- Oferta
- Rozwój menedżerski
OD KONFLIKTU DO WSPÓŁPRACY. PRAKTYCZNE WARSZTATY KONSTRUKTYWNEGO ROZWIĄZYWANIA KONFLIKTÓW (3 dni)
Każdy menedżer wie, że konflikty zdarzają się nieuchronnie, nawet wśród najbardziej zintegrowanych zespołów. Pytanie brzmi więc nie: „jak całkowicie uniknąć konfliktów”, bo to na dłuższą metę, jest praktycznie niemożliwe, ale „w jaki sposób skutecznie, szybko i w dobrym stylu je rozwiązywać”. To czy konflikt będzie miał konstruktywny wpływ na zarządzaną organizację czy zespół ludzi zależy głównie od umiejętności lidera i przywódcy. Złe zarządzanie konfliktem doprowadza do powstania zaburzonych postaw, napięcia i walk – otwartych i tych ukrytych objawiających się sabotażem, bojkotem, szykanami.
Cele i korzyści
Celem szkolenia jest uświadomienie uczestnikom wiedzy dotyczącej przyczyn konfliktów oraz pokazanie korzyści z umiejętności zapobiegania konfliktom.
Uczestnicy mają szansę zrozumieć procesy zachodzące na różnych etapach rozwoju zespołu i poznać metody efektywnego, konstruktywnego wpływania na czynnik ludzki. Nabędą umiejętności formułowania problemu (sytuacji problematycznej) w sposób operacyjny.
Każdy menedżer wie, że konflikty zdarzają się nieuchronnie, nawet wśród najbardziej zintegrowanych zespołów. Pytanie brzmi więc nie: „jak całkowicie uniknąć konfliktów”, bo to na dłuższą metę, jest praktycznie niemożliwe, ale „w jaki sposób skutecznie, szybko i w dobrym stylu je rozwiązywać”.
To czy konflikt będzie miał konstruktywny wpływ na zarządzaną organizację czy zespół ludzi zależy głównie od umiejętności lidera i przywódcy. Złe zarządzanie konfliktem doprowadza do powstania zaburzonych postaw, napięcia i walk – otwartych i tych ukrytych objawiających się sabotażem, bojkotem, szykanami.
Program szkolenia
1. Elementy komunikacji interpersonalnej, specyfika komunikacji
Ćwiczenia praktyczne pozwalające nabyć i utrwalić sposoby na poprawne komunikowanie się. W tym module uczestnicy poznają i udoskonalą techniki dobrej rozmowy. Nacisk położony jest tu na strategie, które często okazują się oczywiste jednak jakże często umykają nam w trakcie próby wypracowania porozumienia.
- Warunki efektywnej i dobrej rozmowy
- Precyzyjny i trafny przekaz, a zniekształcenia komunikatów i uruchomiony zasób procentuje i daje efekty w życiu zawodowym. Im więcej możliwości tym bardziej satysfakcjonujące rozwiązania danej sytuacji.
- Znaczenie emocji w trakcie rozmowy, czyli jak wyjść zadowolonym z trudnej rozmowy
- Dobry nadawca i odbiorca komunikatu; Test na styl komunikacji;
- Autorytet – jak wpływa na znaczenie i skuteczność przekazu
- Elementy analizy transakcyjnej pomagające w konfliktowej sytuacji; Test na Stan Ego.
- Asertywność społeczna w organizacji; Mapa asertywności
2. Umiejętności interpersonalne niezbędne w pracy zawodowej menadżera
- Utworzenie listy właściwości ważnych w kontaktach ludzkich
- Efektywne zachowania interpersonalne – cele i strategie
- Natura i dynamika konfliktów międzyludzkich
3. Symptomy zbliżającego się konfliktu – coś „wisi” w powietrzu, jak to rozegrać? Teraz, czy potem? Razem, czy osobno?
- Uwrażliwienie na sygnały konfliktogenne – zebranie symptomów
- Poprawna werbalizacja trudności- jak mówić o faktach bez nietrafnej interpretacji
- Gotowość do szukania rozwiązań- strategie i techniki
- Omówienie i przedstawienie możliwych przyczyn konfliktów
- Rozpoznanie rodzaju i znaczenia konfliktu w pracy
- Czym jest agresja? – uświadomienie istotnych czynników i metod radzenia sobie z agresją
- Indywidualne przekonania na temat konfliktu
- Test na styl rozwiązywania konfliktów
4. Co lepsze L – 4, czy mediacja?
Mediacja to jeden ze sposobów na osiągnięcia porozumienia w którym niezależna osoba często pomaga.
Mediacje kierują się swoimi cechami i zasadami.
- Mediator jako strażnik dobrej rozmowy
- Rola mediatora w konflikcie
- Istota i cel mediacji; kiedy tak, a kiedy nie?
- Praktyczna próba mediacji- zadanie z udziałem mediatora
5. Zwiększenie samoświadomości poszerzy wachlarz możliwych rozwiązań. Warto pamiętać, że zawsze jest wyjście!
Mamy ogromne możliwości i duży potencjał. Ważne jest, żeby go uruchomić i wzmacniać. Tak
- Kreatywność w podejściu do trudnej sytuacji -jak stworzyć więcej i lepiej gdy emocje „biorą górę”
- Indywidualny SWOT- jak nie zawężać własnych możliwości
- Określenie WSN- czyli wyliczenie Własnej Siły Negocjacyjnej
6. One i Oni w konflikcie – różnice płci są istotne !!!
Ten fragment zajęć pozwoli uświadomić sobie, że różnice płci wpływają na różnice w
rozmowie. Uczestnicy poznają typowe zasady i charakterystyki dobrego porozumiewania się oby płci na gruncie zawodowym.
- Specyfika rozmowy kobiet i mężczyzn- przedstawienie wyznaczników i różnic
- Kobiety i mężczyźni w konflikcie- uwrażliwienie na styl rozmowy, emocje i odmienne podejście do trudnych zadań
7. Współpraca w zespole, jako motywator i czynnik efektywności pracy.
- Efektywne porozumiewanie się, jako podstawowe narzędzie pracy zespoł
owej – wg m.in: analizy transakcyjnej - Strategie analizowania osobowości członków zespołu
- Proces grupowy, a efektywny zespół pracowników
- Rozpoznawanie potrzeb członków zespołu jako wstęp do efektywnej motywacji – wykorzystanie kart pracy indywidualnej
Metody szkoleniowe
Metodologia szkolenia obejmuje interaktywny wykład, analizy przypadków, symulacje, ćwiczenia zespołowe i indywidualne, dyskusje moderowane, testy autodiagnozy.
Szkolenie ma formę warsztatów kształcących i doskonalących umiejętności i postawy.
Adresaci
Szkolenie kierowane jest dla:
- Pracowników i zespołów o wysokim poziomie konfliktowości
- Przełożonych, zarządzających zespołem
- Pracowników różnych działów współpracujących ze sobą
- Pracowników zespołów mediacyjnych, działów personalnych
- Zespołów zróżnicowanych pod względem stażu pracy, wieku, kompetencji
- Pracowników kontaktujących się z klientem
- Osób nastawionych na rozwój własnych kompetencji i umiejętności
Cena i zapisy
Szkolenie na zamówienie