Przejdź do treści
Zarządzanie pracownikami z Ukrainy
2 lutego 2022

Rynek pracy zmienia się bardzo dynamicznie. Wielu Polaków wyjeżdża za granicę w poszukiwaniu lepszych ofert pracy. Powstaje luka, którą świetnie uzupełniają nasi wschodni sąsiedzi – Ukraińcy. Jak przygotować się na nowego pracownika z zagranicy? Co zrobić, aby zapewnić sprawną i zrozumiałą komunikację? Odpowiedź na te i inne pytania znajdziesz w niniejszym artykule.

 „Polacy lubią pracować z obcokrajowcami”

Firma Randstad w ramach globalnego badania „Workmonitor” ankietowała pracowników w Polsce. Jedno z pytań brzmiało: Czy Polacy lubią pracować z obcokrajowcami? Aż 74% osób odpowiedziało „tak”. W związku z rosnącą liczbą cudzoziemców w różnych branżach, to dobra wiadomość. Niemniej jednak zarządzanie pracownikami z Ukrainy, a ogólnie zróżnicowanym kulturowo zespołem to duże wyzwanie. O czym powinniśmy pamiętać przy zatrudnianiu pracowników zza naszej wschodniej granicy?

Obcokrajowcy w polskich firmach

Firma ABSL opracowała raport pt.: „Sektor nowoczesnych usług biznesowych w Polsce 2019”. Czytamy w nim, że obcokrajowców zatrudnia ponad 94% działających w naszym kraju firm z sektorów: BPO/SSC/GBT/IT i R&D. W 45% tych organizacji cudzoziemcy stanowią ponad 10% ogółu pracowników.

„56% przebadanych przedsiębiorstw ma formalną politykę dotyczącą różnorodności i integracji społecznej” – raport ABSL

Zatrudnieni obcokrajowcy najczęściej pochodzą z Ukrainy, Włoch i Hiszpanii. Nie brakuje także osób z Białorusi, Niemczech i Indii. Szacunki ABSL mówią o 35.000 obcokrajowcach pracujących w firmach ze wspomnianych wcześniej sektorów. Cudzoziemcy pracują również w międzynarodowych zespołach projektowych. Jest to zdecydowanie wartość dodana dla pracodawców, którzy działają zarówno w kraju, jak i za granicą.

Prof. Tomasz Kalinowski, wykładowca przedmiotu Global Business w ramach programu Executive MBA, Gdańskiej Fundacji Kształcenia Menedżerów uważa, że:

„Zróżnicowane pod względem narodowym i kulturowym zespoły zwiększają pole do zdynamizowania firmy. Służą wzrostowi kreatywności, pozwalają na szersze spojrzenie na wiele zjawisk i pozytywnie wpływają na motywację pracowników do zdobywania nowych kompetencji. Aby wykorzystać ten potencjał, trzeba jednak takimi zespołami umiejętnie zarządzać. Stosunkowo łatwo może w nich dochodzić do niezręcznych sytuacji, a nawet do poważnych konfliktów. Warto więc wzmacniać kompetencje międzykulturowe pracowników, zwłaszcza że w Polsce byliśmy na ogół wychowywani w społeczeństwie monokulturowym”.

Zatrudnienie pracownika z Ukrainy i krajów byłego ZSRR, a także z innych państw przynosi firmom wiele korzyści. Chcesz wiedzieć, jak krok po kroku i efektywnie zbudować, a następnie kierować zespołem międzynarodowym? Te i inne odpowiedzi znajdziesz w naszym szkoleniu. Sprawdź plan kursu!

 Zarządzanie pracownikami – rośnie zapotrzebowanie na obcokrajowców

 Zagraniczni pracownicy przyjeżdżają do Polski z bardzo zróżnicowanym poziomem wiedzy, umiejętności i specjalizacji. Pracodawcy poszukują osób szczególnie do pracy w budownictwie, transporcie i przetwórstwie przemysłowym, a bywa też tak, że w pozyskaniu zagranicznego pracownika pomaga im agencja zatrudnienia. Niekiedy też można spotkać się ze zjawiskiem jakim jest leasing pracowniczy. Sposoby te pomagają oby stronom – zatrudnionym oraz zatrudniającym – w sprawnej rekrutacji.

Jeśli Polska chce utrzymać dotychczasowe tempo wzrostu rodzimej gospodarki, nie obejdzie się bez wsparcia cudzoziemców. Współczesne trendy demograficzne nie napawają optymizmem. Do 2050 roku na polskim rynku będzie potrzeba zatrudnienia 5 mln imigrantów, a ci coraz chętniej przybywają nad Wisłę.

 Co koniecznie trzeba wiedzieć o zarządzaniu pracownikami z Ukrainy?

Istnieje pięć kluczowych aspektów, które trzeba uwzględnić, zatrudniając obcokrajowców. Dzięki nim unikniesz zakłóceń, nieporozumień i oszczędzisz energię na inne wyzwania. Ważna jest adaptacja pracownika w firmie, integracja z innymi osobami, a także obustronny szacunek dla odmienności kulturowej.

Zarządzanie pracownikami z Ukrainy – 5 „przykazań”:

  • poznaj, zrozum i zaakceptuj,
  • uświadom innych członków zespołu,
  • pracuj nad komunikacją,
  • szanuj różnice,
  • zwalczaj dyskryminację i nietolerancję.

Przestrzeganie powyższych zasad pozwoli stworzyć przyjazne środowisko pracy. W odpowiednich warunkach rodzi się kreatywność i mobilizacja, a to szansa do wzrostu firmy i dalszej ekspansji.

Poznaj, zrozum i zaakceptuj

Niemal każdy lubi, gdy się nim ktoś interesuje. Otwartość pozwala poznać drugiego człowieka i zrozumieć jego sposób bycia i myślenia. Jednocześnie to dobra okazja, aby poznać inną kulturę, co najczęściej jest niezwykle interesujące. Zebrana wiedza pomaga zbudować pozytywną więź pomiędzy pracodawcą, obcokrajowcami w zespole i pozostałymi pracownikami.

Jako menadżer czy kierownik zespołu musisz pamiętać, że wiele aspektów codziennych działań biznesowych, jest zróżnicowane kulturowo. Ważne, aby popracować nad umiejętną komunikacją (zwłaszcza tą negatywną). Istotne są także przyswojenie takich zagadnień, jak punktualność, hierarchia w firmie czy sposoby demonstrowania zaangażowania oraz entuzjazmu. Powyższe elementy często są źródłem nieporozumień. Identyczne zachowania mogą być inaczej interpretowane w konkretnym kontekście kulturowym.

Kciuk w górę

W Wielkiej Brytanii, USA, Kanadzie, Australii, a także w Polsce, gest kciuk w górę oznacza, że wszystko jest w porządku lub po prostu „ok”. Nasi zachodni sąsiedzi Niemcy, a także Austriacy i Francuzi rozumieją go, jako cyfrę jeden. Z kolei na Bliskim Wschodzie i w Europie południowej (uwag na Sardynię!) uważa się za bardzo wulgarny.

Wiele kwestii trzeba obcokrajowcom wytłumaczyć. Dzięki temu pracownik zaznajomi się z kulturą naszego kraju i będzie prawidłowo odczytywał gesty i słowa w danym kontekście. W ten sposób unikniesz sporów i nieporozumień w zespole. Zarządzanie pracownikami z Ukrainy może być ciekawą przygodą, a na pewno jest sporym wyzwaniem.

Uświadom innych członków zespołu

Podstawowe informacje o wartościach i typowych dla innych kultur postawach, to absolutny fundament zgodnej współpracy. Świetnym sposobem, aby poznać zwyczaje panujące u wschodnich sąsiadów, jest organizowanie pracowniczych inicjatyw np. dzień ukraiński. Wspólny posiłek z przysmakami z rodzinnych stron cudzoziemców to świetna okazja do integracji i bliższego poznania ludzi oraz kultury.

Pracuj nad komunikacją

Zarządzanie pracownikami z Ukrainy wiąże się z przemyślaną strategią komunikacji. Niewybredne żarty mogą kogoś urazić i zniechęcić do pracy. Przyjezdni są z pewnością otwarci na nowe znajomości, ale mogą czuć się niekomfortowo, gdy rozmawia się na wrażliwe dla nich tematy. Jeśli zauważysz taką sytuację w trakcie przerwy na posiłek, lepiej zmienić wątek. Jednocześnie dobrze zachęcić obcokrajowca, aby otwarcie sygnalizował, że jeśli prowadzony dialog jest dla niego niekomfortowy, zawsze może go przerwać.

 Szanuj różnice

Przede wszystkim zwróć uwagę na święta religijne i narodowe, ważne dla obcokrajowców. Dla Ciebie dzień powszedni może być ważną uroczystością w innej kulturze. Warto więc zadbać, aby takie wydarzenia były wolne od pracy, szczególnie gdy z tej okazji obcokrajowiec poprosi o kilka dni wolnego. Prawdopodobnie sam pracę w Boże Narodzenie mógłbyś uznać za szykanę. Choć, jak powszechnie wiadomo, są zawody, w których pracuje się niezależnie od okazji.

Zwalczaj dyskryminację i nietolerancje

Wszelkie przejawy „niechęci”, a także zaczepki słowne i fizyczne w kontekście dyskryminacji i nietolerancji, powinny być bezzwłocznie rozstrzygane. Reguła musi dotyczyć wszystkich pracowników. Wszelkie oznaki nieposzanowania drugiego człowieka to punkt zapalny, który może rozsadzić organizację od wewnątrz. Jako osoba zarządzająca zespołem musisz dawać przykład i nie zaogniać takich zdarzeń. Jednocześnie należy wyciągnąć konsekwencje w stosunku do prowodyra lub prowodyrów.

 Skuteczne zarządzanie pracownikami z Ukrainy i krajów byłego ZSRR

Organizacja uczy się różnic kulturowych, ale to proces. Warto się do niego odpowiednio przygotować. Jeśli stworzysz dobry grunt, pozwoli to uniknąć wielu nieporozumień, a nawet przykrości. Dobrze zadbać o odpowiednie środowisko, w którym wszyscy pracownicy będą czuli się komfortowo. Wpłynie to na lepsze zrozumienie, komunikację, poprawi morale, a zespół będzie odnosił się do siebie z należytym szacunkiem.

Jeśli chcesz poprawić komunikację z obcokrajowcami w zespole lub planujesz zbudowanie międzynarodowej komórki, zacznij od przygotowań. Pierwszym rokiem może być kurs: Zarządzanie pracownikami z Ukrainy i krajów byłego ZSRR. Znajdziesz w nim wiele praktycznych wskazówek i porad, dzięki którym będziesz efektywniej kierował swoim zespołem.

Otrzymałeś awans na stanowisko kierownicze? Wybierz się na:

Zarządzanie pracownikami z Ukrainy i krajów byłego ZSRR

Program szkolenia pozwoli Ci zdobyć przydatne kompetencje menadżerskie!

A może prowadzisz Agencję Zatrudnienia i potrzebujesz rozwiązań prawnych?
Oto szkolenie dla Ciebie:

Działalność agencji zatrudnienia w praktyce

Zapraszamy po praktyczną wiedzę!