Przejdź do treści
Zarządzanie zespołem pracowniczym – co warto wiedzieć?
2 lutego 2022

Świadome kierowanie własnymi poczynaniami osób zatrudnionych w firmie to duża sztuka i cenna umiejętność. Dzięki temu możesz trafić np. na stanowisko menadżerskie. Oznacza to, że przełożeni dostrzegli Twój potencjał i chcą w Ciebie inwestować. Z całą pewnością twardym dowodem nabycia przez Ciebie kompetencji w ten dziedzinie będzie certyfikat ukończenia szkolenia: Zarządzanie zespołem pracowniczym. Jesteś świeżo upieczonym kierownikiem, a może szukasz praktycznego wsparcia? Mamy kilka sugestii.

 Zarządzanie zespołem pracowniczym – szkolenie

Być może na początku kariery menadżerskiej otrzymasz materiały szkoleniowe w zakresie kierowania zespołem. Będzie to tzw. „pakiet startowy”. Znajdziesz w nim przydatne materiały i pomoce, które nieco przybliżą Twoje obowiązki i zakres pożądanych przez pracodawcę kompetencji. Wiele rzeczy trzeba będzie nauczyć się samodzielnie lub rozwinąć już istniejące umiejętności. Na początku drogi warto postawić na skondensowaną formę wiedzy tzw. pigułka wiedzy, która poszerzy Twoją perspektywę.

Tak działa np. 5-dniowa akademia First Time Manager, gdzie pod okiem doświadczonych szkoleniowców zdobędziesz praktyczną wiedzę. Wśród tematów znajdują się zagadnienia, o które najczęściej pytają managerowie.

Czy wiesz, że…

Aż 40% nowo mianowanych managerów traci swoje stanowisko w ciągu 1,5 roku od otrzymania awansu zawodowego.

Program szkolenia obejmuje 5 modułów:

  1. kierowanie zespołem i budowanie autorytetu,
  2. skuteczna komunikacja,

III.                zarządzanie konfliktem i prowadzenie rozmów z pracownikami,

  1. motywowanie pracowników,
  2. zarządzanie w warunkach zmiany i radzenie sobie ze stresem.

Takie szkolenie ma przynieść umożliwienie wszystkim uczestnikom wypracowania metody pomocnej przy zarządzaniu oraz organizacji pracy zespołu.

Jak zarządzać zespołem pracowników? Najlepiej rozwinąć powyższe kompetencje pod opieką doświadczonego szkoleniowca. Zdobyta wiedza pozwoli umiejętnie rozwiązać sytuacje, które będą dla Ciebie nowe, a tych z pewnością nie zabraknie.

 Kierowanie zespołem i budowanie autorytetu

 Jest to fundament wszędzie tam, gdzie zarządzasz ludźmi. Być może awansowałeś w ramach struktury swojej dotychczasowej firmy. Jeśli stajesz się przełożonym swoich koleżanek i kolegów, to w większości przypadków relacje ulegną pewnym zmianom. W takich sytuacjach trzeba umiejętnie zbudować autorytet i sprawić, aby zarządzanie zespołem pracowniczym było efektywne. Członkowie zespołu zawsze powinni podążać za liderami.

 Skuteczna komunikacja

To nie tylko nadawanie, ale także zbieranie i analizowanie informacji oraz wyciąganie wniosków. Kierowanie zespołem pracowników liczącym kilka osób różni się od zarządzania większą grupą. Ważny staje się przekaz, sposób dystrybucji danych oraz ich zrozumienie przez pracowników. Pojawia się także kwestia delegacji zadań, a także ich monitorowanie i ocena. Skuteczna komunikacja sprawia, że zarządzanie zespołem pracowniczym, jest dużo prostsze.

Czy wiesz, że…

„Komunikacja to umiejętność, której można się nauczyć. To jak jazda na rowerze czy pisanie na maszynie. Jeśli tylko nad nią popracujesz, możesz bardzo szybko poprawić jakość każdej części swojego życia”. – Brian Tracy

Zarządzanie konfliktem i prowadzenie rozmów z pracownikami

Dla każdego menadżera i pracownika spór to trudne oraz angażujące wyzwanie. Z pewnością znasz realia jednej strony, a jako nowy kierownik lub dyrektor poznasz także drugą stronę. Czasami będzie trzeba skupić się na znalezieniu źródła konfliktu, a innym razem będzie trzeba kogoś zwolnić. Podczas Akademii First Time Manager poznasz m.in. techniki rozwiązywania sytuacji konfliktowych i sposoby rozpoznawania ich źródeł. Dzięki temu, zarządzanie zespołem pracowniczym jest łatwiejsze, a spory rozwiązane na długo przed eskalacją.

Motywowanie pracowników

Wszystkim na czymś zależy, ale często to różne rzeczy. Kogoś będą interesowały dodatkowe pieniądze i premie, a innej osobie będzie zależało na pakiecie medycznym lub karnecie sportowym. Znalezienie odpowiednich bodźców, które motywują podwładnych do większego zaangażowania lub bardziej efektywnej pracy, jest bezcenne. W ten sposób łatwiej stymulować współpracowników, a to przekłada się na zwiększenie efektywności pracy w ogóle. Jednak temat jest dużo obszerniejszy, a po drodze można popełnić masę błędów. Warto więc dobrze się przygotować na zarządzanie zespołem pracowniczym w kontekście motywacji.

Zaangażowanie pracowników ma bezpośredni wpływ na to, jak będzie funkcjonowało nasze przedsiębiorstwo. Delegowanie zadań nie powinno się kojarzyć pracownikom z wypełnieniem przykrej konieczności, lecz z pozytywnym wyzwaniem, które wszystkim przyniesie korzyści.

Zarządzanie w warunkach zmiany i radzenie sobie ze stresem

Heraklit z Efezu powiedział, że „Jedyną stałą rzeczą w życiu jest zmiana”. W dynamicznym otoczeniu, jak choćby w trakcie pandemii, managerowie muszą radzić sobie z kierowaniem zespołem i realizacją celów. Mnogość wyzwań i trudy powodują stres, który trzeba umiejętnie rozładować. W ten sposób pozbędziesz się negatywnych emocji i ze spokojem wybierzesz optymalne rozwiązanie. Zarządzanie zespołem pracowniczym w warunkach zmiany to zagadnienie, które warto dobrze opanować. Elastyczność i szybka reakcja na zmiany mogą okazać się bezcenne.

Umiejętne zarządzanie zespołem pracowników – korzyści

Zdobycie odpowiedniej wiedzy i praktyczne podejście do poszczególnych spraw spowoduje, że już podczas akademii First Time Manager zaczniesz korzystać z nowych umiejętności! Z czasem wypracujesz swoje własne techniki i metody, które będą jeszcze lepiej pasowały np. do specyfiki branży czy liczby członków zespołu. Taki właśnie jest cel tego 5-dniowego szkolenia! Akademia zachęca do odkrywania i eksplorowania, a to poszerza Twoją perspektywę i zwiększa skuteczność.

Zarządzanie zespołem pracowników, będzie łatwiejsze, gdy:

  • nauczysz się budować autorytet wśród pracowników,
  • poprawisz sposoby komunikacji,
  • rozpoznasz i rozwiążesz konflikt, zanim ten się zaogni,
  • nauczysz się motywować pracowników,
  • odnajdziesz się w trakcie wdrażania zmian,
  • będziesz umieć odreagować stres.

Czy to jest trudne? Bez odpowiedniego gruntu i wsparcia, droga jest żmudna, czasochłonna i wymagająca. Akademia First Time Manager to podwaliny do dalszej podróży, ale z nieco innego poziomu. Absolwenci wiedzą, od czego zacząć, jakie mają mocne strony i nad czym powinni popracować. Dobrym uzupełnieniem zdobytej wiedzy, będzie literatura biznesowa, podcasty, a także inne szkolenia.

 Zarządzanie zespołem pracowniczym – o czym pamiętać?

Awans na managera to wyraz uznania Twoich dokonań przez przełożonych. Jednocześnie jest to szansa, aby sprawdzić się w innej roli. Na nowym stanowisku przyda się wiele, dotychczas nie niezbędnych kompetencji. Szkolenie, takie jak First Time Manager to solidna zaprawa przed trudami codziennych obowiązków. Zdobądź wiedzę i umiejętności, które pomogą ugruntować Twoją pozycję, a jednocześnie zbudują podwaliny pod kolejne szczeble awansu!

Chcesz poszerzyć swoją wiedzę i kompetencję? A może masz inne pytania? Napisz lub zadzwoń! Sprawimy, że zarządzanie zespołem pracowniczym, przyjdzie Ci dużo prościej.