- Oferta
- Logistyka, transport, spedycja
ZARZĄDZANIE I OPTYMALIZACJA ZAPASÓW W PRZEDSIĘBIORSTWIE (2 dni)
Zasadniczym celem szkolenia jest analiza i ocena zapasów w przedsiębiorstwie, określenie optymalnych ilości zapasów dostosowanych do potrzeb produkcyjnych i rynkowych, określenie zapasów maksymalnych, zapasów bezpieczeństwa, kosztów zamrożonych kapitałów oraz analiza i wykorzystanie metod zarządzania zapasami.
Cele i korzyści
Zasadniczym celem szkolenia jest analiza i ocena zapasów w przedsiębiorstwie, określenie optymalnych ilości zapasów dostosowanych do potrzeb produkcyjnych i rynkowych, określenie zapasów maksymalnych, zapasów bezpieczeństwa, kosztów zamrożonych kapitałów oraz analiza i wykorzystanie metod zarządzania zapasami.
Program szkolenia
1. METODY KSZTAŁTOWANIA ZAPASÓW
- Czynniki wewnętrzne i zewnętrzne kształtujące zapasy
- Przyczyny gromadzenia zapasów
- Zapasy – konflikty logistyczne
- Klasyfikacja zapasów według kryteriów ważności (metoda Pareto-Lorenza)
- Inne metody podziału zapasów (np. XYZ)
- Metody sterowania zapasam
2. RODZAJE POPYTU I JEGO WPŁYW NA WIELKOŚĆ I STRUKTURĘ ZAPASÓW
- Rodzaje popytu i ich wpływ na poziomy i strukturę zapasów
- Cykl życia produktu
- Metody wyceny zapasów
3. OBSŁUGA KLIENTA I JEJ WPŁYW NA STRUKTURĘ I POZIOMY ZAPASÓW
- Standardy obsługi klienta
- Poziomy obsługi klienta
- Wpływ przyjętych poziomów obsługi na wielkość poszczególnych grup zapasów
4. PLANOWANIE POTRZEB MATERIAŁOWYCH
- Miejsce planowania potrzeb materiałowych w logistyce przedsiębiorstwa
- Metody planowania potrzeb materiałowych
- Analiza wielkości zapasów i częstotliwości dostaw według różnych metod planowania
5. ANALIZA POZIOMÓW (WIELKOŚCI) ZAPASÓW
- Kalkulacja czasu składania zamówień
- Czynniki wpływające na wielkość zapasów poszczególnych pozycji asortymentowych
- Wielkość zapasów bieżących
- Poziom zapasów bezpieczeństwa
- Wielkość zapasów bezpieczeństwa w odniesieniu do miejsc składowania
- Ocena punktu złożenia zamówienia (kiedy zamówić?)
- Wpływ poziomu obsługi klienta na wielkość utrzymywanych zapasów
6. PROGNOZOWANIE WIELKOŚCI ZAPASÓW
- Cele i zadania prognozowania
- Metody wykorzystywane w prognozowaniu wielkości zapasów
- Prognozowanie krótkoterminowe, średnio- i długoterminowe
- Prognozowanie sezonowe
- Analiza i ocena stosowanych metod prognozowania
7. KOSZTY ZAPASÓW
- Koszty gromadzenia (tworzenia) zapasów
- Koszty utrzymania zapasów
- Koszty braku zapasów
- Utracone przychody
8. EKONOMIKA DOSTAW
- Ekonomiczna wielkość zamówienia (EWD)
- Optymalizacja dostaw dla poszczególnych pozycji zapasów (ile zamówić?)
- Optymalizacja dostaw grup towarowych
- Inwestowanie w zapasy
- Wielkość zapasów maksymalnych
- Ekonomika dostaw przy zmiennej wielkości partii dostaw i zmiennej cenie zamawianych towarów
9. ZAGOSPODAROWANIE ZAPASÓW ZALEGAJĄCYCH I NIEROTACYJNYCH
- Wielkość zapasów zalegających i nierotacyjnych
- Sposoby postępowania z zapasami zalegającymi i nierotacyjnymi
10. MIERNIKI I WSKAŹNIKI ZAPASÓW
- Podział mierników i wskaźników wykorzystywanych w ocenie zapasów
- Wskaźniki rotacji zapasów magazynowych
- Możliwości i potrzeby oceny struktury i poziomów zapasów
11. ANALIZA I OCENA WARIANTÓW ROZWIĄZAŃ W ZAKRESIE GOSPODAROWANIA ZAPASAMI
- Usprawnienie procesu przepływu zapasów
- Wdrożenie wariantów rozwiązań w zarządzaniu zapasami
- Analiza i ocena usprawnień
Metodologia:
- Wykłady (około 20-25% czasu)
- Analiza przypadków
- Case study
- Praca w grupach w formie treningu menedżerskiego
Około 70 % zajęć jest organizowane w postaci ćwiczeń, gdzie uczestnicy rozwiązują różnorodne zagadnienia związane ze sterowaniem strumieni zapasów. W ramach szkolenia przewiduje się zaprezentowanie i analizę szeregu praktycznych metod wykorzystywanych przy sterowaniu i optymalizacji poszczególnych rodzajów zapasów w przedsiębiorstwie, zarówno po stronie zapasów zaopatrzeniowych, jak i wyrobów gotowych.
Cena i zapisy
Szkolenie na zamówienie