- Oferta
- Rozwój menedżerski
ANALIZA TRANSAKCYJNA – NARZĘDZIE EFEKTYWNEJ KOMUNIKACJI I PRACY ZESPOŁOWEJ
Zapraszamy na wyjątkowe spotkanie, które otworzy przed Wami nowe drzwi w zarządzaniu pracownikami! Wprowadzenie do analizy transakcyjnej pozwoli Wam odkryć niezwykle skuteczne narzędzie do budowania silnych i wartościowych relacji z managerem oraz współpracownikami.
Cele i korzyści
- Wprowadzenie do analizy transakcyjnej w zarządzaniu pracownikami
- Zainspirowanie uczestników do wykorzystania zasad analizy transakcyjnej do budowania relacji opartych na efektywnej komunikacji i budowaniu wartościowych relacji z manager pracownik
- Zwiększenie samoświadomości w swoim stylu zarządzania, komunikacji i pracy
Korzyści dla uczestników:
- Skuteczna komunikacja w firmie
- Budowanie otwartych relacji w zespole, opartych na realizacji wspólnych celów
- Poprawienie efektywności pracy zespołu
- Poprawa efektywności w negocjacjach
- Zmiana postaw pracowników wobec siebie wynikająca z lepszego rozumienia różnic w stylu funkcjonowania interpersonalnego i komunikacji
Program szkolenia
1. Analiza transakcyjna:
- Podstawowe pojęcia
- Wprowadzenie do metodologii
- Analiza transakcyjna a inne koncepcje komunikacji
W tym module uczestnicy poznają podstawowe pojęcia AT – będzie to krótki maksymalnie 30 minutowy wykład, poznają również badania jakie doprowadziły do stworzenia AT przez Erica Berne.
2. Stany JA według analizy transakcyjnej: źródła indywidualnego sposobu budowania relacji z innymi
- Stany Ja – wyjaśnienie pojęć
- Komunikacja wg analizy transakcyjnej:
- Rodzic – odpowiedzialny za zasady i normy, sposób komunikowania się
- Dorosły – odpowiedzialny za podejmowanie decyzji i racjonalność
- Dziecko – kreatywność, spontaniczność, bunt, emocje (pozytywne i negatywne)
- Co to jest transakcja w analizie transakcyjnej
- typy transakcji:
- komplementarna,
- skrzyżowana,
- ukryta,
- symbiotyczna
- Znaki rozpoznania wg analizy transakcyjnej – motywująca komunikacja z innymi
- Drivery jako silne normy kierujące zachowaniem człowieka
- Przykłady driverów i ich wpływ na nasze relacje z innymi
- staraj się,
- bądź doskonały,
- wysilaj się,
- bądź silny,
- spiesz się
W tym module uczestnicy poznając podstawowe pojęcia AT – prócz wykładu w trakcie ćwiczeń naucza się przekazywania różnych komunikatów z każdego stanu Ja, oraz nauczą się rozpoznawać stany Ja uruchamiane przez rozmówców oraz na podstawie tych informacji zbudować transakcję komplementarną. Będą to ćwiczenia typu papier i ołówek – przekształcanie konkretnych zdań w komunikaty różnych stanów Ja, scenki odzwierciedlające sytuacje konkretnych rozmów uczestników z codziennej pracy.
3. Budowanie relacji wg analizy transakcyjnej:
- Trójkąt dramatyczny – co to takiego?
- Role w trójkącie dramatycznym: prześladowca, ratownik, ofiara
- Gry psychologiczne: kto w nie gra i po co?
- Przykłady gier: „Tak, ale…”„Tu cię mam…”, „Moje lepsze/gorsze”, „Zobacz co przez ciebie zrobiłem”
W tym module uczestnicy nadal poznając pojęcia AT wejdą poziom głębiej – prócz wykładu w trakcie ćwiczeń poznają naturę gier psychologicznych oraz nieświadomego budowania trójkąta dramatycznego. Będą to głownie ćwiczenia typu papier i ołówek – przekształcanie konkretnych zdań w komunikaty zapraszające do gry psychologicznej lub spychające do roli ofiary w trójkącie dramatycznych oraz inscenizowane na sali rozmowy scenki odzwierciedlające sytuacje konkretnych rozmów uczestników z codziennej pracy.
4. Stosowanie narzędzi analizy transakcyjnej w komunikacji z innymi i pracy zespołowej
- Który z moich stanów Ja, mówi najczęściej? – analiza zasobów własnych przy pomocy autoryzowanego testu AT
- Które stany Ja uruchamia mój współpracownik?
- Sztuka kierowania zespołem poprzez konsekwentne budowanie transakcji komplementarnych
- Jak wyjść z impasu i sytuacji typu pat? Umiejętność zmiany transakcji skrzyżowanych i ukrytych w transakcje komplementarne
W tym module uczestnicy zostaną poproszeni o przedstawienie przykładów swoich rozmów służbowych oraz negocjacyjnych – opowiadanie o swoich rozmówcach i problemach jakie sprawiają uczestnikom bądź o odegranie konkretnych scenek, które wspólnie przez grupę i trenera zostaną przeanalizowane z punktu widzenia AT. Kolejnym krokiem będzie zaproponowanie lepszych rozwiązań tych sytuacji w oparciu o znane już uczestnikom pojęcia i narzędzia AT – będą więc tutaj dwa etapy ćwiczeniowe – jak było i jak może być.
5. Wiedzieć to wiem, ale czy umiem już stosować?
- Jak usłyszeć stan Ja mojego rozmówcy?
- Trudne czy bez sensu – praca z oporem własnym przed stosowaniem AT
Ten moduł oparty będzie o dwie metody: dyskusję grupową i omówienie trenerskie. Uczestnicy znając już podejście AT podziela się pierwszymi wrażeniami na temat kłopotów jakie mogą mieć z ich zastosowaniem bezpośrednio po szkoleniu. Dyskusja grupowa i omówienie trenerskie pomogą odnaleźć rozwiązanie dla tych wewnętrznych oporów i niepokojów.
Metody szkoleniowe
Szkolenie zostało zaplanowane jako interaktywne, gdzie udział uczestników sięga ponad 80% czasu. Każda sesja przebiega według podobnej dynamiki, opartej o metodologię opracowaną z uwzględnieniem cyklu Kolba: ćwiczenie otwierające na nowe nawyki (budujące świadomość), mini wykład o technikach (wiedza), ćwiczenie nowych taktyk i technik (umiejętność). Po zamknięciu każdej sesji uczestnicy otrzymują materiały pomocnicze dotyczące omówionej sesji.
Materiał praktyczny jest podsumowywany mini wykładami dającymi teoretyczne podstawy oraz wyjaśniającymi podstawowe mechanizmy psychologiczne, których uczestnicy doświadczają w trakcie pracy na sali szkoleniowej.
Cena i zapisy
Szkolenie na zamówienie