- Oferta
- Logistyka, transport, spedycja
STATYSTYCZNA KONTROLA PROCESÓW (SPC)
Zapoznanie z istotą i sposobem korzystania z narzędzi statystycznej kontroli procesu w celu usprawniania działalności firmy. Dzięki szkoleniu pracownicy będą mogli wprowadzić, bądź rozwinąć stosowanie SPC w codziennej działalności. W konsekwencji, dzięki rozwijaniu swoich kwalifikacji i wiedzy w zakresie stosowania metod statystycznych, pracownicy będą mogli skuteczniej zarządzać procesami w firmie.
Cele i korzyści
Zapoznanie z istotą i sposobem korzystania z narzędzi statystycznej kontroli procesu w celu usprawniania działalności firmy.
Dzięki szkoleniu pracownicy będą mogli wprowadzić, bądź rozwinąć stosowanie SPC w codziennej działalności. W konsekwencji, dzięki rozwijaniu swoich kwalifikacji i wiedzy w zakresie stosowania metod statystycznych, pracownicy będą mogli skuteczniej zarządzać procesami w firmie.
Program szkolenia
1. Wprowadzenie
- Geneza SPC i jej rola w budowaniu jakości kompleksowej (TQM)
- Definicja SPC
- Przyczyny i uzasadnienie korzystania z SPC w przedsiębiorstwie
- Analiza odchyleń (zmienności w procesach) i ich eliminacja
- Stałe udoskonalanie
- Przewidywalność procesów
- Eliminowanie marnotrawstwa i strat
- Kontrola jakościowa produktów
2. Tworzenie i korzystanie z kart kontrolnych
- Klasyfikacja kart kontrolnych i zasady ich stosowania
- Karty dla cech mierzalnych (wartości średniej i rozstępu, wartości średniej i odchylenia standardowego oraz pojedynczych obserwacji i ruchomego rozstępu)
- Karty wg oceny alternatywnej (frakcji jednostek niezgodnych, liczby wadliwych jednostek, liczby defektów, liczby niezgodności na jednostkę)
- Karta kontrolna jako narzędzie stałego doskonalenia
- Kontrola procesu a jego zdolność do zaspokajania wymagań klienta
3. Rola kierownictwa firmy we wdrażaniu i stosowaniu SPC
- Zaangażowanie
- Szkolenie
- Współudział
4. Rola innych narzędzi zarządzania jakością w kontroli procesu
5. SPC jako narzędzie delegowania uprawnień
6. Proces wdrożenia i dekompozycji SPC w przedsiębiorstwie
- Faza przygotowawcza
- Decyzja o wdrożeniu i stosowaniu SPC w firmie
- Powołanie zespołu wdrożeniowego
- Szkolenie zespołu wdrożeniowego
- Faza planowania
- Określenie celów stosowania SPC
- Określenie procesów docelowych
- Szkolenie operatorów i zespołów
- Wdrożenie analizy systemów pomiarowych (R&R of Gauges)
- Delegowanie uprawnień na operatorów jako liderów w stosowaniu SPC
- Faza wdrożenia
- Mapowanie procesów
- Usunięcie specyficznych przyczyn odchyleń w procesach
- Opracowanie kart kontrolnych
- Analiza i monitorowanie procesów przy użyciu kart kontrolnych
- Określenie zdolności procesu do zaspokajania wymagań klienta
- Reagowania na trendy i zdarzenia wykraczające poza wartości graniczne
- Wizualizacja danych uzyskiwanych metodą SPC
- Usuwanie pierwotnych przyczyn odchyleń
- Stałe udoskonalanie: zmniejszanie tolerancji odchyleń w procesach
7. Czynniki ograniczające stosowanie SPC
- Brak wiedzy i umiejętności w stosowaniu metod statystycznych
- Błędy w delegowaniu odpowiedzialności i uprawnień w zakresie stosowania SPC
- Problemy w określeniu i zrozumieniu istoty procesów
- Porażki w procesie uchwycenia kontroli nad procesami i eliminacji zmienności
- Luki w procesie szkolenia i dyscypliny w stosowaniu SPC
- Odchylenia w wynikach spowodowanych błędami mierników
- Problemy w dopasowaniu SPC do produkcji jednostkowej i krótkoseryjnej
Adresaci
Szkolenie adresowane jest do:
- Pracowników liniowych, mistrzów i brygadzistów – w zakresie rozwijania umiejętności stosowania SPC
- Kierowników działów produkcyjnych i kierownictwa firm – w zakresie wdrożenia SPC w przedsiębiorstwie
Cena i zapisy
Szkolenie na zamówienie