- Oferta
- Sprzedaż, zakupy
Cele i korzyści
Program szkolenia
1. Umiejętności skutecznego handlowca
- Analiza umiejętności, które musi posiadać skuteczny handlowiec
- Analiza własnych umiejętności – jakie niezbędne umiejętności już posiadam, a jakie wymagają rozwoju. Wytworzenie nastawienia na własne mocne strony jako elementu powodującego wzrost pewności siebie, a co za tym idzie lepszą prezentację (i prezencję) oraz zwiększenie zaufania u Klienta
- Wiara we własną Firmę i jej produkty
Cel: Rozwój umiejętności diagnozowania „w którym miejscu jestem i jakie działania mam przedsięwziąć, by być jeszcze lepszym”. Zwiększenie pewności i lepsze radzenie sobie w przyszłości także ze stresem (wynikającym między innymi z braku poczucia własnej wartości i braku zaufania do własnych umiejętności). Zwiększenie pewności siebie procentuje także lepszym kontaktem z Klientem
Metodologia: Praca w podgrupach, publiczna prezentacja, praca z materiałami przygotowanymi przez trenera
2. Zbieranie informacji – rola bazy danych klientów
- Nigdy nie bądź pewien czy wiesz już wszystko
- Każda informacja może się przydać
- Poszukuj informacji i proś o informacje
Cel: Usystematyzowanie wiedzy o klientach, uświadomienie sobie jak jest istotna, szczególnie w przypadku aktywnej sprzedaży
Metodologia: Ćwiczenie w grupach, zbudowanie arkusza do bazy danych Klientów
3. Przed spotkaniem z Klientem
- Wspólna analiza mocnych stron Firmy, jej usług i produktów. Przypomnienie, że istnieją dwa obszary w obsłudze klienta – obszar Firmy – gdy mówimy o tym co my mamy i co możemy zaoferować, oraz obszar Klienta – gdy mówimy o potrzebach klienta i korzyściach jakie klient odniesie, korzystając z naszej oferty.
- Analiza, który obszar jest bardziej istotny w naszej pracy i który bardziej przemawia do Klienta
- Typologia Klienta
- Analiza potrzeb Klientów
Cel: Rozwój umiejętności analizy potrzeb i nauczenie się dopasowywania oferty do Klienta, mówienie językiem Klienta
Metodologia: Krótki wykład trenera, ćwiczenie – rozpoznawanie potrzeb, analiza przypadku
4. Budowanie klimatu kontaktu z Klientem
- Tworzenie dobrej atmosfery kontaktu
- Budowanie wizerunku Firmy i własnej osoby od początku kontaktu z Klientem
- Efekty pierwszego wrażenia (efekt pierwszeństwa, efekt halo, efekt świeżości, efekt samospełniającej się przepowiedni i inne)
- Umiejętność mówienia komplementów, cechy skutecznego komplementu
Cel: Uświadomienie sobie wagi własnej roli w kontakcie z klientem
Metodologia: Analiza efektów pierwszego wrażenia – w podgrupach. Ćwiczenia praktyczne
5. Rozpoznawanie potrzeb konkretnego Klienta – zadawanie pytań
- Analiza po co zadajemy pytania (od zbierania informacji, wprowadzania miłego klimatu rozmowy po angażowanie Klienta i „zmuszanie” do myślenia)
- Rodzaje pytań
- Techniki zadawania pytań
Cel: Umiejętność zadawania pytań i nauczenie się, że nie można prezentować oferty bez zebrania wystarczającej ilości informacji o Kliencie
Metodologia: Analiza przypadku, zbudowanie listy pytań przydatnej w pracy z Klientem
6. Rozwój umiejętności słuchania Klienta
- Aktywne słuchanie
- Parafraza
- Umiejętność podsumowywania ustaleń
- Zastosowanie reguły – dwa razy więcej słuchać niż mówić
Cel: Rozwój umiejętności kontrolowania spotkania, analizowania ustaleń
Metodologia: Praca w parach, praktyczne ćwiczenia parafrazy, podsumowań
7. Techniki prezentacji oferty
- Zamiana cech produktów na korzyści dla Klienta
- Argumenty racjonalne i argumenty emocjonalne
- Korzyści wiodące – prezentowane w pierwszej kolejności, jako odpowiedź na konkretne potrzeby Klienta
- Poszerzanie sprzedaży przez prezentację korzyści z dodatkowych produktów
- Dostosowanie przekazu do stylu komunikowania się klienta (dostosowanie poziomu fachowości słownictwa, dobór słów – podobnych do tych, które używa Klient)
- Analiza komunikacji niewerbalnej – własnej – by zwiększać siłę przekonywania, a także Klienta – by wiedzieć, jakie elementy interesują go w szczególności
Cel: Nauczenie się myślenia kategoriami potrzeb Klienta a nie własnych produktów. Nauczenie się prezentowania Klientowi korzyści z produktów a nie produktów. Dopasowanie poziomu komunikacji do poziomu Klienta
Metodologia: Ćwiczenie – prezentacja językiem korzyści dla klienta wybranych produktów. Najpierw podział na grupy, potem każda z grup przygotowuje listę korzyści, potem następuje prezentacja publiczna. Analiza przypadku – opis klienta, analiza jakie potrzeby są dla niego najistotniejsze i przygotowanie prezentacji korzyściami, będącymi odpowiedzią na potrzeby.
8. Radzenie sobie z zastrzeżeniami, wątpliwościami i trudnymi pytaniami Klienta
- Zmiana wewnętrznego nastawienia wobec zastrzeżeń – z przekonania że to utrudnienie na dostrzeżenie szansy – tylko Klient zainteresowany zgłasza wątpliwości. Klient obojętny – mówi dziękuje i wychodzi.
- Techniki odpowiedzi na zastrzeżenia
- Techniki wywierania wpływu, przydatne w rozwiewaniu obiekcji (społeczna słuszność dowodu, wykorzystanie siły autorytetu i inne)
- Zapobieganie nadmiernemu wzrostowi własnych emocji, a dzięki temu i emocji Klienta
- Umiejętność dowiedzenia się i sprecyzowania problemu
- Nastawienie na rozwiązanie problemu
- Koncentracja na faktach (a nie na opiniach)
Cel: Nauczenie się dostrzegania okazji w momencie gdy Klient zgłasza zastrzeżenie. Skuteczne rozwiewanie zastrzeżeń i wykorzystywanie ich jako możliwości sprzedaży dodatkowych produktów.
Metodologia: Najczęstsze i najtrudniejsze zastrzeżenia, wątpliwości Klienta – wypisanie ich w podgrupach. Zbudowanie listy odpowiedzi na zastrzeżenia.
9. Finalizacja rozmowy z Klientem
- Dostrzeganie sygnałów kupna
- Zakończenie rozmowy – precyzowanie stopnia poinformowania Klienta i jego zadowolenia
- Finalizacja sprzedaży, podpisanie umowy
- Sprawdzenie poziomu zadowolenia Klienta
Cel: Nauczenie się „doprowadzania sprawy do końca”, konsekwencji w działaniu
Metodologia: Analiza technik zamykania sprzedaży, dobranie najodpowiedniejszych do określonego przypadku.
10. Podsumowanie szkolenia – nagranie całych sytuacji rozmowy z Klientem
- Analiza przez uczestników za pomocą arkusza obserwatora – które z elementów zostały skutecznie wykorzystane w rozmowie z Klientem
Cel: Swoisty egzamin – czy już umiemy stosować wszystkie elementy – od komplementu przez pytania po korzyści i odpowiedzi na zastrzeżenia oraz finalizację sprzedaży
Metodologia: Uczestnicy otrzymują arkusz obserwatora – z zaznaczonymi wszystkimi elementami i oceniają co zostało wykorzystane, a co dalej wymaga rozwoju.
Podczas szkolenia uczestnicy stworzą Indywidualny Plan Działań – każdy z uczestników wypisuje w materiałach zobowiązanie, które elementy szkolenia będzie wykorzystywać w pracy, jakie umiejętności będzie rozwijać. Powinien wpisać także termin realizacji zobowiązania. (To może być także element oceny jego postępów w pracy).
Gdy uczestnicy zapisują i podpisują się pod własnym planem są bardziej skłonni wdrażać nowe umiejętności. Jeśli jeszcze ponadto ich przełożony nawiązuje do tych planów i analizuje z pracownikiem stopień wdrożenia działań, efekt szkolenia jest wzmocniony.
Cena i zapisy
Szkolenie na zamówienie