówno w życiu zawodowym, jak i prywatnym. Sukces w biznesie zależy nie tylko od trafnych decyzji i zdolności negocjacyjnych, starannie wypracowanego wizerunku, umiejętności przekonywania czy współpracy z partnerami z całego świata, ale także nienagannych manier. O sukcesie organizacji decyduje też tzw. „pierwsze wrażenie”, dlatego tak ważne jest zadbanie o znajomość etykiety i savoir- vivre przez pracowników różnych szczebli.
Część dotycząca zachowania się przy stole odbędzie się w restauracji.
Im wyższe stanowisko – tym większe wymagania w zakresie znajomości etykiety i savoir- vivre
Program szkolenia
1. Wprowadzenie do tematu
- Wyjaśnienie czym są: etykieta, ceremoniał, protokół dyplomatyczny, savoir vivre
- Podstawowe zasady etykiety i protokołu dyplomatycznego:
- Zasada reprezentacji
- Zasada kurtuazji i taktu
- Zasada suwerennej równości państw w aspekcie etykiety i protokołu dyplomatycznego oraz prawa do wzajemnego szacunku
- Zasada prawej strony
- Zasada elegancji i estetyki
- Zasada skromności, cierpliwości i powściągliwości
- Zasada punktualności i terminowości
- Zasada dokładności i przezorności
- Zasada elastyczności
- Zasada dyskrecji, czyli cnota milczenia
- Zasada wiarygodności
- Zasada wzajemności i niedyskryminacji
- Zasada dyplomatycznego stylu
- Zasada precedencji dyplomatycznej i państwowej
- Reguła alternatu a reguła pele mele
2. Savoir vivre na co dzień – wybrane zagadnienia
- Powitania, kolejność powitań, uścisk, ucałowania dłoni, pożegnania, przedstawianie siebie i innych, przechodzenie na „ty”)
- Pozdrawianie nieznajomych
- Pierwszeństwo przy wchodzeniu, wchodzenie do miejsc publicznych, wchodzenie po schodach
- Kolejność zajmowanych miejsc
- Życzenia, gratulacje, kondolencje
- Wręczanie prezentów i kwiatów
- Językowy savoir-vivre’u – wybrane zagadnienia
- Sytuacje niezręczne
- Różnice kulturowe – wybrane przykłady
3. Komunikacja, czyli zasady i formy porozumiewania się oraz tytulatura
- Istota komunikacji i bariery komunikacyjne
- Zasady i formy porozumiewania się
- Rozmowa bezpośrednia (w tym: sztuka robienia „dobrego wrażenia”, komunikacja niewerbalna, etykieta konwersacyjna)
- Korespondencja tradycyjna – zasady i formy pisania listów (podstawowe zasady korespondencji, zasadnicze części listu oficjalnego, służbowego i prywatnego, układ listu, zwroty grzecznościowe, wysyłanie listów)
- Poczta elektroniczna, komunikatory i netykieta
- Telefon
- Wizytówki (rodzaje, forma i wygląd, funkcje wizytówek, używanie wizytówek we współczesnym świecie)
- Różnice kulturowe na wybranych przykładach
- Tytulatura w korespondencji i rozmowie
- Tytuły zawodowe
- Tytuły kurtuazyjne
- Tytuły naukowe
- Tytuły rodowe
- Tytuły na piśmie
4. Profesjonalny wizerunek
- Istota wizerunku
- Zasady ogólne
- Wskazania elegancji
- Typu ubiorów i zasady ich doboru (w tym m.in. typy strojów w biznesie, stroje tradycyjne)
- Dodatki
- Częste błędy i gafy
- Kwestie kulturowe na wybranych przykładach
5. Spotkania formalne i nieformalne
- Spotkania biznesowe, w tym kontakty zagraniczne – wybrane zagadnienia:
- Rodzaje spotkań
- Negocjacje handlowe
- Umowy o współpracy
- Program towarzyszący
- Różnice kulturowe – wybrane zagadnienia
- Przyjęcia
- Organizacja, dobór gości
- Typy przyjęć (tak zwane przyjęcia „siedzące” i „stojące”)
- Zaproszenia
- Typy stołów
- Miejsca honorowe przy stole
- Rozsadzanie przy stole
- Plan stołu
- Konwersacja przy stole z uwzględnieniem różnic międzykulturowych
6. Przy stole
- Nakrycie
- Sztućce
- Zasady zachowania przy stole, w tym prowadzenie konwersacji
- Podawanie, serwis
- Kolejność i dobór dań
- Wybór win i innych alkoholi
- Toasty
- Szczególne reguły etykiety dotyczące jedzenia i picia
- Sposób jedzenia szczególnych potraw
- Ograniczenia żywieniowe
- Różnice kulturowe – wybrane przykłady
7. Korzystanie z samochodów
- Wybór marki i modelu
- Wykorzystywanie samochodu prywatnego w celach służbowych
- Kierowca i pasażerowie
- Hierarchia miejsc w samochodzie
- Zna zasady usadzania gości w samochodzie
- Konwersacja w trakcie podróży
Część dotycząca zachowania się przy stole odbędzie się w restauracji.
Metody szkoleniowe
- Krótki wykład
- Gry interaktywne
- Dyskusja
- Symulacje
- Quizy
Część dotycząca zachowania się przy stole odbędzie się w restauracji.
Adresaci
- Prezesi, menedżerowie zainteresowani budowaniem profesjonalnego wizerunku, którzy pragną osiagnąć niezwykłe spectrum korzyści wynikających ze znajomości dobrych manier
- Asystenki, Handlowcy, PRowcy, specjaliści mający kontakt z klientem zewnętrznym
- Zainteresowani rozwojem osobistym, doskonaleniem wiedzy z zakresu etykiety biznesowej
- Osoby, które chcą poszerzyć swoje umiejętności w zakresie prezentacji, autoprezentacji, prawidłowej komunikacji, wpływania na innych
- Zainteresowani budowaniem marki klasy premium
Cena i zapisy
Szkolenie na zamówienie