- Oferta
- Rozwój menedżerski
Różnice kulturowe w biznesie. Jak radzić sobie z wielokulturowością w pracy zawodowej?
2 listopada 1972 roku Ludwig van Beethoven wyjechał z rodzinnego Bonn do Wiednia. Do celu dotarł 10 listopada tego samego roku. Ten odcinek dzisiaj można pokonać w kilka godzin i po załatwieniu sprawy wrócić w tym samym dniu do domu. Świat zmalał, biznes dzisiaj nie jest narodowy, ale międzynarodowy, globalny. Znajomość różnych kultur i sposobu, w jaki te kultury realizują zadania biznesowe jest podstawą osiągania sukcesu w tej dziedzinie. Celem szkolenia jest zapoznanie uczestników z tematyką związaną z wieloma aspektami różnic kulturowych ważnych w realizowaniu zadań biznesowych. Umiejętność zarządzania wielokulturowością pozwala na skuteczne, ale przede wszystkim bezproblemowe rozwiązywanie problemów wynikających z różnic pomiędzy krajami, firmami, zespołami międzynarodowymi. Warsztat pozwoli uczestnikom nabyć umiejętności z zakresu dochodzenia do kompromisu w środowisku międzynarodowym, poznania odmiennych stylów negocjowania, oraz umiejętnego zachowywania się w kontaktach międzynarodowych.
Cele i korzyści
2 listopada 1972 roku Ludwig van Beethoven wyjechał z rodzinnego Bonn do Wiednia. Do celu dotarł 10 listopada tego samego roku. Ten odcinek dzisiaj można pokonać w kilka godzin i po załatwieniu sprawy wrócić w tym samym dniu do domu. Świat zmalał, biznes dzisiaj nie jest narodowy, ale międzynarodowy, globalny. Znajomość różnych kultur i sposobu, w jaki te kultury realizują zadania biznesowe jest podstawą osiągania sukcesu w tej dziedzinie.
Celem szkolenia jest zapoznanie uczestników z tematyką związaną z wieloma aspektami różnic kulturowych ważnych w realizowaniu zadań biznesowych.
Umiejętność zarządzania wielokulturowością pozwala na skuteczne, ale przede wszystkim bezproblemowe rozwiązywanie problemów wynikających z różnic pomiędzy krajami, firmami, zespołami międzynarodowymi. Warsztat pozwoli uczestnikom nabyć umiejętności z zakresu dochodzenia do kompromisu w środowisku międzynarodowym, poznania odmiennych stylów negocjowania, oraz umiejętnego zachowywania się w kontaktach międzynarodowych.
Uczestnik podczas szkolenia będzie miał okazję:
- Poznać podstawy zarządzania zespołem wielokulturowym
- Zaznajomić się z zasadami negocjacji w międzynarodowymi partnerami na przykładzie wybranych państw
- Zapoznać się z podstawowymi elementami protokołu dyplomatycznego
- Przeszkolić się w zakresie radzenia sobie w trudnych sytuacjach międzynarodowych
- Rozwijać umiejętność zachowywania się w środowisku międzynarodowym
Program szkolenia
1. Podstawowe reguły zachowań w biznesie międzynarodowym
- Gospodarz czy gość, czyje reguły są ważniejsze?
- Zachowania w kulturach protransakcyjnych
- Zachowania w kulturach pro partnerskich
- Zachowania w kulturach monochromicznych
- Zachowania w kulturach polichromicznych
- Zachowania w kulturach ceremonialnych
- Zachowania w kulturach nieceremonialnych
- Zachowania w kulturach powściągliwych
- Zachowania w kulturach ekspresyjnych
- Zachowania indywidualistyczne a kolektywistyczne w różnych kulturach
2. Międzynarodowe negocjacje
- Przygotowanie do negocjacji międzynarodowych – świadomość międzykulturowa
- Strategie negocjacyjne stosowane w wybranych krajach
- Style negocjacji: amerykańskie, azjatyckie, europejskie, australijskie
- Techniki wykorzystywane w negocjacjach międzynarodowych
- Błędy popełniane w negocjacjach międzynarodowych
- Charakterystyka negocjatorów z różnych krajów (temperament, potrzeby, wartości i postawy negocjatorów)
3. Fazy negocjacji międzynarodowych
- Negocjacje wstępne (diagnoza, zbieranie informacji, ustalanie formy negocjacji, agenda negocjacji)
- Uzgadnianie ogólnej koncepcji negocjacji (ustalanie interesów, możliwych rozwiązań form zakończenia: umowa, kontrakt)
- Ustalanie szczegółów negocjacji
- Prowadzenie negocjacji
4. Bariery w negocjacjach międzynarodowych
- Czas – stosunek do czasu i okres trwania negocjacji
- Język negocjacji
- Miejsce rozmów
- System prawny i polityczny
- Stosunek do zasad biurokracji
- System ideologiczny
- Wartości i normy kulturowe
5. Autoprezentacja i komunikacja w kontaktach międzynarodowych
- Mowa niewerbalna wykorzystywana w różnych kulturach
- Znaczenie i wartość słów w wybranych kulturach
- Podstawowe błędy językowe wynikające z braku zrozumienia znaczenia oraz odmiennego interpretowania słów
- Jak nie robić błędów w tłumaczeniu podczas rozmowy w obcym języku
- Techniki wywierania wpływu w różnych kulturach
6. Elementy protokołu dyplomatycznego
- Ceremonie i oficjalne uroczystości
- Etykieta, czyli podstawy savoir vivre
- Tytułowanie w korespondencji i rozmowie
- Wykorzystywanie wizytówek
- Znacznie ubioru w kontaktach międzynarodowych
- Precedensja, czyli zasady pierwszeństwa
7. Korespondencja międzynarodowa
- Zasady pisania listów oficjalnych
- Zasady pisania listów półoficjalnych
- Zasady międzynarodowej korespondencji elektronicznej
- Zasady pisania dokumentów ceremonialnych
8. Organizacja i przebieg wizyt międzynarodowych
- Rodzaje wizyt
- Przygotowanie wizyty w Polsce
- Przebieg wizyty w Polsce
- Ceremoniały powitania i pożegnania
- Zwyczaje i tradycje wizyt w wybranych krajach
Metody szkoleniowe
- przykłady, ilustracje, studia przypadków – analiza
- ogrywanie ról – praktyka zachowań wielokulturowych, praktyka negocjacji międzynarodowych
- rozwiązywanie problemów – zespołowa analiza sytuacji
- dzielnie się wiedzą – dyskusje, debaty
- praca w grupach
Podczas zajęć prowadzący odwołuje się do metody ABL
ACTIVITY BASED LEARNING
– uczenie w oparciu o aktywność, metody powszechnie uznawanej za najbardziej odpowiednią dla szkoleń w zakresie biznesu i umiejętności praktycznych.
Adresaci
Szkolenie adresowane jest do:
- Osób prowadzących i uczestniczących w procesach negocjacyjnych z międzynarodowymi klientami lub kooperantami
- Pracowników administracji publicznej, którzy reprezentują instytucje na spotkaniach o charakterze międzynarodowym
- Przedstawicieli organizacji pozarządowych, planujących rozwijać swoją działalność w środowisku wielokulturowym
- Pracowników wiążących swoją przyszłość z pracą w organizacji międzynarodowej/globalnej
Cena i zapisy
Szkolenie na zamówienie