- Oferta
- Logistyka, transport, spedycja
KAIZEN TOOLBOX – podstawowe i zaawansowane narzędzia pracy – warsztaty menedżerskie
Celem szkolenia jest zrozumienie jakie funkcje można pełnić w trakcie transformacji do „Lean przedsiębiorstwa”, dlaczego warto wdrażać Kaizen, jakie korzyści wynikają z wdrożenia systemu Kaizen w firmie. Na szkoleniu przedstawimy jak „technicznie” przejść przez proces wdrożenia zmiany – ścieżka Blitz-szybka i pełna analityczna VSM. Uczestnicy otrzymają do użytku „mapę drogową” Kaizen. Trener krok po kroku przedstawi złożone tematy dostosowując tempo zajęć do możliwości uczestników. Oparcie szkolenia o naprzemiennie wprowadzające wykłady, ćwiczenia indywidualne i warsztaty. W ponad 90% przypadków stosowanie „nieksiążkowych” przykładów opartych o doświadczenia trenera zebrane na terenie Polski i Niemiec.
Cele i korzyści
- Zrozumienie jakie funkcje można pełnić w trakcie transformacji do „Lean przedsiębiorstwa”, dlaczego warto wdrażać Kaizen
- Dokładne wykazanie w jaki sposób Kaizen wpływa na redukcję strat
- Rozwój kompetencji liderów w zakresie doboru i zarządzania członkami zespołów i organizacji spotkań Kaizen
- Analiza projektów wdrożeniowych i rozwojowych Kaizen
- Otrzymanie do użytku „mapy drogowej” Kaizen
- Praktyczne przedstawienie, jak „technicznie” przejść przez proces wdrożenia zmiany – ścieżka Blitz-szybka i pełna analityczna VSM
- Poznanie metod Lean adresowanych przez zespoły Kaizen: 5S, SMED, TPM, Kanban, VSM, TOC …
- Zrozumienie najczęściej popełnianych błędów, nabycie umiejętności wdrożenia Kaizen w organizacji
Program szkolenia
DZIEŃ I
1. Historia rozwoju do Gemba Kaizen
Przyczyny wdrażania zmian w przedsiębiorstwach – powiązanie procesów ze strategią firmy.
2. Lean Management – szerokie spojrzenie na procesy w oparciu o Toyota Production System (TPS)
- Kierunki zmian i ich zbieżność – „Wyniesienie ponad perspektywę mojego działu” i zrozumienie na przykładach przyczyn powstawania wewnątrz firmy zbieżnych, jak i rozbieżnych celów
- Weryfikacja zrozumienia faktycznych celów Lean, cztery zasady Lean Management
- Definicja wartości klienta – warsztat
- Obszary strat
- Rola Kaizen i Gemba Kaizen w pracach Lean
- Cele walki z Push i promocji Pull w procesach
3. Specyfika pracy zespołu Kaizen
- Definicja pracy zespołowej – trzy podstawowe elementy, które należy zapewnić aby uzyskać zespół – warsztat
- Minimalny, startowy, wymagany poziom wiedzy i komeptencji zespołu Kaizen, lidera/liderki zespołu
- Zasady rozwoju zespołu Kaizen w cyklu życia projektu Lean – najczęściej popełniane błędy i dobre praktyki
- Organizacja spotkania Kaizen – 2dni, jak i Quick/Blitz/Hoshin Kaizen. Zarządzanie motywacją i monitorowanie procesu – warsztat
- Kluczowe etapy realizacji PDCA, podstawowa metoda pracy Kaizen
DZIEŃ II
1. Pięć złotych zasad Gemba Kaizen
Zakres odpowiedzialności i role pracowników Gemba, zasady postępowania.
- Idź do Gemba („the real place”) gdy zaobserwujesz problem
- Obserwuj, Genchi Gembutsu („go and see for yourself”)
- Wdroż doraźne uprawnienie
- Określ przyczny wystąpienia problemu
- Skup się na standaryzacji aby zapobiec ponownemu wystąpieniu problemu w przyszłości
2. Praca Kaizen i symulacja mapowania strumienia wartości (VSM) – warsztat
- Określenia klienta wewnętrznego lub zewnętrznego i uzyskanie definicji wartości klienta, dodatkowe założenia, ustalenie wskaźników mierzalnych (cykl, takt, wskaźniki jakościowe i wydajnościowe, indywidualnie utworzone, … )
- Budowa opisu procesu bieżącego
- Kaizen Burst!
- Heijunka – wyrównywanie obciążeń
- Skupienie na wąskich gardłach – teoria ograniczeń (TOC)
- Budowa mapy procesu docelowego lub gdy zajdzie taka konieczność też tzw. idealnego
3. Techniki Lean rozszerzające umiejętności zespołów Kaizen – warsztaty
- „Ukryte” narzędzia motywacji zawarte w technikach Lean
- 5S + 1S, zasady wdrożenia, błędy wdrożeniowe, korzyści, „wizualna oczywistość”
- Metody problem solving: diagram Ishikawy, diagram Spaghetti, 8 kroków praktycznego rozwiązania problemu wg Toyoty, 8D
- Single Minute Exchange of Die (SMED) – skracanie czasu przezbrojenia maszyn i urządzeń. Dwa poziomy doskonałości i pięć kroków wdrożenie SMED
- Total Productive Maintenance (TPM) – cele i korzyści, kalkulacja i monitoring OEE. Sześć głównych strat
- Wsparcie Pull przez Kanban – symulacja i regulacja przepływu materiałów i informacji
4. Lessons Learned i sesja podsumowań
Metody szkoleniowe
- Przedstawienie złożonych tematów krok po kroku dostosowując tempo zajęć do możliwości uczestników. Oparcie szkolenia o naprzemiennie wprowadzające wykłady, ćwiczenia indywidualne i warsztaty
- W ponad 90% przypadków stosowanie „nieksiążkowych” przykładów opartych o doświadczenia autora zebrane na terenie Polski i Niemiec
- Wykorzystywanie do obliczeń dedykowanego oprogramowania
- Większość rysunków dydaktycznych wykonywanych jest nie na flipcharcie, a na ekranie komputera (użyty tablet) co poprzez rzutnik daje wielokrotnie większe i czytelniejsze obrazy, które każdy uczestnik może zabrać po szkoleniu ze sobą w postaci plików graficznych
Adresaci
- Kierownictwo przedsiębiorstw
- Liderzy i członkowie zespołów Kaizen
- Interesariusze przedsięwzięcia rozwoju Lean w firmie
- Inżynierowie procesów
- Specjaliści zapewnienia jakości
- Koordynatorzy i liderzy procesów ciągłego doskonalenia
Cena i zapisy
Szkolenie na zamówienie