- Oferta
- Rozwój menedżerski
Asertywny szef – trening asertywnego komunikowania się z pracownikami
Nie przejmuj się porażkami. Paul ARDEN kiedyś skrytykował pracę swojego nowego pracownika, tak, że ten płakał u siebie w biurze. Poszedł więc go pocieszyć słowami: „Nie martw się, ja też kiedyś byłem do niczego”. Szkolenie adresowane jest do: szefów zespołów, firm, kierowników działów, osób zarządzających personelem, które odczuwają potrzebę wzbogacenia swojej wiedzy o sobie i swoich pracownikach: o prawidłowościach psychologicznych oraz uwarunkowaniach społecznych przyczyniających się do zaangażowania pracowników w wykonywanie zadań o zasadach i regułach radzenia sobie z niepokojem pracowników w sytuacjach kryzysowych o tym jak rozwijać własne umiejętności radzenia sobie z trudnymi sytuacjami zawodowymi Poznanie prawidłowości psychologicznych oraz uwarunkowań społecznych przyczyniających się do zaangażowania pracowników w wykonywanie zadań Poznanie zasad i reguł radzenia sobie z niepokojem pracowników w sytuacjach kryzysowych Rozwój własnych umiejętności radzenia sobie z trudnymi sytuacjami zawodowymi
Cele i korzyści
Cele szczegółowe warsztatu:
- kształcenie umiejętności asertywnych zachowań w pracy: kiedy warto, a kiedy nie warto być asertywnym
- poznanie technik skutecznego argumentowania w sytuacjach kontrowersyjnych
- rozwój umiejętności odpierania zarzutów w sposób asertywny, czyli niezrażający innych.
Warsztat obejmuje:
- Praktykę asertywnych zachowań w konkretnych sytuacjach zawodowych
- Ćwiczenia dawania informacji zwrotnej (feedbacku) i odbierania informacji zwrotnej
- Ćwiczenia rozwiązywania problemów związanych z asertywnym zachowaniem się
- Test autodiagnozy zachowań asertywnych.
Asertywne reagowanie na zachowania pracowników i/lub zachowania szefów to prawdopodobnie jedna z najbardziej uniwersalnych umiejętności wymaganych dzisiaj w zespole realizującym projekty i zadania. We współczesnej kulturze musimy ciągle dawać informacje zwrotne, oceniać ludzi i ich działania, inicjować interakcje pomiędzy ludźmi, odmawiać ich nieuzasadnionych próśb czy żądań, czyli potrafić reagować w sposób asertywny. Z drugiej strony demokracja i powszechna akceptacja praw człowieka sprawiają, że potrzeby i kompetencje jednostki mogą wchodzić w konflikt z potrzebami i kompetencjami innych osób. Dlatego tak ważne jest dziś rozumienie i umiejętne stosowanie w praktyce asertywnych zachowań.
Jak nauczyć się asertywności i jak ją stosować w praktyce pokaże proponowany warsztat.
Program szkolenia
1. Asertywność – prawa wyrażania siebie i swoich poglądów
- Co to znaczy być osobą asertywną?
- Prawa i obowiązki osoby asertywnej
- Asertywne myślenie
- Jeśli nie asertywność to, co? Alternatywy dla asertywności – uległość, agresja, manipulowanie
- Korzyści z bycia asertywnym szefem
- Korzyści z kierowania asertywnym zespołem pracowników
- Kiedy można, a kiedy nie powinno się zachowywać asertywnie
- Zagrożenia wynikające z asertywnego zachowania się.
Metody:
- test autodiagnozy
- analiza przypadków zachowań alternatywnych dla asertywności – poznanie różnic pomiędzy zachowaniami agresywnymi, biernymi i manipulacyjnymi
2.Techniki asertywności
- Umiejętność proszenia, przepraszania i dziękowania
- Umiejętność odmawiania, mówienia „nie”
- Umiejętność krytykowania innych
- Umiejętność przekazywania informacji zwrotnej
- Umiejętność odbierania informacji zwrotnej
- Umiejętność odpowiadania na krytykę
- Umiejętność reagowania, gdy ktoś przekracza granice i narusza moje prawa.
Metody:
- indywidualne ćwiczenia – każdy uczestnik musi asertywnie zareagować w konkretnej sytuacji – indywidualne ćwiczenie każdej z technik
3.Radzenie sobie z trudnymi pracownikami i trudnymi sytuacjami w sposób asertywny:
- Pracownik „pieniacz”
- Pracownik malkontent
- Pracownik niezadowolony
- Pracownik „krytyk”
- Pracownik niesolidny
- Pracownik cynik i złośliwiec
- Pracownik lękliwy, zagubiony
- Inne, trudne sytuacje zawodowe
Metody:
- symulacje rozmów z pracownikami – omówienie każdej sytuacji
4.Temperament a umiejętność zachowań asertywnych:
- Co to jest temperament?
- Funkcje temperamentu
- Typy temperamentów a zachowania ludzi
- Temperament a sytuacje stresujące
- Temperament a sytuacje konfliktowe.
Metody:
- test autodiagnozy
- analiza poszczególnych temperamentów w oparciu o konkretne przypadki
5.Budowanie dobrych stosunków i szukanie porozumienia – asertywne komunikowanie pozawerbalne
- Nastawienie emocjonalne, wyrażanie emocji pozytywnych i negatywnych
- Komunikowanie niewerbalne – znaczenie symboli wizualnych
- Aktywne słuchanie
- Rola głosu w komunikowaniu z pracownikami.
Metody:
- ćwiczenie aktywnego słuchania
- ćwiczenie ujawniania emocji poprzez komunikowanie niewerbalne
6.Budowanie dobrych stosunków i szukanie porozumienia – asertywne komunikowanie werbalne
- Jak zadawać precyzyjne i właściwe pytania?
- Jak udzielać właściwych odpowiedzi na pytania?
- Jak parafrazować wypowiedzi?
- Asertywne i nieasertywne słowa
- Rola gramatyki w asertywnym zachowaniu
- Rola kolokwializmów i terminów wieloznacznych.
Metody:
- symulacje rozmów typowych dla relacji w zespole realizującym wspólne zadania
7.Asertywność w praktyce szefa projektu, zespołu, działu
- Asertywność szefa w realizacji zadań zawodowych
- Jak zapanować nad niechęcią pracowników wobec zmian, projektów, zadań
- Zmiana w firmie. Jak radzić sobie z plotkami, niepewnością pracowników, napięciem w zespole utrudniającym realizację zadań?
- Kryzys i konflikty w zespole. Jak zamienić kryzys w sytuację korzystną dla zespołu? Jak radzić sobie z konfliktami w realizacji zadań?
Metody:
- dobre praktyki, dzielenie się doświadczeniem uczestników szkolenia
Metody szkoleniowe
- Analiza przypadków
- Odgrywanie ról
- Testy autodiagnozy
- Gry i symulacje
- Rozwiązywanie zadań praktycznych
Podczas zajęć prowadzący odwołuje się do metody ABL
ACTIVITY BASED LEARNING
– uczenie w oparciu o aktywność, metody powszechnie uznawanej za najbardziej odpowiednią dla szkoleń w zakresie biznesu i umiejętności praktycznych.
Adresaci
- Szefowie zespołów, firm
- Kierownicy działów
- Osoby zarządzające personelem, które odczuwają potrzebę wzbogacenia swojej wiedzy o sobie i swoich pracownikach, aby skuteczniej kierować zespołem w trudnych sytuacjach zawodowych
Czego nauczy się uczestnik warsztatu:
- Asertywnego reagowania na trudne sytuacje w pracy zawodowej
- Rozpoznawania własnych postaw, zachowań i nawyków oraz poziomu własnej asertywności
- Proaktywnego reagowania na niewłaściwe zachowania innych ludzi
- Metod i technik asertywnego zachowywania, które pozwalają obniżyć ilość i jakoś stresu zawodowego
- Asertywnego komunikowania się, co pomaga zminimalizować stresy zawodowe i nie tylko.
Cena i zapisy
Szkolenie na zamówienie