- Oferta
- Rozwój menedżerski
KULTURA FEEDBACKU W ZESPOLE – warsztat wprowadzający kulturę informacji zwrotnej wśród pracowników wszystkich szczebli
Potrzeba feedbacku – Pracownicy wszystkich szczebli (nie tylko menedżerowie) zrozumieją potrzebę czystej, jasnej, konstruktywnej, bezemocjonalnej i rozwojowej informacji zwrotnej. Pułapki oceny innych – Nauczą się nie oceniać „książki po okładce”. Doświadczą w praktyce jak często nasza ocena rzeczywistości (i innych) różni się od stanu faktycznego. Przez jakie nieuświadomione filtry dokonujemy oceny innych. I jakie są skutki takich błędów. Poznają narzędzia feedbacku zapobiegające takim błędom. Kultura feedbacku – Uczestnicy szkolenia zrozumieją, że kultura feedbacku polega na jego jakości, częstotliwości i zdolności proszenia o informację zwrotną. Narzędzia komunikacji – Uczestnicy uświadomią sobie (nieuświadomione dotąd) skutki „spontanicznej komunikacji” i jej wpływ na efekty informacji zwrotnej. Formaty feedbacku –Uczestnicy poznają podstawowe, a przede wszystkim użyteczne formaty informacji zwrotnej (do zastosowania w różnych sytuacjach przyjmowania i udzielania feedbacku). Trudne sytuacji – Uczestnicy przetrenują feedback w sytuacjach trudnych emocjonalnie, wymagających asertywności i kontroli emocji.
Cele i korzyści
Potrzeba feedbacku
- Pracownicy wszystkich szczebli (nie tylko menedżerowie) zrozumieją potrzebę czystej, jasnej, konstruktywnej, bezemocjonalnej i rozwojowej informacji zwrotnej.
Pułapki oceny innych
- Nauczą się nie oceniać „książki po okładce”. Doświadczą w praktyce jak często nasza ocena rzeczywistości (i innych) różni się od stanu faktycznego. Przez jakie nieuświadomione filtry dokonujemy oceny innych. I jakie są skutki takich błędów. Poznają narzędzia feedbacku zapobiegające takim błędom.
Kultura feedbacku
- Uczestnicy szkolenia zrozumieją, że kultura feedbacku polega na jego jakości, częstotliwości i zdolności proszenia o informację zwrotną.
Narzędzia komunikacji
- Uczestnicy uświadomią sobie (nieuświadomione dotąd) skutki „spontanicznej komunikacji” i jej wpływ na efekty informacji zwrotnej.
Formaty feedbacku
- Uczestnicy poznają podstawowe, a przede wszystkim użyteczne formaty informacji zwrotnej (do zastosowania w różnych sytuacjach przyjmowania i udzielania feedbacku).
Trudne sytuacje
- Uczestnicy przetrenują feedback w sytuacjach trudnych emocjonalnie, wymagających asertywności i kontroli emocji.
Program szkolenia
I. Otwarcie szkolenia
- Cele, tematyka szkolenia oraz korzyści ze zmiany kultury informacji zwrotnej w zespole.
II. Dlaczego potrzebujemy kultury
- Wzajemna ocena – pułapki i zagrożenia
- Trafność oceny
- Jakie znaczenie ma obiektywizm feedbacku?
- Czy nasza ocena sytuacji zawsze jest trafna?
- Czy oceny nasze i innych ludzi się różnią? Dlaczego?
- Postrzeganie samych siebie ale przede wszystkim postrzeganie innych)
- Przykłady błędów oceny z doświadczenia Uczestników
- Podsumowanie i omówienie błędów oceny
- Sprzężenie jakości informacji zwrotnej z efektami
- Dlaczego pracownicy nie lubią procesu wzajemnej oceny?
- Dlaczego potrzebujemy kultury feedbacku ?
- Wdrożenie kultury feedbacku– szanse i zagrożenia
III. Efektywna Komunikacja – niewidzialny twórca kultury feedbacku
- Droga komunikatu
- Warunki dobrej komunikacji
- Aspekt informacyjny i relacyjny komunikacji
- Bariery komunikacyjne
- Unikanie nieporozumień poprzez zamykanie koła komunikacji
- Różnice indywidualne w procesie komunikacji – czym się różnimy, jak różnice w kodowaniu i dekodowaniu wpływają na jakość komunikacji
- Werbalne i niewerbalne aspekty komunikacji
- Pytania w fedbacku (rodzaje pytań i ich rola)
- Pytania w praktyce – ćwiczenie na zadawanie pytań otwartych
- Aktywne słuchanie, jako narzędzie budowania relacji i eliminowania barier komunikacyjnych
- Błędy w słuchaniu i ukryte założenia
- Aktywne słuchanie w praktyce na bazie case study
IV. Jak formułować feedback
- Podstawowe zasady przekazywania feedbacku – podstawowe, praktyczne i użyteczne techniki feedbacku
- Feedback w praktyce – ćwiczenie w trójkach
V. Ja jako odbiorca informacji zwrotnej
- Dlaczego i jak prosić o feedback
- Jak przyjmować feedback
- Prośba o feedback – ćwiczenie w parach i na forum
- Przyjmowanie feedbacku
– Błędy:
- Gromadzenie kontrargumentów
- Usprawiedliwianie się
- Odpowiadanie krytyką na krytykę
- Reakcja prawidłowa:
- Reakcja na krytykę „wprost”
- Reakcja na krytykę uogólnioną
- Reakcja na krytykę aluzyjną
- Reakcja na „domyślną ocenę”
- Reakcja na krytykę „Uwikłaną”
VI. Asertywność w służbie kultury feedbacku
- Wprowadzenie techniki odmawiania- asertywna odmowa
- Trening asertywnego odmawiania
- Techniki wspomagające asertywną odmowę
- Cd treningu z pogłębioną trudnością emocjonalną
- Włączmy element konsekwencji – zdarta płyta i zapowiedź sankcji
- Cd treningu z włączonym elementem konsekwencji
- Asertywność w feedbacku: reagowanie na ocenę, emocje innych itp.
- Techniki asertywnego reagowania na agresję
- Stawianie granic
- Technika panowania nad emocjami w konflikcie
- Trening technik
- Asertywność w egzekwowaniu ustaleń i podejmowaniu decyzji
VII. Jak zainicjować zmiany w zakresie feedbacku w zespole
- Jak zainicjować zmiany w zespole – dyskusja i prezentacja trenera
- Kontrakt z zespołem na bieżący feedback – ćwiczenie w grupach
VIII. Emocje – wróg na drodze kultury feedbacku
- Źródła i przebieg konfliktów
- Reakcje na sytuacje konfliktowe
- Sposoby rozwiązywania konfliktów
- Stanowiska i interesy stron
IX. Podsumowanie szkolenia
- Podsumowanie szkolenia i rundka wypowiedzi Uczestników
- Ewaluacja
Metody szkoleniowe
Szkolenia są interaktywne i wymagają dużego zaangażowania uczestników (do 80% czasu), co pozwala zastosować im poznaną wiedzę i narzędzia, już na zajęciach.
W trakcie warsztatów trenerzy stosują zasadę PBL (Problem Based Learning) pozwalającą na twórczą pracę zespołową i poszukiwanie rozwiązań zdefiniowanych problemów. Dodatkowo praca oparta jest na podejściu Kolba do zdobywania wiedzy przez dorosłych a większość programu warsztatów przebiega według następującej dynamiki:
- ćwiczenia otwierające na nowe nawyki (budujące świadomość)
- mini wykłady o zasadach, technikach, taktykach i narzędziach (wiedza)
- ćwiczenie nowych technik przy zastosowaniu narzędzi projektowych (umiejętność)
Materiał teoretyczny ilustrowany jest wieloma przykładami z biznesu, filmami, studiami przypadków i bogatego doświadczenia biznesowego trenerów. Uczestnicy ćwiczą i odnoszą poznane treści do własnej organizacji.
W TRAKCIE SZKOLEŃ UCZESTNICY:
- Dyskutują i komentują przedstawiane treści teoretyczne
- Ćwiczą pożądane zachowania
- Udzielają sobie nawzajem konstruktywnej informacji zwrotnej
- Wypracowują zasady współpracy i komunikacji
- Otrzymują materiały pomocnicze dotyczące omówionych sesji, poszerzające i pogłębiające omówione zagadnienia
Adresaci
Projekt skierowany jest dla kadry menedżerskiej wszystkich szczebli, specjalistów z zakresu zarządzania zasobami ludzkimi a także potencjalnych kandydatów na stanowiska menedżerskie.
Cena i zapisy
Szkolenie na zamówienie