- Oferta
- Logistyka, transport, spedycja
LEAN MANUFACTURING – system zarządzania oparty na przemyślanej i systematycznej redukcji strat w procesach oraz zaangażowaniu pracowników. 2-dniowe warsztaty z wykorzystaniem gry symulacyjnej.
A t u t y s z k o l e n i a: • Interaktywny charakter szkolenia prowadzony w formie warsztatów przeplatanych grą symulacyjną • Wysokie kwalifikacje i bogate doświadczenie prowadzącego eksperta- praktyka • Koncentracja na wykorzystywaniu wiedzy w praktyce • Inspiracja pracowników do wdrożenia wiedzy w własnej firmie • Liczne przykłady wykorzystania narzędzi w innych organizacjach Szkolenie ma charakter warsztatowy i maksymalnie praktyczny w oparciu o grę symulacyjną. Gra symulacyjna polega na przedstawieniu różnicy w produkcji z zastosowaniem metody „pchaj” i metody „ciągnij” i składa się czterech faz procesu. Symulacja ta pozwoli uczestnikom szkolenia na zrozumienie na czym polega metoda „Just in Time”, jakie są wady i zalety tego systemu. W trakcie symulacji uczestnicy mają możliwość jednoczesnego uczestnictwa w procesie realizacji zlecenia, obserwowania jego przebiegu jak również konsekwencji wynikających z wad organizacyjnych i błędów decyzyjnych uczestników gry. Wprowadzenie LM wpłynie na odchudzenie zarządzania i eliminacje wszelkiego typu marnotrawstwa.
Cele i korzyści
- zwiększenie efektywności pracy
- zaznajomienie ze strategią wdrażania metod redukcji kosztów
- maksymalizacja zysków w zakresie realizowanych procesów produkcji
- nabycie umiejętności eliminacji wszystkich strat w procesie zarządzania i wytwarzania
- nabycie wiedzy o wdrażaniu systemów poprawy efektywności: TPM, 5S, logistyki wewnętrznej, SMED oraz Problem Solving
Szkolenie ma na celu umożliwienie uczestnikom warsztatu praktyczne przećwiczenie narzędzi Lean oraz materiału dydaktycznego:
• Zrozumienie struktury kosztów w firmie i ich wpływu na zysk
• Poszukiwanie strat w procesach wytwarzania i magazynowania
• Prawidłowe zorganizowanie stanowiska pracy z wykorzystaniem systemu 5S
• Efektywnego planowania produkcji metodą Kanban
• Zrozumienie zasad prawidłowego przepływu materiału i informacji w przedsiębiorstwie produkcyjnym
• Poznanie sposobów zarządzania wizualnego i efektywnego sterowania procesem według prostych sygnałów
Korzyści dla przedsiębiorstwa:
- 90% redukcji braków
- wzrost zaangażowania pracowników w sprawy firmy
- do 70% redukcji czasów przezbrojeń
- 30% wzrost wydajności produkcji
- do 60% redukcji zapasów i robót w toku
- 15% redukcji powierzchni przedsiębiorstwa
A t u t y s z k o l e n i a:
• Interaktywny charakter szkolenia prowadzony w formie warsztatów przeplatanych grą symulacyjną
• Wysokie kwalifikacje i bogate doświadczenie prowadzącego eksperta- praktyka
• Koncentracja na wykorzystywaniu wiedzy w praktyce
• Inspiracja pracowników do wdrożenia wiedzy w własnej firmie
• Liczne przykłady wykorzystania narzędzi w innych organizacjach
Myślenie w kategoriach Lean to ciągłe dążenie do doskonalenia procesów przez poszukiwanie źródeł marnotrawstwa i wykorzystywanie określonych narzędzi.
Gra symulacyjna polega na przedstawieniu różnicy w produkcji z zastosowaniem metody „pchaj” i metody „ciągnij” i składa się czterech faz procesu. Symulacja ta pozwoli uczestnikom szkolenia na zrozumienie na czym polega metoda „Just in Time”, jakie są wady i zalety tego systemu. W trakcie symulacji uczestnicy mają możliwość jednoczesnego uczestnictwa w procesie realizacji zlecenia, obserwowania jego przebiegu jak również konsekwencji wynikających z wad organizacyjnych i błędów decyzyjnych uczestników gry.
Po każdej fazie uczestnicy analizują wyniki (organizacyjne i finansowe) zakładu produkcyjnego. Na podstawie zidentyfikowanych problemów uczestnicy wraz z prowadzącym podejmują decyzje dotyczące wymaganych zmian w organizacji procesu realizacji produkcji.
Każdemu z uczestników gry zostają przypisane role: kierownik, pracownik produkcji, pracownik transportu, pracownik administracji, księgowy, magazynier materiału, magazynier wyrobów gotowych, planista.
Celem symulacji jest nauczenie stosowania filozofii Lean, zasad Lean i narzędzi Lean.
Pracownicy na poszczególnych stanowiskach posiadają instrukcje pracy – instrukcje wykonywania poszczególnych operacji. Wykorzystują również odpowiednie dokumenty, formularze, jak np. zlecenie produkcyjne, przewodnik produkcyjny, kartę niezgodności, rejestr wyrobów niezgodnych itp.
Podczas gry symulacyjnej realizowane są kolejne zlecenia produkcyjne, a po określonym czasie oceniana jest wydajność, koszty i zyski wypracowane w symulacji.
W poszczególnych etapach gry następuje analiza oparta o następujące narzędzia i metody Lean:
- praca zespołowa
- chronometraż dla ustalenia czasów wykonywania operacji oraz operacji realizowanych w trakcie przezbrojenia
- mapowanie strumienia wartości dla zobrazowania przepływu materiałów i informacji
- SMED dla skrócenia czasu przezbrajania
- 5S dla poprawy organizacji stanowisk pracy oraz funkcjonowania magazynu części (elementów do montażu)
- bilansowanie stanowisk pracy poprzez wyrównywanie czasów wykonywania operacji montażowych na poszczególnych stanowiskach
- karty KANBAN i system ssący (typu supermarket) dla ograniczenia wielkości zapasów produkcji w toku
- przepływ ciągły, tam gdzie jest to możliwe, dla wyeliminowania zapasów pomiędzy stanowiskami pracy
- kolejka FIFO dla ustalenia kolejności realizacji zleceń produkcyjnych
- wizualizacja dla zapewnienia szybkiej oceny sytuacji występującej na stanowiskach pracy
- rozwiązania typu Poka Yoke dla zapobiegania błędom popełnianym w trakcie realizacji procesu montażowego
Po analizie i dyskusji w grupie okazuje się, że staje się MOŻLIWE to, co na pierwszy rzut oka wydawało się być niemożliwym.
Program szkolenia
1. Strategie i założenia Lean Manufacturing
- „Lean Manufacturing” / „Szczupłe wytwarzanie” – przykłady zastosowania u liderów różnych branż
- Muda to jest straty i marnotrawstwo w przedsiębiorstwie – systemy identyfikacji i redukcji
- Etapowość wdrożenia Lean Manufacturing (LM) – wprowadzanie zmian w firmie
- Ciągłe doskonalenie KAIZEN
- Identyfikacja strat – 7 strat
Gra symulacyjna – część I
2. Wdrażanie systemu organizacji miejsca pracy – 5S
- Promocja i ustalenie polityki wprowadzenia systemu 5”S” w zakładzie
- Stworzenie planu wdrożenia programu 5”S”
- Wyznaczenie obszarów, w których zostanie wdrażany system 5”S”
- Omówienie procedur wdrożenia programu 5”S” krok po kroku – „Pięć kroków”
3. Skracanie czasu przezbrojeń SMED (Single Minute Exchange of Die)
- Ogólne zasady systemu SMED i metodyka SMED’u
- Etapy przygotowania operacji: przestawienie zewnętrzne i przestawienie wewnętrzne
- Fundamentalne zasady SMED’u
- Druki i formularze w procesie SMED’u
- Analiza czynności w procesie SMED’u
- Praktyki z różnych organizacji
4. VSM – Mapowanie strumienia wartości – identyfikacja marnotrawstwa i wyznaczenie celu
- Metodologia postępowania w VSM
- Symbole i elementy graficzne mapy
- Ćwiczenie – „Mapa stanu obecnego”- tworzenie VSM do procesu z gry symulacyjnej
Gra symulacyjna – część II
5. Problem Solving
- Praca w małych grupach – TPS – Team Problem Solving (twórcze rozwiązywanie problemów, diagram Ischikawy, zasada Pareto, burza mózgów – metoda Philips 632)
- Wizualizacja osiągnięć pracy zespołu
- Koło poprawy Deminga – PDCA
- Narzędzie Jest/Nie jest
II dzień 6. VSM – Mapowanie strumienia wartości – identyfikacja marnotrawstwa i wyznaczenie celu
- Metodologia postępowania w VSM
- Symbole i elementy graficzne mapy
Ćwiczenie „Mapa stanu obecnego”- tworzenie VSM do procesu z gry symulacyjnej Gra symulacyjna – część III
7. Total Productive Maitenance (TPM)
- Czym jest TPM
- Określenie strategii TPM dla firmy
- Rola Działu Utrzymania Ruchu
8. Proces przepływu materiału i informacji według filozofii Lean Manufacturing
- Przepływ jednej sztuki
- System push a system pull
- Czas taktu, czas cyklu
- Balansowanie obciążenia
- System Kanban
9. System poprawy produktywności TPM oraz inne narzędzia usprawniania
- Sześć głównych strat
- Wskaźnik efektywności TPM – efektywność wykorzystania maszyn – wskaźnik OEE
- Obliczanie wskaźnika OEE
- Samodzielne przeglądy – anomalia
- Standardy czyszczenie i konserwacji
- Metoda 5”W” – 5 x dlaczego? i „5W2H”
- Burza mózgu
- Diagram Ishikavy
Gra symulacyjna – część IV
11. Podsumowanie szkolenia
Metody szkoleniowe
- wykład
- praca grupowa
- gra symulacyjna
- studia przypadków
- dyskusja
- zadania problemowe
- burza mózgów
Szkolenie ma charakter warsztatowy i maksymalnie praktyczny w oparciu o grę symulacyjną.
Adresaci
Szkolenie skierowane jest do:
- Managerów wyższego szczebla zarządzania produkcją
- Dyrektorów działów produkcji i utrzymania ruchu
- Szefów działów technologicznych i jakości
- Pracowników działów przygotowania produkcji i utrzymania ruchu
- Pracowników działów produkcyjno-technologicznych
Prowadzący
Cena i zapisy
Szkolenie na zamówienie