- Oferta
- Rozwój menedżerski
Akademia międzynarodowego negocjatora biznesowego
W erze postępującej globalizacji rynków światowych następuje rozszerzenie obszarów prowadzenia biznesu, stąd też dla wielu polskich firm włączenie się do tego procesu jest warunkiem ich przetrwania lub rozwoju. Skuteczne negocjacje stają się coraz ważniejszym elementem wpływającym na osiągnięcie sukcesu w biznesie międzynarodowym. Sama znajomość języków obcych przez negocjatorów już nie wystarcza, musi być wsparta: znajomością systemów politycznych i religijnych oraz kulturowych zwyczajów biznesowych na świecie, wiedzą o organizacji, zasadach działania i procesie podejmowania decyzji biznesowych w firmach z innych krajów, znajomością strategii i technik negocjacyjnych, charakterystycznych dla różnych regionów świata Wiedza o partnerach pochodzących z różnych kręgów kulturowych zwiększa szansę na prowadzenie z sukcesem biznesu na rynkach międzynarodowych, zaś brak tych kompetencji często prowadzi do fiaska działań biznesowych.
Cele i korzyści
W erze postępującej globalizacji rynków światowych następuje rozszerzenie obszarów prowadzenia biznesu, stąd też dla wielu polskich firm włączenie się do tego procesu jest warunkiem ich przetrwania lub rozwoju. Skuteczne negocjacje stają się coraz ważniejszym elementem wpływającym na osiągnięcie sukcesu w biznesie międzynarodowym.
Sama znajomość języków obcych przez negocjatorów już nie wystarcza, musi być wsparta:
- znajomością systemów politycznych i religijnych oraz kulturowych zwyczajów biznesowych na świecie,
- wiedzą o organizacji, zasadach działania i procesie podejmowania decyzji biznesowych w firmach z innych krajów,
- znajomością strategii i technik negocjacyjnych, charakterystycznych dla różnych regionów świata.
Wiedza o partnerach pochodzących z różnych kręgów kulturowych zwiększa szansę na prowadzenie z sukcesem biznesu na rynkach międzynarodowych, zaś brak tych kompetencji często prowadzi do fiaska działań biznesowych
Celem szkolenia jest wzrost praktycznych umiejętności negocjacyjnych uczestników na różnych obszarach kulturowych poprzez przekazanie wiedzy o zasadach prowadzenia biznesu i najistotniejszych czynnikach kulturowych, mających istotny wpływ na przebieg i efektywność negocjacji międzynarodowych.
Cele:
• przekazanie wiedzy o systemach wartości i kulturowych, standardach działania i sposobach komunikowania się z partnerami biznesowymi w różnych regionach świata,
• zapoznanie uczestników z zasadami profesjonalnego przygotowania i prowadzenia negocjacji na rynkach międzynarodowych , ze szczególnym uwzględnieniem procesu komunikacji międzykulturowej z negocjatorami biznesowymi,
• rozwinięcie praktyczne umiejętności rokowań z partnerami zagranicznymi, reprezentującymi różne kulturowo style prowadzenia biznesu i sposobów negocjowania.
Korzyści:
• poznanie czynników kulturowych, wypływających na charakter i przebieg negocjacji biznesowych,
• poznanie zasad stosowania etykiety i protokołu biznesowego w kontaktach z partnerami z różnych obszarów kulturowych, umożliwiających budowanie sympatii i właściwych relacji,
• zapoznanie się z charakterystycznymi zachowaniami negocjacyjnymi kontrahentów z różnych obszarów kulturowych i najważniejszych krajów świata,
• poznanie przez uczestników ich stylów: komunikacji i negocjacji oraz metod skutecznego zastosowanie tej wiedzy w negocjacjach z partnerami zagranicznymi,
• poznanie różnorodności zachowań i efektywnych sposobów komunikacji werbalnej i body language oraz zasad przeciwdziałania próbom wpływania czy manipulacji w negocjacjach międzykulturowych,
• poznanie różnych technik negocjacyjnych oraz sposobów ich dostosowania do przyjętej strategii negocjacyjnej partnerów zagranicznych
• podniesienie kompetencji negocjacyjnych i pewności siebie, co wpłynie na wzrost skuteczności negocjacji międzynarodowych
• nabycie praktycznych umiejętności i doświadczeń negocjacyjnych oraz informacja zwrotna trenera i uczestników szkolenia w tym zakresie
AKADEMIA MIĘDZYNARODOWEGO NEGOCJATORA BIZNESOWEGO
Co trzeba zrobić, aby odnieść sukces w biznesie na rynkach międzynarodowych?
Sama znajomość angielskiego nie wystarczy.
Trzeba zdobyć sympatię i zaufanie partnera zagranicznego i dlatego też musimy poznać jego kulturę, rozumianą jako zbiór norm i wartości.
Pierwsze zetknięcie z inną kulturą powoduje szok kulturowy, którego fazy: wstępnej fascynacji i głębszego poznania mogą doprowadzić do pełnej jej akceptacji lub odrzucenia.
Przed pierwszym kontaktem z partnerem zagranicznym trzeba zdobyć maksymalnie dużo informacji o kulturze danego kraju i panujących tam zwyczajach biznesowych, aby uniknąć sytuacji, że wręczając Hindusowi prezent opakowany w pomarańczowy papier lub Japończykowi wizytówkę trzymaną palcami tylko jednej ręki i bez odpowiedniego ukłonu już na samym początku pokazujemy brak respektu dla ich kultury.
Bez przestrzegania odpowiednich zasad nie jesteśmy rozpocząć długotrwałego procesu budowania z Chińczykiem długoletnich relacji (Guanxi), wprost przeciwnie już na samym początku postawimy go w trudnym położeniu, co spowoduje utratę twarzy (Mianzi).
Spośród wielu czynników kulturowych, opisywanych miedzy innymi przez: Hofstede, Gesteland’a, Trompenaars’a trener za najważniejsze uważa:
Stosunek do czasu:
kultury czasu przeszłego – koncentracja partnerów na genezie, historii i zamierzchłych osiągnięciach firmy; szacunek dla rodziny, przodków i poprzedników biznesowych; pielęgnowanie długoletnich relacji biznesowych
kultury czasu teraźniejszego – liczy się tylko „ tu i teraz”; ważne są tylko relacje z aktualnymi partnerami biznesowymi; ocena projektów tylko z punktu widzenia bieżących interesów
kultury czasu przyszłego – liczy się perspektywa długoterminowych relacji; eksponowanie młodości partnerów negocjacyjnych; entuzjazm w planowaniu i pespektywach wspólnych interesów, które są najważniejsze
Sposób komunikacji:
kultury spokojne – kontrahenci nie ujawniają myśli i uczuć; w wyjątkowych sytuacjach emocje ujawniane niewerbalnie; kontakt cielesny , intensywna gestykulacja, wyrazista mimika i kontakt wzorkowy są zabronione; długie przerwy w negocjacjach
Kontekst negocjacji:
kultury szerokiego kontekstu– dochodzenie do rezultatu – od ogółu do szczegółu; rzeczywisty cel ogólny i niejasny, często ukryty; koncentracja na osobie i kontekście a nie na konkretnych celach
kultury wąskiego kontekstu – dochodzenie do rezultatu – od szczegółu do ogółu ; rzeczywisty cel negocjacji jasno wyartykułowany; komunikacja bezpośrednia i niedwuznaczna; koncentracja na celach i zasadach a nie na osobach
Status hierarchiczny
kultury statusu faktycznego – pozycja partnera w firmy i szacunek dla niego jest wynikiem jego wiedzy i osiągnięć zawodowych; używanie tytułów jedynie w kontekście funkcji zawodowych; status faktyczny niekoniecznie zbieżny ze statusem formalnym
kultury statusu formalnego – pozycja partnera i szacunek dla niego wynikiem jego oddania firmie i realizacji postawionych przed nim zadań; codzienne używanie tytułów dla podkreślenia statusu osoby; kadra zarządzająca zdominowana przez dojrzałych mężczyzn o odpowiednim wykształceniu, pochodzeniu i koneksjach rodzinnych i towarzyskich
Stosunek osoby do społeczeństwa
kultury indywidualności – ludzie samodzielnie osiągają swoje cele i ponoszą pełną odpowiedzialność; spojrzenie na świat z punktu widzenia „Ja” i moje interesy; decyzje biznesowe podejmowane indywidualnie w bardzo krótkim czasie; chęć dominowania, agresywność, opór, twarda gra negocjacyjna
kultury zbiorowości – cele definiowane grupowo i grupa ponosi pełną odpowiedzialność za ich realizację; spojrzenie na świat z punktu widzenia „My ” i nasze interesy; decyzje biznesowe podejmowane są kolegialnie w długim czasie
Zasady i relacje międzyludzkie:
kultury zasad – koncentracja na prowadzenia biznesu a nie budowaniu relacji z partnerem; osoba godna zaufania to ta, która dotrzymuje danego słowa lub ustalonego porozumienia; istnieje tylko rzeczywistość zawarta w umowie
kultury relacji – koncentracja na budowaniu relacji biznesowych a nie zasadach; osoba godna zaufania to ta , która jest elastyczna i skłonna do zmian uzgodnień i umów; realizacja umowy zależna od zmieniających się warunków i punktów widzenia stron; stosunki biznesowe bazują na partnerach a nie umowach
Stosunek do ceremonii
kultury nieceremonialne – przestrzeganie punktualności; szybkie i proste przywitanie; bliski i ekspresyjny dystans; wizytówki wręczane bez zbędnych rytuałów; zwracanie się do partnera po imieniu; przestrzeganie zasad religijnych; posiłki możliwe w siedzibie firmy; proste upominki firmowe
Ze względu na charakter i znaczenie poszczególnych czynników kulturowych w negocjacjach trener wyróżnia na świecie 5 podstawowych obszarów negocjacyjnych, charakteryzujących się pewnymi podobieństwami:
- USA, Europa Północno-Zachodnia i kraje anglosaskie (RPA, Australia, Nowa Zelandia)
- Europa Romańska, kraje Morza Śródziemnego i Ameryki Łacińskiej
- Bliski Wschód (kraje arabskie, Iran )
- Środkowy Wschód (Indie, Pakistan )
- Daleki Wschód (Chiny, Japonia )
Charakterystyka kulturowa negocjacji międzynarodowych z najważniejszymi partnerami handlowymi Polski na przykładzie Niemiec:
- preferują pierwszy kontakt za pomocą listu i negocjacje w języku niemieckim;
- przywiązują wagę do prezentacji; zawsze dobrze przygotowani do negocjacji;
- bardzo punktualni i planują na przyszłość; powściągliwi i należy zachować umiar; zwracają uwagę na konkurencję;
- wolno budują długoterminowe relacje biznesowe; respektują pozycje hierarchiczne i kompetencje osobowe;
- preferują negocjacje oparte na faktach;
- otwarcie niezbyt wysokie, niewielkie pole manewru cenowego;
- nie są skłonni do podejmowania ryzyka finansowego;
- kładą nacisk na prawne aspekty pisemnej umowy i terminy dostaw ;
- żądają wysokich odszkodowań za niezrealizowane kontrakty.
Program szkolenia
1. Czym jest kultura?
2. Jakie są modele kultury?
3. Jakie są zasady protokołu, dobrych obyczajów i etykiety w biznesie i w negocjacjach?
4. Jakie czynniki kulturowe wpływają istotnie na prowadzenie handlu i przebieg negocjacji międzynarodowych?
5. Z jakimi osobowościami pośród partnerów międzynarodowych możemy mieć do czynienia?
6. Jakie są style komunikacji interpersonalnej na świecie, jak one wpływają na charakter, przebieg oraz ostateczne wyniki negocjacji?
7. Jakie style negocjacji prezentują partnerzy z różnych stron świata?
8. Jakie są typy przedsiębiorstw, sposób ich zarządzania oraz preferowane style negocjowania?
9. Jaka jest istota, typy i przebieg negocjacji międzynarodowych na podstawowych obszarach kulturowych świata i z najważniejszymi partnerami handlowych Polski?
10. Jak systemowo przygotować do negocjacji z partnerami międzynarodowymi ?
11. Praktyczne ćwiczenia z negocjacji międzynarodowych z partnerem/partnerami z Europy, prowadzonych przez jednego kupującego i sprzedającego lub zespoły złożone z negocjatorów zajmujących różne pozycje w strukturze hierarchicznej.
12. Praktyczne ćwiczenia z negocjacji międzynarodowych z partnerem/partnerami z Ameryki Północnej lub Południowej, prowadzonych przez jednego kupującego i sprzedającego lub zespoły złożone z negocjatorów zajmujących różne pozycje w strukturze hierarchicznej.
13. Praktyczne ćwiczenia z negocjacji międzynarodowych z partnerem/partnerami z Afryki, prowadzonych przez jednego kupującego i sprzedającego lub zespoły złożone z negocjatorów zajmujących różne pozycje w strukturze hierarchicznej.
14. Praktyczne ćwiczenia z negocjacji międzynarodowych z partnerami z Azji, prowadzonych przez zespoły złożone z negocjatorów zajmujących różne pozycje w strukturze hierarchicznej.
Metody szkoleniowe
Dzień 1
- mini wykłady i prezentacje
- dyskusje grupowe moderowane przez prowadzącego
- testy
- ćwiczenia indywidualne i grupowe
Dzień 2 i 3
Praktyczne ćwiczenia z negocjacji międzykulturowych: indywidualne i zespołowe, wdrażające nowe umiejętności i zdobytą wiedzę.
Podstawą ćwiczeń są scenariusze przygotowane specjalnie na to szkolenie, uwzględniające specyfikę branż reprezentowanych przez uczestników oraz regiony kulturowe świata, z których przedstawicielami mają oni lub będą mieli do czynienia w swojej praktyce negocjacyjnej. Otrzymują je poszczególne pary uczestników lub zespoły negocjacyjne i mają odpowiedni czas na przygotowanie strategii negocjacyjnej, argumentów, technik i kalkulacji. Przebieg negocjacji jest rejestrowany kamerą video.
Film z nagrania jest analizowany przez uczestników szkolenia (trener jest głównie moderatorem) pod kątem:
- struktury i przebiegu negocjacji
- sposobów argumentacji negocjacyjnej
- zachowania negocjatorów w poszczególnych fazach
- zastosowanych strategii i taktyk negocjacyjnych
- zastosowania stylów komunikacji i negocjacji, charakterystycznych dla określonych obszarów kulturowych
- osiągniętych wyników z punktu widzenia sytuacji negocjacyjnej obydwu stron, założonych celów i dróg dojścia do rezultatu, porównania osiągniętych wyników z przyjętymi założeniami
Adresaci
Intensywne warsztaty szkoleniowe są adresowane przede wszystkim do:
- właścicieli i kadry zarządzającej przedsiębiorstw produkcyjnych i handlowych, prowadzących biznesy na rynkach zagranicznych
- managerów i specjalistów ds. eksportu/importu, finansistów, prawników i innych osób odpowiedzialnych na kontakty międzynarodowe
- przedstawicieli sektora samorządowego, instytucji publicznych oraz izb i organizacji gospodarczych, współpracujący z partnerami zagranicznymi
Prowadzący
Wykształcenie
Doświadczenie zawodowe
Pracował w sieciach handlowych, firmach produkcyjno - handlowych i importowo - dystrybucyjnych jako: kupiec, manager produktu , Dyrektor Zakupów, Dyrektor Handlowy, Dyrektor Marketingu i Sprzedaży, Dyrektor Zarządzający. Posiada rozległą wiedzę na temat wielu grup towarowych oraz ponad 30-letnie doświadczenie w negocjacjach handlowych z partnerami z krajów: Unii Europejskiej, Europy Środkowo-Wschodniej, Bliskiego Wschodu (Turcji, Egiptu), Indii , Chin i Japonii.
Doświadczenie szkoleniowe
Szerzej szkoleniom poświęcił się w roku 2009, zaś od roku 2010 prowadzenie szkoleń, consultingu i coachingu jest jego podstawową działalnością zawodową.
Kompetencje trenerskie
Wykładowca w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie na:
• Podyplomowym Studium Logistyki i Zarządzania Łańcuchem Dostaw • Podyplomowych Studia Menedżerów ZakupówAutor artykułów o:
• wpływie różnic kulturowych na negocjacje międzynarodowe • zasadach negocjacji z wielkimi sieciami marketów • skutecznych negocjacjach biznesowychCena i zapisy
Szkolenie na zamówienie