- Oferta
- Rozwój menedżerski
POKOLENIE BB, X, Y, Z – WYZWANIA SPRZEDAŻY
Według szacunków, w 2025 roku przedstawiciele pokolenia Y zdominują rynek pracy i będą stanowić około 75% osób aktywnych zawodowo na świecie. W tej grupie znajdą się również reprezentanci pokolenia Z, a ich odsetek wyniesie ok. 20%. Warto więc już teraz zastanowić się kim są osoby należące do tych generacji i jakie są ich oczekiwania odnośnie obsługi i sprzedaży. Według badań, pokolenie Y i Z w sposób diametralny różnią się od pokoleń BB i X. Różne są postawy, sposób myślenia, metody komunikacji i sposoby budowania relacji. Nieuchronnie przestają działać dotychczasowe techniki sprzedaży i „stare” standardy obsługi i sprzedaży. Potrzebna jest nowa, unikalna umiejętność sprzedażowa: dostosowanie obsługi do konkretnego pokolenia.
Cele i korzyści
Celem warsztatu jest:
- Pozwolić znaleźć ujście emocjom związanym z pojawieniem się nowych pokoleń
- Nauczyć się rozróżniać emocje od faktów
- Nauczyć się pracować tylko na tych faktach, na które mamy wpływ
- Przyjąć do wiadomości nieuniknioną rzeczywistość
- Zacząć myśleć narzędziowo a nie emocjonalnie
- Poznać specyfikę nowych pokoleń
- Poznać specyfikę „starych” pokoleń
- Wypracowanie konkretnych narzędzi sprzedaży do poszczególnych pokoleń. Narzędzia będą tworzone przez uczestników szkolenia, stąd będę ściśle dostosowane do specyfiki firmy.
Według szacunków, w 2025 roku przedstawiciele pokolenia Y zdominują rynek pracy i będą stanowić około 75% osób aktywnych zawodowo na świecie.
W tej grupie znajdą się również reprezentanci pokolenia Z, a ich odsetek wyniesie ok. 20%. Warto więc już teraz zastanowić się kim są osoby należące do tych generacji i jakie są ich oczekiwania odnośnie obsługi i sprzedaży.
Według badań, pokolenie Y i Z w sposób diametralny różnią się od pokoleń BB i X. Różne są postawy, sposób myślenia, metody komunikacji i sposoby budowania relacji.
Nieuchronnie przestają działać dotychczasowe techniki sprzedaży i „stare” standardy obsługi i sprzedaży.
Potrzebna jest nowa, unikalna umiejętność sprzedażowa: dostosowanie obsługi do konkretnego pokolenia.
Program szkolenia
- POKOLENIA W PRAKTYCE TECHNIK SPRZEDAŻY
Analiza procesu sprzedaży pod kątem budowania przewagi konkurencyjnej. Wstęp do budowania relacji silniejszych niż konkurencja
- Sprzedaż krok po kroku w poszukiwaniu przewagi konkurencyjnej
- Luki w działaniach konkurencji i metody wypełniania tych luk
- Zmiana stereotypu w sprzedaży: ze „sprzedającego” na rzecz „doradcy”
- Sprzedawca Snajperem – sprzedaż do pokoleń – nowe wyzwanie
Cele modułu:
- Uświadomienie sobie wrażliwych momentów w sprzedaży mających kluczowe znaczenie dla klienta
- Świadomie prowadzenie procesu sprzedaży pod kątem budowania przewagi konkurencyjnej (indywidualizacja sprzedaży)
- Jak wykorzystać w budowaniu przewagi konkurencyjnej narzędzia będące poza świadomością klienta (praca na potrzebach merytorycznych i psychologicznych)
- Technika oglądania świata z perspektywy klienta
- Poszukiwanie w tym świecie argumentów, do których nie dotarła konkurencja
- Pozbycie się skłonności do oceniania i etykietowania, które zaciemniają realny obraz potrzeb klienta
- Wycieczka w prawdziwą perspektywę pokoleń Boomersów, X,Y,Z
Krótki wykład wprowadzający zagadnienia grup demograficznych w oparciu o badania statystyczne (realizowane w Polsce)
Pokolenia bez emocji
- Rozdanie grupom informacji o „nowych pokoleniach”
- Każda grupa przygotowuje prezentacje profilu demograficznego bez emocji
- Prezentacja – bez emocjonalnych opinii i komentarzy
- Poznanie specyfiki grup pokoleniowych oparciu o badania
- Poznanie rzeczywistej specyfiki pokoleń bez „łatek” uprzedzeń i emocji
- Uczestnicy samodzielnie będą eksplorować specyfikę różnych pokoleń
- Uświadomienie sobie nieodwracalności procesu zmian pokoleniowych
Cele modułu:
- Uświadomienie wyzwań sprzedażowych związanych z przemianami demograficznymi
- Kto z kim chce współpracować i dlaczego? Analiza przyczyn
- Mocne strony i słabe „nowych pokoleń”
- Analiza aktualnej struktury pokoleniowej klientów – specyfika firmy. Perspektywa przyszłości
- Uświadomienie Uczestnikom, co wynika z takiej struktury wiekowej
- Określenie szans sprzedażowych i wygenerowanie pomysłów, jak je wykorzystać
- Określenie zagrożeń sprzedażowych i wygenerowanie pomysłów, jak im zapobiegać
- ETAP BADANIA POTRZEB – różnice pokoleniowe i narzędzia
Zbieranie argumentacji do sprzedaży
Jakość argumentów kontra ilość argumentów
Badanie potrzeb jako rozmowa kontra badanie potrzeb jako przesłuchanie
- Skłonność do zasypywania klientów argumentami niezgodnymi z jego oczekiwaniami (ilość a nie jakość)
- Skłonność do zasypywania klientów argumentami ogólnymi, nie różniącymi się od argumentacji konkurencji
- Dogłębna analiza potrzeb klientów z poszczególnych pokoleń
- Techniki pozyskiwania informacji niezbędnych do snajperskiej argumentacji
- Na podstawie powyższego warsztatu:
Wypracowanie katalogu potrzeb specyficznych dla poszczególnych pokoleń.
Cele modułu:
- Narzędzia świadomego prowadzenia badania potrzeb.
- Narzędzia docierania do pokładów potrzeb poszczególnych pokoleń.
- Prowadzenie badania potrzeb metodą swobodnej i angażującej rozmowy
- Empatyczne, wielowymiarowe słuchanie
- Pozyskiwanie głębokich indywidualnych informacji o potrzebach klientów z poszczególnych pokoleń
- Budowanie wizerunku doradcy a nie „stereotypowego” handlowca. Metody budowania wizerunku versus specyfika pokoleń
- Wzbudzenie uczucia „bycia niezbędnym” lub “bycia cool” dla klienta
- ETAP OFEROWANIA – różnice pokoleniowe i narzędzia
- Snajperskie argumentowanie w sprzedaży
- Świadome argumentowanie kontra „strzelanie na ślepo”
Jak się komunikować do różnych pokoleń
- Burza mózgów bez cenzury
- Jak? metody, narzędzia, sposoby, techniki, środki, pomysły, zalecenia itd…
- Po burzy mózgów: wybór narzędzi komunikowania do „praktycznego i natychmiastowego zastosowani
- Jak dokonywać transferu wiedzy międzypokoleniowej
- Metody zlecania zadań przedstawicielom nowych pokoleń
- Metody udzielania informacji zwrotne nowym pokoleniom
- Metody rozmów korygujących wobec nowych pokoleń.
- Przykłady zastosowania
- Na podstawie powyższego warsztatu:
Baza argumentów sprzedażowych dostosowanych do poszczególnych pokoleń.
Cele modułu:
- Świadomość konieczności rozmawiania z klientem językiem korzyści
- Świadomość języka dopasowanego do specyfiki pokoleniowej klienta
- Argumentowanie precyzyjnie trafiające w potrzeby klienta
- Argumentowanie w taki sposób, żeby klient miał przeświadczenie, że handlowiec mówi wyłącznie „do niego”
- Jak sprawić, żeby klient miał poczucie, że się go rozumie
- Osiągnięcie w relacjach z klientem pozycji partnera, doradcy
- Budowanie wobec klienta „uzależnienia” psychologicznego
- OBIEKCJE – różnice pokoleniowe i narzędzia
- Dlaczego obiekcje powstają?
- Obiekcje z powodu poirytowania Klienta – błąd handlowca
- Obiekcje obiektywne: sukces handlowca
- Na podstawie powyższego warsztatu:
Baza argumentów sprzedażowych dostosowanych do poszczególnych pokoleń.
Cele modułu:
- Źródła powstawania obiekcji – analiza źródeł charakterystycznych dla poszczególnych pokoleń
- Auto świadomość swojej reakcji w obiekcjach
- Przegląd technik radzenia sobie z obiekcjami – ich odmiany w zależności od pokoleń
- Wpływ emocji na obiekcje
- Doprowadzenie klienta do „twórczych” obiekcji, będących rzeczywistym sygnałem zainteresowania
- Nabranie „zadaniowego” a nie emocjonalnego podejścia do obiekcji klienta
- ZACISKANIE SUPŁA – JAK FINALIZOWAĆ SPRZEDAŻ
- Wypracowanie technik domykania sprzedaży, dostosowanych do specyfiki i potrzeb pokoleń
Metody szkoleniowe
Szkolenia są interaktywne i wymagają dużego zaangażowania uczestników (do 80% czasu), co pozwala zastosować im poznaną wiedzę i narzędzia, już na zajęciach.
W trakcie warsztatów trenerzy stosują zasadę PBL (Problem Based Learning) pozwalającą na twórczą pracę zespołową i poszukiwanie rozwiązań zdefiniowanych problemów. Dodatkowo praca oparta jest na podejściu Kolba do zdobywania wiedzy przez dorosłych a większość programu warsztatów przebiega według następującej dynamiki:
- ćwiczenia otwierające na nowe nawyki (budujące świadomość)
- mini wykłady o zasadach, technikach, taktykach i narzędziach (wiedza)
- ćwiczenie nowych technik przy zastosowaniu narzędzi projektowych (umiejętność)
Materiał teoretyczny ilustrowany jest wieloma przykładami z biznesu, filmami, studiami przypadków i bogatego doświadczenia biznesowego trenerów. Uczestnicy ćwiczą i odnoszą poznane treści do własnej organizacji.
W TRAKCIE SZKOLEŃ UCZESTNICY:
- Dyskutują i komentują przedstawiane treści teoretyczne
- Ćwiczą pożądane zachowania
- Udzielają sobie nawzajem konstruktywnej informacji zwrotnej
- Wypracowują zasady współpracy i komunikacji
- Otrzymują materiały pomocnicze dotyczące omówionych sesji, poszerzające i pogłębiające omówione zagadnienia
Adresaci
Szkolenie przeznaczone jest dla osób zarządzających relacjami z Klientami:
- Dyrektorów sprzedaży
- Key account manager’ów
- Regionalnych kierowników sprzedaży
- Kierowników działu obsługi klienta
- Członków zespołów ds. obsługi klientów
Cena i zapisy
Szkolenie na zamówienie