- Oferta
- Logistyka, transport, spedycja
UMOWY LOGISTYCZNE – TWORZENIE I WYKONYWANIE
Wejście Rzeczpospolitej Polskiej do Unii Europejskiej spowodowało znacząca intensyfikację wymiany towarowej z innymi państwami członkowskimi oraz państwami spoza UE. Z tego powodu zagadnienia prawno – organizacyjne procesu logistycznego są niezwykle istotne zarówno dla przedsiębiorstw spedycyjno – przewozowych, odbiorców oraz dostawców.…
Cele i korzyści
Szczególna uwaga zostanie poświęcona zagadnieniom bezpośrednio od-noszącym się do regulacji prawnej trybu reklamacyjnego oraz zawierania umów przewozu ( zleceń przewozowych) również w kontekście zmian dokonanych ustawą o swobodzie gospodarczej w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej o charakterze przewozowym. Podkreślone zostanie znaczenie akcesu do UE ze względu na zmianę zasad wykonywania działalności usługowej, a prze-wozowej/spedycyjnej oraz ubezpieczeniowej w szczególności.
Ilustracją szkolenia będą przykłady z orzecznictwa, zarówno polskich sądów powszechnych jak i też orzecznictwa europejskiego.
Program szkolenia
1. Wprowadzenie
2. Pojęcie przedsiębiorcy i przedsiębiorstwa zgodnie z nowelizacją KC
- Odniesienie do ustawy o swobodzie gospodarczej – odpowiedź na pytanie kto może być profesjonalnym dostawcą usług logistycznych w rozumieniu prawa polskiego
- Na czym w świetle obowiązującego prawa polega przewóz3. Konsument – jako usługobiorca usługi logistycznej4. Sposoby zawarcia umów w praktyce przewozowej: oferta, negocjacje
- Charakter prawny zlecenia transportowego ( przewozowego)
- Umowa przechowania a składu
- Działalność domów składowych zgodnie z ustawą z 2001 roku
- Znaczenie formy umowy przewozu
5. Prezentacja najbardziej popularnych klauzul umownych w międzynarodowych usługach logistycznych
- Rebus sic stantibus (klauzula nadzwyczajnych okoliczności)
- Klauzula waloryzacyjna
- Kara umowna
- Odsetki umowne
- Wyboru sądu / arbitrażu
- Wyboru prawa właściwego; konsekwencje braku wyboru prawa w międzynarodowych umowach handlowych
6. Wprowadzenie do zasad odpowiedzialności wg CMR oraz ustawy prawo przewozowe (por. art. 80 inn.)
- Zwrócenie szczególnej uwagi na par. 17 Konwencji CMR– przyczyny zwalniające przewoźnika z odpowiedzialności
- Pojęcie szkody oraz przesłanki odpowiedzialności odszkodowawczej; na kim ciąży obowiązek udowodnienia w/w przesłanek
- List przewozowy i jego znaczenie w konwencji CMR oraz polskim prawie przewozowym; odniesienie do handlu morskiego oraz kolejowego
- Odpowiedzialność prowadzącego skład w świetle ustawy o domach składowych; porównanie z regulacją kodeksu cywilnego o umowie składu i przechowania
- Analiza bazy dostawy na przykładzie wybranych przez uczestników (DDP. DD, ExW) reguł Incoterms
7. Charakter prawny reklamacji w polskim prawie przewozowym
- Porównanie z prawem konwencyjnym (CMR, COTIF, uregulowania handlu morskiego)
- Terminy zapłaty w transakcjach handlowych a problem przedawnienia roszczeń – kiedy przewoźnik lub spedytor może uchylić się od zapłaty np. odszkodowania?
8. Założenia zmian w zakresie ubezpieczeń gospodarczych ze szczególnym uwzględnieniem ubezpieczenia ładunku (por. Klauzule Instytutowe) oraz OC Przewoźnika/Spedytora/ Prowadzącego Dom Składowy
9. Jak należy zawierać umowę ze spedytorem
- Wskazówki praktyczne w kontekście wyłączenia jego odpowiedzialności na przykładzie art. 799 kodeksu cywilnego
- Szczegółowa charakterystyka relacji umowy sprzedaży oraz umowy dostawy do zakresu odpowiedzialności stron kontraktu przewozowego
10. Znaczenie akcesu do UE
- Wybrane aspekty prawa konkurencji w świetle regulacji usług ubezpieczeniowych i transportowych
- Znaczenie rozporządzenia nr 44/ 2001 dla usług ubezpieczeniowych i transportowych – zagadnienia jurysdykcyjne
11. Podsumowanie – dyskusja nad casusami
Cena i zapisy
Szkolenie na zamówienie