- Oferta
- Rozwój menedżerski
NEGOCJACJE Z PRZEDSTAWICIELAMI BIZNESU W CHINACH – różnice międzykulturowe w komunikacji. Państwo Środka – wyzwania, szanse, możliwości.
Proces globalizacji, powodujący rozszerzenie praktycznie na cały świat obszarów: kontaktów międzynarodowych i prowadzenia biznesu, wymaga od wielu polskich instytucji czy przedsiębiorstw włączenia się do niego, co może być warunkiem ich przetrwania lub rozwoju w długoterminowej perspektywie. Z każdym rokiem coraz większego znaczenia nabiera współpraca z krajami azjatyckimi, będącymi głównym centrum światowej produkcji i handlu międzynarodowego, szczególnie z Chinami. Wiedza o partnerach pochodzących z tych krajów zwiększa szansę na prowadzenie biznesu z sukcesem. Znajomość języka angielskiego i asortymentu towarowego nie jest już nie wystarczająca, żeby odnieść sukces na rynku międzynarodowym i musi być wsparta: znajomością systemów politycznych i religijnych, zwyczajów kulturowych, szczególnie istotnych przy nawiązywaniu kontaktów bezpośrednich wiedzą o organizacji firm, zasadach ich funkcjonowania i procedurach podejmowania decyzji biznesowych wiedzą na temat strategii i technik negocjacyjnych stosowanych w różnych regionach świata
Cele i korzyści
- Nabycie kompetencji skutecznego prowadzenia negocjacji na międzynarodowych rynkach
- Rozwijanie umiejętności radzenia sobie w rokowaniach z partnerami o różnych kulturach, wartościach i sposobach komunikowania się
- Kształtowanie postaw budowania relacji w oparciu o strategie, style i metody prowadzenia negocjacji międzynarodowych – Chiny
- Poznanie zasad nawiązywania kontaktów, komunikowania się, prowadzenia skutecznych negocjacji z Chińczykami
- Wzmocnienie negocjatorów, uczestników szkolenia w radzeniu sobie w negocjacjach na odmiennym i trudnym rynku chińskim
Korzyści dla uczestników:
- Poznanie podstawowych kodów kulturowych i stylów zachowań oraz ich wypływu na charakter i sposób prowadzenia biznesu w krajach azjatyckich
- Poznanie typowych zachowań negocjacyjnych kontrahentów z obszaru azjatyckiego
- Poznanie różnorodności zachowań i efektywnych sposobów komunikacji werbalnej i niewerbalnej w różnych kręgach kulturowych
- Poznanie zasad: stosowania elementów etykiety i protokołu w biznesie oraz zachowań w określonych sytuacjach w kontaktach z partnerami azjatyckimi
- Poznanie własnego stylu komunikacji i negocjacji oraz metod ich skutecznego zastosowanie w pertraktacjach z negocjatorami azjatyckimi
- Poznanie różnych technik negocjacyjnych oraz sposobów ich dostosowania do przyjętej strategii negocjacyjnej partnerów azjatyckich oraz zasad przeciwdziałania próbom manipulacji z ich strony
- Zdobycie w praktyce nowych umiejętności i doświadczeń negocjacyjnych
Proces globalizacji, powodujący rozszerzenie praktycznie na cały świat obszarów: kontaktów międzynarodowych i prowadzenia biznesu, wymaga od wielu polskich instytucji czy przedsiębiorstw włączenia się do niego, co może być warunkiem ich przetrwania lub rozwoju w długoterminowej perspektywie.
Znajomość języka angielskiego i asortymentu towarowego nie jest już nie wystarczająca, żeby odnieść sukces na rynku międzynarodowym i musi być wsparta:
- znajomością systemów politycznych i religijnych, zwyczajów kulturowych, szczególnie istotnych przy nawiązywaniu kontaktów bezpośrednich
- wiedzą o organizacji firm, zasadach ich funkcjonowania i procedurach podejmowania decyzji biznesowych
- wiedzą na temat strategii i technik negocjacyjnych stosowanych w różnych regionach świata
Z każdym rokiem coraz większego znaczenia nabiera współpraca z krajami azjatyckimi, będącymi głównym centrum światowej produkcji i handlu międzynarodowego, szczególnie z Chinami.
Wiedza o partnerach pochodzących z tych krajów zwiększa szansę na prowadzenie biznesu z sukcesem.
Program szkolenia
DZIEŃ I
Wstęp
- Powitanie, przedstawienie, umowa z Uczestnikami, cele, zagadnienia, struktura szkolenia,
- Ćwiczenie negocjacyjne otwierające i pytania otwierające
1. Istota i rola negocjacji w biznesie międzynarodowym – rynek Chiński
- Wpływ komunikacji międzykulturowej werbalnej i niewerbalnej na zainicjowanie i przebieg negocjacji z partnerem Chińskim
- Komunikacja wysoko kontekstowa
- Styl formalny prowadzenia rozmów
- Etapy negocjacji, style, techniki i strategie działania
- Instrumenty komunikacyjne – pytania, słuchanie, interpretacja słów i zachowań partnera negocjacyjnego
- Radzenie sobie z impasem w rokowaniach
- Obserwacja i interpretacja własnych zachowań, wpływ własnego zachowania i sposobu prowadzenia rozmów na partnera chińskiego
- Przygotowanie do negocjacji międzynarodowych, arkusz negocjacyjny
- BATNA – tworzenie alternatyw i atutów w negocjacjach międzynarodowych – Chiny
2. Cechy charakterystyczne kultury w Chinach
- Nastawienie pro partnerskie i pro transakcyjne
- Ceremonialność – rytuały i stosunek do hierarchii
- Powściągliwość – charakterystyczne zachowania w kulturze chińskiej
- Monochroniczność – stosunek do czasu w kulturze chińskiej
- Zbiorowość – stosunek do pobratymców
- Stosunek do religii: wpływ lub brak wpływu na prowadzenie negocjacji
3. Etykieta, zwyczaje i obyczaje negocjacyjne w Chinach
- Negocjacyjny i kulturowy savoir vivre w rozmowach z Chińczykami
- Nietykieta czyli popełniane gafy i błędy w negocjacjach w Chinach
- Dobre obyczaje w rokowaniach
- Pozyskiwanie sympatii i zaufania u chińskiego partnera
- Powitania, wizytówki, przedstawianie się
- Różnice międzykulturowe w zasadach etykiety
- Silne strony polskich negocjatorów – źródła siły i jej wykorzystanie w rokowaniach
- Stereotypy kulturowe – jak postrzegamy innych i jak oni nas postrzegają
- Wpływ stereotypów i mentalności na skuteczność prowadzenia negocjacji
DZIEŃ II
Trening negocjacji prowadzonych w grupach i parami z partnerami negocjacyjnymi z Chin
1. Charakterystyka negocjatorów chińskich – ich stylu, postawie, ceremonialności, komunikacji, sposobom prowadzenia negocjacji – ćwiczenie grupowe
2. Przyporządkowanie stylów komunikowania z negocjatorami chińskimi – ćwiczenie w zespołach, dyskusja, wnioski,
3. Najczęściej popełniane błędy w negocjacjach z Chińczykami przez polskich negocjatorów – ich wpływ na wynik negocjacji, charakterystyka, przeciwdziałanie – ćwiczenie w zespołach, dyskusja wnioski
4. Przygotowanie do negocjacji – sporządzenie arkuszy negocjacyjnych, określenie celu/celów, kwestii negocjacyjnych, bilans sił na wejściu, ustalenie kryteriów obiektywnych, zdefiniowanie problemów i stanowiska negocjacyjnego, przyjęcie strategii negocjacyjnej, alternatywny scenariusz, ustępstwa, przyjęcie stylu negocjacyjnego – pokazanie systemu przygotowania się do negocjacji, uwzględniającego cele własne i przewidywane cele drugiej strony, ścieżki dojścia do realizacji wyznaczonego celu, wyznaczenia sobie różnych strategii i taktyk, które uwzględniają różnice międzykulturowe w relacjach Chiny- Polska – praca w zespołach
5. Analiza przypadków – wybrane przez Uczestników charakterystyczne sytuacje negocjacyjne (orientalne kultury) z ich praktyki rokowań z Chińczykami – opisy, dyskusje, wnioski
6. Symulacje negocjacji w Chinach przez Uczestników szkolenia – informacje zwrotne, dyskusja, opinie, wnioski
7. Mistrz negocjacji międzynarodowych z Chińczykami – stworzenie profilu „idealnego” negocjatora rynków międzynarodowych (cechy, zachowania, osobowość, kompetencje, przygotowanie, odporność i reakcje na różne sytuacje negocjacyjne – ćwiczenie w małych grupach – rysunki, opisy, charakterystyka – ćwiczenie w zespołach, omówienie, wnioski
8. Polski model kultury, a kultura w Chinach – stereotypy i uprzedzenia: „Jak postrzegamy inne nacje, narody i kultury?” – ćwiczenie grupowe
9. Test dla Uczestników – „Jakim jestem negocjatorem”
Zakończenie szkolenia – podsumowanie, odpowiedzi na pytania, konsultacje z Trenerem
Przeczytaj:
Metody szkoleniowe
- mini wykłady i prezentacje
- dyskusje grupowe moderowane przez trenera
- „burze mózgów”
- analiza przypadków
- testy
- praktyczne ćwiczenia: indywidualne i grupowe wdrażające nowe umiejętności i zdobytą wiedzę
- video trening, bazujących na scenariuszach przygotowanych specjalnie na szkolenie i nagrywanych na video, analizowanych pod względem: przebiegu negocjacji, zastosowanych strategii i taktyk negocjacyjnych, komunikacji międzykulturowej
Adresaci
- Kadra kierownicza i managerowie firm działających lub planujących działania biznesowe na rynkach azjatyckich
- Specjaliści ds. handlu zagranicznego, tak po stronie importowej, jak i eksportowej
- Przedstawiciele sektora samorządowego i administracji publicznej, współpracujący z partnerami azjatyckimi
- Działacze izb gospodarczych i pracownicy specjalnych stref ekonomicznych
- Przedstawiciele wyższych uczelni, instytutów naukowych i wszyscy zainteresowani poszerzeniem własnych umiejętności interpersonalnych w kontaktach interkulturowych z obszarem azjatyckim
Cena i zapisy
Szkolenie na zamówienie